|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / EPFB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
EPFB
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Epistemologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
14 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je nahlédnout tradiční přístupy k poznání, problémy moderní epistemologie a teorie pravdy. Zaměřuje se na problematiku víry a rozumu, mysli, vědomí a mozku. Položena bude otázka apriorního vědění. Diskutován bude problém demarkace v dějinách a moderní epistemologii.
Kurz se bude věnovat také otázce racionality v odlišných kulturních, historických a hodnotových kontextech.
Kurz je rozvrhován jednou za dva roky.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Aktivní účast na semináři (domácí příprava na četbu seminárních textů, schopnost na semináři rozebrat/vyložit/interpretovat vybranou pasáž). Dvě seminární práce v rozsahu 4-5 normostran prokazující schopnost představit konkrétní historickou podobu vybraného epistemologického problému nebo schopnost analyzovat konkrétní epistemologický problém a různé přístupy k jeho řešení a jejich prezentace na semináři.
Zkouška: Zkouška je kombinovaná a ověřuje znalosti základních epistemologických problémů a koncepcí.
|
Obsah
|
1. Teoretické přístupy v epistemologii (realismus, internalismus, skepticismus, falibilismus)
2. Základní epistemologické kategorie (vědění, pravda, justifikace)
3. Vymezení problému poznání u Platóna a Aristotela
4. Nuance novověkých epistemologií: racionalismus (R. Descartes) a empirismus (T. Hobbes)
5. Problém syntetických soudů a priori: D. Hume versus I. Kant
6. Kantův "kopernikánský obrat" jako změna epistemologické perspektivy
7. Kritika tradičních epistemologických přístupů a pravdy u F. Nietzscheho a J.-F. Lyotarda
8. Kořeny analytické epistemologie: B. Russell a L. Wittgenstein
9. Poznání v kontinentální filosofii: E. Husserl a M. Heidegger
10. Vědecké poznání a problém zdůvodnění: R. Carnap, K. R. Popper, P. Feyerabend
11. Poznání jako vysvětlení (H. Albert) versus poznání jako rozumění (H.-G. Gadamer)
12. Naturalizovaná epistemologie: W. V. O Quine a D. Davidson
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kant, Immanuel. Kritika čistého rozumu. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 2001. ISBN 80-7298-035-1.
-
Základní:
Quine, W. V. O.; Marvan, Tomáš; Dostálová, Ludmila. Vybrané články k ontologii a epistemologii. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita v Plzni, 2006. ISBN 80-7043-510-0.
-
Doporučená:
Heidegger, Martin. Bytí a čas. Praha : Oikoymenh, 2002. ISBN 80-7298-048-3.
-
Doporučená:
Novák, L.; Vohánka, V. Kapitoly z epistemologie a noetiky. Praha : Krystal OP, 2015. ISBN 987-80-87183-71-7.
-
Doporučená:
Platón. Kleitofón, Ústava, Timaios, Kritias. Vyd. 1. Praha : Oikoymenh, 2003. ISBN 80-7298-067-X.
-
Doporučená:
Descartes, René. Meditace o první filosofii. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 2003. ISBN 80-7298-084-X.
-
Doporučená:
Aristotelés; Rezek, Petr. Metafyzika. 3. vyd., V nakl. Petr Rezek 2. Praha : Rezek, 2008. ISBN 978-80-86027-27-2.
-
Doporučená:
Lyotard, Jean Francois. O postmodernismu : postmoderno vysvětlované dětem : postmoderní situace. 1. vyd. Praha : Filosofia, 1993. ISBN 80-7007-047-1.
-
Doporučená:
Nietzsche, Friedrich. O pravdě a lži ve smyslu nikoli morálním. 2., opr. vyd. Praha : Oikoymenh, 2010. ISBN 978-80-7298-428-2.
-
Doporučená:
Gadamer, Hans-Georg. Pravda a metoda I : nárys filosofické hermeneutiky. Vyd. 1. Praha : Triáda, 2010. ISBN 978-80-87256-04-6.
-
Doporučená:
Descartes, René. Principy filosofie : výbor doplněný dvěma Descartovými dopisy princezně Alžbětě Falcké : Bilingva. 2. opr. vyd. Praha : Filosofia, 1998. ISBN 80-7007-120-6.
-
Doporučená:
Hume, David. Zkoumání o lidském rozumu. 1. vyd. (v tomto překladu). Praha : Svoboda, 1996. ISBN 80-205-0521-0.
-
Doporučená:
Russell, Bertrand. Zkoumání o smyslu a pravdivosti. Praha : Academia, 1975.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
64
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|