|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / DV1HN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
DV1HN
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Duchovní vývoj Evropy 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
10 / -
|
0 / -
|
3 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s postavou historického Ježíše a s počátky formování křesťanství. Na základě rekonstrukce hlavních rysů Ježíšova vystoupení bude studentům představen historický základ křesťanské zvěsti, vyrůstající z myšlenkového podloží židovství v období druhého chrámu, které však Ježíš významným způsobem překračuje. Pozornost bude věnována také Ježíšovu ukřižování a následnému formování víry v jeho vzkříšení. Rovněž bude probráno následné formování křesťanské víry po Ježíšově smrti, spojené se jmény Jakuba Spravedlivého, Štěpána a především Pavla z Tarsu, jejichž odlišné pojetí a výklad Ježíšova vystoupení a smrti stojí v samých základech vzniku křesťanství jakožto nového náboženství. Paralelně probíhající semináře budou výklad ilustrovat prostřednictvím četby konkrétních souvisejících biblických textů.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Seminární práce ve formě vlastní interpretace zadaného textu.
Zkouška: Prokázání znalosti probírané tématiky.
|
Obsah
|
1.0 Křesťanství utvářelo naši civilizaci
1.1 Náboženství je lidský jev
1.2 Pilíře evropanství
1.3 Rozdíl mezi religionistikou a teologií
2.0 Náboženství starého Izraele
2.1 Náboženství Izraele jako samostatný útvar i jako podloží vzniku křesťanství
2.2 Teologie a antropologie Hebrejské bible jako výchozí báze křesťanství
3.0 Ježíš z Nazareta jako předpoklad, nikoli zakladatel křesťanství
3.1 Problémy bádání o historickém Ježíši, prameny a jejich povaha
3.2 Základní rysy vystoupení židovského apokalyptika Ježíše z Nazareta
4.0 Vznik mýtu o Kristu, první stadia jeho formování
4.1 Vznik křesťanské víry - fáze utváření mýtu o Kristu
4.2 Pavel z Tarsu a židovsko- křesťanská obec v Jeruzalémě, vedená Ježíšovým bratrem Jakubem
4.3 Stále oddalované očekávání nedostavivšího se Kristova druhého příchodu
4.4 Spiritualizace zvěsti spásy v Janově evangeliu
5.0 Obraz člověka v Novém zákoně a raném křesťanství
5.1 Odpuštění jako moc proměny lidského života- svoboda života v Kristu
5.2 Starost o skutky jako projevy víry ? moralizující tendence
5.3 Hodnoty a principy křesťanské etiky
6.0 Křesťanství na cestě dějinami
6.1 Křesťanství stojí před úlohou převzít vedoucí roli ve společnosti
6.2 Důvody dělení uvnitř křesťanství, specifika hlavních proudů: katolicismu, pravoslaví, protestantismu
7.0 Sekularizované hodnoty křesťanské tradice v evropské kultuře
7.1 Sekularizace, jev křesťanské civilizace
7.2 Sekularizované hodnoty křesťanské tradice
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
Studenti mají k dispozici elektronickou učebnici v rámci Kompendia KFI - https://www.esf.kfi.zcu.cz/kompendium-hs_mgr/?course=kfi_dv1hn
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. PhDr. ThLic. Drahomír Suchánek, Ph.D., Th.D. ,
-
Přednášející:
Mgr. Ludmila Dostálová, Ph.D. (100%),
Mgr. et. Mgr. et. Bc. Zdeňka Špiclová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Vojtěch Kaše, Ph.D. (100%),
Mgr. et. Mgr. et. Bc. Zdeňka Špiclová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Bible : Písmo svaté Starého a Nového zákona (včetně deuterokanonických knih) : český ekumenický překlad ; [přeložily Ekumenické komise pro Starý a Nový zákon]. 7. přeprac. vyd. Praha : Česká biblická společnost, 1996. ISBN 80-85810-11-5.
-
Základní:
Funda, Otakar A. De Profundís. [1. vyd.]. V Praze : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 1997. ISBN 80-86039-31-5.
-
Základní:
Funda, Otakar A. Víra bez náboženství. Praha : Prvokruh, 1994. ISBN 80-901470-1-8.
-
Rozšiřující:
Coggins, R. J. a Houlden, J. H. A Dictionary of Biblical Interpretation. London, 1990.
-
Rozšiřující:
Cambridge History of the Bible. Cambridge, 1970.
-
Doporučená:
Kelly, J. N. D. Early Christian Docrines. New York, 1978.
-
Doporučená:
Funda, O. A. Křesťanství jev lidských dějin a kultury. Praha, 1992.
-
Doporučená:
Funda, Otakar A. Mezi vírou a racionalitou. 1. vyd. Brno : L. Marek, 2002. ISBN 80-86263-39-8.
-
Doporučená:
Bruce, F. F. New Testament History. London, 1971.
-
Doporučená:
Ed. W. O. Chadwick. Pelican History of the Church. London, 1986.
-
Doporučená:
Barton, J. Reading the Old Testament: Method in Biblical Study. London, 1984.
-
Doporučená:
Freud, W. H. C. The Early Church. London, 1965.
-
Doporučená:
Dowley, T. (ed.). The History of Christianity. Tring, 1977.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
54
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat vznik křesťanství |
vyjmenovat charakteristiky křesťanské spirituality a liturgie |
rozlišit mezi křesťanstvím a ostatními náboženstvími |
orientovat se v nejdůležitějších proudech křesťanství |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vyjádřit podstatné prvky křesťanské víry |
identifikovat problém (tezi) a reprodukovat argumentaci obsažené v zadaném textu |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
shrnout a vysvětlit základní problémy a historická fakta spojená s křesťanstvím v Evropě |
detailně popsat předkřesťanské období v Evropě a následné období christianizace Evropy |
charakterizovat na vliv křesťanství na podobu Evropy v jednotlivých historických obdobích |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
zhodnotit vliv křesťanství při utváření evropské identity |
zhodnotit nejvýznamnější historické události, problémy, témata či myšlenky spojené s křesťanskými kořeny Evropy |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|