|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / BFC
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
BFC
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Biomedicínské aspekty filozofie člověka
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/BFČ
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky pojetí lidského fenoménu v dějinách myšlení se zaměřením na biologické, psychologické a sociální aspekty těchto přístupů. Kurz představuje formou přednášek přehled vlivných koncepcí pojetí člověka ve 20. století, především psychoanalýzy, analytické psychologie, behaviorismu a sociobiologie. Přirozenou součástí probírané látky je též obeznámení se s otázkami vztahu tělesného a mentálního či pohlavní komplementarity lidství.
|
Požadavky na studenta
|
Písemný test
|
Obsah
|
Stručná historie řešení otázky "Co je člověk?" v dějinách myšlení. Postavení člověka v rámci recentní biodiverzity (problém "humánního" a "subhumánního"). Pojetí člověka v psychoanalýze (Freud a jeho následovníci), analytické psychologii (Jung), behaviorismu a sociobiologii (včetně koncepcí vzešlých ze sociobiologie v 80. a 90. letech 20. století). Biologická a sociální determinace lidského bytí. Perspektivy druhu Homo sapiens. Tělesnost jako problém sebereflexe člověka. Biologický a psychologický (osobní) čas. Pohlavní komplementarita lidství.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Komárek, Stanislav. Obraz člověka a přírody v zrcadle biologie. Vyd. 1. Praha : Academia, 2008. ISBN 978-80-200-1592-1.
-
Rozšiřující:
Skinner, B. F. Beyond freedom & dignity. Indianapolis : Hackett Publishing Company, 2002. ISBN 0-87220-627-0.
-
Rozšiřující:
Baron-Cohen, S. Duševná slepota. Európa : Bratislava, 2009.
-
Rozšiřující:
Polák, Michal. Filosofie mysli. Vyd. 1. Praha : Triton, 2013. ISBN 978-80-7387-742-2.
-
Rozšiřující:
Wilson, Edward O. Konsilience : jednota vědění : o nezbytnosti sjednocení přírodních a humanitních věd ; Z anglického originálu přeložili Pavla Sadílková a Jana Spurná. 1. vyd. Praha : Lidové noviny, 1999. ISBN 80-7106-321-5.
-
Rozšiřující:
Descartes, René. Meditace o první filosofii. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 2003. ISBN 80-7298-084-X.
-
Rozšiřující:
Kahneman, Daniel. Myšlení : rychlé a pomalé. Vyd. 1. V Brně : Jan Melvil, 2012. ISBN 978-80-87270-42-4.
-
Rozšiřující:
Weizenbaum, J. Mýtus počítače. Praha, 2002.
-
Rozšiřující:
Fouts, Roger; Mills, Stephen Tukel. Nejbližší příbuzní : co jsem se od šimpanzů dozvěděl o nás. Vyd. 1. Praha : Mladá fronta, 2000. ISBN 80-204-0878-9.
-
Rozšiřující:
Lorenz, Konrad. Osm smrtelných hříchů. Vyd. v tomto překladu 2., V nakl. Academia 1. Praha : Academia, 2000. ISBN 80-200-0842-X.
-
Rozšiřující:
Drapela, V. J. Psychologické teorie osobnosti. Academia : Praha, 1993.
-
Rozšiřující:
Varela, F.; Thompson, E.; Rosch, E. The Embodied Mind: Cognitive Science and Human Experience. MIT Press, 1991.
-
Rozšiřující:
Tvrdý, Filip. Turingův test : filozofické aspekty umělé inteligence. Vyd. 1. Praha : Togga, 2014. ISBN 978-80-7476-043-3.
-
Doporučená:
Michel, George M.; Moore, Celia L. Psychobiologie : biologické základy vývoje chování. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-116-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurz nevyžaduje žádné zvláštní předchozí znalosti ani dovednosti |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
absolvování kurzu umožní studentům rozpoznat jednotlivé koncepce přístupu k fenoménu člověka tak, jak se formovaly během 20. století včetně schopnosti pochopit jejich základní teoretická východiska. Takto získané znalosti budou moci aplikovat především v dalším studiu filosofické antropologie či bioetiky |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
|
|
|
|