|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / DV2HN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
DV2HN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Duchovní vývoj Evropy 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
9 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem tohoto předmětu je uvést studenty do základů problematiky křesťanství v evropském historickém kontextu. Představit jim vývoj křesťanství v jednotlivých částech Evropy od počátků jeho formování až po novověk a jeho vliv na formování Evropy a hledání její identity. Hlouběji se zaměřuje se na některé velmi významné historické události a myšlenkové proudy spojené s křesťanstvím (např. schizma východního a západního křesťanství, reformace a protireformace, úloha křesťanství ve formování umění, vědy a filozofie atd.).
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Prezentace a obhajoba vlastní interpretace zadaného textu. Seminární práce. Zkouška: Prokázání znalosti probíraných témat.
|
Obsah
|
Probíraná témata: Postavení křesťanství na západě Evropy: německá říše, Francie, Španělsko, Anglie, Skotsko, Irsko, Střední Evropa, Litevsko, Skandinávie. Postavení křesťanství na východě: kulturní a sociální vývoj v prvním století po přijetí křesťanství, vpád Mongolů, Moskva - třetí Řím. Proměny vztahu křesťanství k islámu. Křesťanství v epoše Renesance. Reformace a protireformace. Postavení křesťanství v podmínkách absolutismu a nástupu osvícenství a romantismu. Úloha křesťanství ve vývoji evropského umění, vědy a filozofie.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
Studenti mají k dispozici elektronickou učebnici v rámci Kompendia KFI - https://www.esf.kfi.zcu.cz/kompendium-hs_mgr/?course=kfi_dv2hn
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Bible : Písmo svaté Starého a Nového zákona (včetně deuterokanonických knih) : český ekumenický překlad ; [přeložily Ekumenické komise pro Starý a Nový zákon]. 7. přeprac. vyd. Praha : Česká biblická společnost, 1996. ISBN 80-85810-11-5.
-
Základní:
Funda, Otakar A. De Profundís. [1. vyd.]. V Praze : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 1997. ISBN 80-86039-31-5.
-
Doporučená:
Atiya, A. S. A History of Eastern Christianity. London, 1968.
-
Doporučená:
Latourette, K. S. A History of the Expansion of Christianity.. London, 1971.
-
Doporučená:
Funda, O. A. Křesťanství jev lidských dějin a kultury. Praha, 1992.
-
Doporučená:
Funda, Otakar A. Mezi vírou a racionalitou. 1. vyd. Brno : L. Marek, 2002. ISBN 80-86263-39-8.
-
Doporučená:
Ed. W. O. Chadwick. Pelican History of the Church. 6. vols. London, 1986.
-
Doporučená:
Funda, Otakar A. Víra bez náboženství. Praha : Prvokruh, 1994. ISBN 80-901470-1-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
54
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
shrnout a vysvětlit základní problémy a historická fakta spojená s křesťanstvím v Evropě |
detailně popsat předkřesťanské období v Evropě a následné období christianizace Evropy |
charakterizovat na vliv křesťanství na podobu Evropy v jednotlivých historických obdobích |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
zhodnotit vliv křesťanství při utváření evropské identity |
zhodnotit nejvýznamnější historické události, problémy, témata či myšlenky spojené s křesťanskými kořeny Evropy |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
shrnout a vysvětlit základní problémy křesťanství v evropském historickém kontextu |
představit zásadní události, osobnosti a myšlenky spojené s křesťanstvím, které významně zasáhly do života Evropy |
charakterizovat postoj a podmínky pro křesťanství v jednotlivých oblastech Evropy |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
porovnat rozdíly mezi křesťanstvím v Západní a Východní Evropě |
interpretovat hlavní události a názory spojené s křesťanstvím, které ovlivnily formování Evropy |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Prezentace práce studentů, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|