|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / BMFC
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
BMFC
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Biomedicínské aspekty filozofie člověka
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/BFC
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky fenoménu člověka v dějinách myšlení se zaměřením na biologické, psychologické a sociální aspekty. Kurz představuje přehled vlivných koncepcí pojetí člověka ve 20. století, především psychoanalýzy, analytické psychologie, behaviorismu a sociobiologie. Přirozenou součástí probírané látky je též obeznámení se s otázkami vztahu tělesného a mentálního, sub-humánního a humánního, perspektivy druhu Homo sapiens, biologické a sociální determinace lidského chování, vlivu moderních technologií na člověka.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Aktivní účast na semináři (domácí příprava na četbu seminárních textů, schopnost na semináři rozebrat/vyložit/interpretovat vybranou pasáž). Seminární práce analyzující vybrané dílo z pojednávané problematiky v rozsahu 5 normostran a splňující formální náležitosti odborného textu. Práce vychází z vlastní četby primárního textu a konfrontuje ji s relevantní sekundární literaturou. Vypracování práce předchází odevzdání anotace v polovině semestru v rozsahu 2 normostrany obsahující osnovu práce, hlavní teze a seznam použité literatury.
|
Obsah
|
1. Úvod do problematiky
2. Historické biologické názory na povahu člověka
3. Vztah humánního a sub-humánního
4. Pojetí člověka v psychoanalýze
5. Pojetí člověka v behaviorismu
6. Pojetí člověka ve filozofii mysli
7. Tělesnost jakožto sebereflexe člověka
8. Pojetí člověka ve světle současných vědecko-technických poznatků
9. Sociobiologický pohled na přirozenost člověka
10. Biologická a sociální determinace člověka
11. Racionalita a iracionalita člověka v moderním kontextu
12. Vliv moderních technologií na přirozenost člověka
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Komárek, Stanislav. Obraz člověka a přírody v zrcadle biologie. Vyd. 1. Praha : Academia, 2008. ISBN 978-80-200-1592-1.
-
Základní:
Michel, George M.; Moore, Celia L. Psychobiologie : biologické základy vývoje chování. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-116-9.
-
Doporučená:
Zimbardo, Philip G. Luciferův efekt : jak se z dobrých lidí stávají lidé zlí. Vyd. 1. Praha : Academia, 2014. ISBN 978-80-200-2346-9.
-
Doporučená:
Kahneman, Daniel. Myšlení : rychlé a pomalé. Vyd. 1. V Brně : Jan Melvil, 2012. ISBN 978-80-87270-42-4.
-
Doporučená:
Fouts, Roger; Mills, Stephen Tukel. Nejbližší příbuzní : co jsem se od šimpanzů dozvěděl o nás. Vyd. 1. Praha : Mladá fronta, 2000. ISBN 80-204-0878-9.
-
Doporučená:
Drapela, Victor J. Přehled teorií osobnosti. 4. vyd. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-766-3.
-
Doporučená:
Hoskovec, Jiří; Nakonečný, Milan,; Sedláková, Miluše. Psychologie XX. století : některé významné směry a školy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0300-4.
-
Doporučená:
Lorenz, Konrad. Takzvané zlo. 1. vyd. Praha : Mladá fronta, 1992. ISBN 80-204-0264-0.
-
Doporučená:
Warwick, Kevin. Úsvit robotů a soumrak lidstva. Praha : Vesmír, 1999. ISBN 80-85977-16-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
12
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
představit základní témata systematické filozofie |
představit klíčové postavy filozofie a vysvětlit jejich ontologická stanoviska |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat s porozuměním základní filozofickou terminologii |
identifikovat problém (tezi) a reprodukovat argumentaci obsažené v zadaném textu |
využívat moderní technologie, zejména informační databáze |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
představit základní postavy biologických, psychologických a sociálních koncepcí fenoménu člověka |
charakterizovat nejdůležitější biologické, psychologické a sociální koncepce fenoménu člověka a vysvětlit jejich souvislosti |
shrnout vybrané významné biologické, psychologické a sociální texty |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat vybrané biomedicínské a psychologické texty |
interpretovat vybrané pasáže klíčových biomedicínských a psychologických textů |
sledovat argumentační postupy konkrétních autorů biologických, psychologických a sociálních koncepcí fenoménu člověka |
argumentovat a diskutovat o konkrétním tématu biomedicínské a psychologické problematiky |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostatná práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|