|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / DVND
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
DVND
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Dějiny novověké vědy
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s dějinami vědy v období od 16. do 18. století.
|
Požadavky na studenta
|
Student je připraven podat samostatný výklad k zadaným okruhům a diskutovat o dané problematice. Problémové okruhy ke zkoušce stanovuje garant předmětu při zahájení výuky. Zkouška se koná před komisí.
|
Obsah
|
Okultní obory v době renesance; medicína (Paracelsus, Harvey a jeho předchůdci); astronomie (Koperník, Tycho Brahe, Kepler, Galileo); fyzika (Galileo, Newton); teorie Země (Burnett, Whiston, Buffon, Kant); přírodopis (Gesner, Aldrovandi, Linné, Buffon); náboženství a věda (heliocentrismus; přirozená teologie); nové vědecké instrumenty (dalekohled, mikroskop); experimentální přístupy; empirická metodologie; vědecké instituce; sociální prostředí vědy.
Problémové okruhy ke zkoušce:
1. Renesanční alchymie a magie
2. Renesanční astrologie a medicína
3. Renesanční astronomie (Koperník, Tycho aj.)
4. Renesanční historia naturalis (Gesner, Aldrovandi aj.)
5. Novověká medicína (Colombo, Harvey aj.)
6. Novověká astronomie (Kepler, Galileo, Newton)
7. Novověká fyzika (Galileo, Descartes, Newton)
8. Novověké teorie Země (Burnet, Whiston aj.)
9. Novověký a osvícenský přírodopis (Ray, Linné, Buffon)
10. Náboženství a věda (problém heliocentrismu; přirozená teologie; Weberova-Harrisonova hypotéza)
11. Osvícenské teorie Země - počátky evolucionismu (Linné, Buffon aj.)
12. Nové vědecké instrumenty: jejich původ a užití (dalekohled, mikroskop, vývěva, barometr, teploměr aj.)
13. Metodologie novověké vědy (experimenty, hypotézy, empirie, fakta, observace)
14. Sociální prostředí vědy (vědecké společnosti a jejich fungování; sociální postavení vědy; systém patronáže; společenské úkoly vědy - domnělé i reálné).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kraus, I. Fyzika od Thaléta k Newtonovi - Kapitoly z dějin fyziky.. Praha, 2007.
-
Základní:
Horský, Zdeněk; Lelková, Iva. Koperník a české země : soubor studií o renesanční kosmologii a nové vědě. Červený Kostelec : Pavel Mervart, 2011. ISBN 978-80-87378-87-8.
-
Základní:
Priesner, Claus; Figala, Karin. Lexikon alchymie a hermetických věd. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 2006. ISBN 80-7021-815-0.
-
Základní:
Porter, Roy. Největší dobrodiní lidstva : historie medicíny od starověku po současnost. V českém jazyce vyd. 1. Praha : Prostor, 2001. ISBN 80-7260-052-4.
-
Rozšiřující:
Mazauric, Simone. Histoire des sciences a la epoque moderne. Paris, 2009.
-
Rozšiřující:
Koyré, A. Od uzavřeného světa k nekonečnému vesmíru. Praha, 2004.
-
Rozšiřující:
Daston, L. - Park, K. The Cambridge History of Science. Vol. 3 Early Modern Science. Cambridge, 2006.
-
Rozšiřující:
Porter, R. The Cambridge History of Science. Vol. 4 Eighteenth-Century Science. Cambridge, 2003.
-
Doporučená:
Lindberg, David C.; Westman, Robert S. Reappraisals of the scientific revolution. 1st pub. Cambridge : Cambridge University Press, 1990. ISBN 0-521-34804-8.
-
Doporučená:
Osler, Margaret J. Rethinking the scientific revolution. 1st pub. Cambridge : Cambridge University Press, 2000. ISBN 0-521-66790-9.
-
Doporučená:
Dear, Peter. Revolutionizing the sciences : European knowledge and its ambitions, 1500-1700. 2nd ed. Princeton : Princeton University Press, 2009. ISBN 978-0-691-14206-7.
-
Doporučená:
Shapin, Steven. The scientific revolution. Chicago : University of Chicago Press, 1996. ISBN 0-226-75021-3.
-
Doporučená:
Jacob, J. R. The Scientific Revolution. Aspiration and Achievements. 1500-1700. New York, 1998.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
64
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurz nevyžaduje žádné zvláštní předchozí znalosti ani dovednosti |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
po úspěšném absolvování kurzu studenti vymezí a popíšou dějiny hlavních vědeckých disciplín renesance, raného novověku a osvícenství. Rozliší jednotlivé teorie, vysvětlí původ objevů a poznatků a objasní jejich vztah k dobovému intelektuálnímu, sociálnímu a kulturnímu kontextu. Studenti dále uvedou do souvislosti dílčí vědecké, filosofické, náboženské, kulturní a sociální postoje a myšlenky uvedeného období. Analyzují a srovnají vědecké teorie a ideály na základě četby primární i sekundární literatury. Díky tomu rovněž rozpoznají a formulují předpoklady i důsledky vědeckých myšlenek renesanční, raně novověké a osvícenské doby a shrnou i zhodnotí jejich význam pro dějiny evropské kultury |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
|
|
|
|