|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / ESFB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
ESFB
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Estetika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s vývojem estetických názorů od antiky po současnost. Vymezit předmět estetiky. Představit studentům antické, středověké a renesanční pojetí krásy. Uvést studenty do problematiky estetiky klasicismu a osvícenství. Popsat vývoj estetiky v období německé klasické filozofie a v 19. století. Analyzovat významné estetické proudy 20. století. Studenti budou též seznámeni s pojmy, se kterými pracuje současná estetika, s pojmy estetický postoj a estetický objekt.
Kurz je rovrhován jednou za dva roky.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Aktivní účast na semináři (domácí příprava na četbu seminárních textů, schopnost na semináři rozebrat/vyložit/interpretovat vybranou pasáž). Dvě seminární práce v rozsahu 4-5 normostran prokazující schopnost představit konkrétní historickou podobu vybraného estetického problému nebo schopnost analyzovat konkrétní estetický problém a různé přístupy k jeho řešení a jejich prezentace na semináři.
Zkouška: Zkouška je kombinovaná a ověřuje znalosti základních estetických problémů a koncepcí.
|
Obsah
|
1. Tradiční estetické kategorie a temíny současné estetiky; krása: antická a středověká pojetí.
2. Pojetí krásy v novověku a ve 20. století, typologie různých koncepcí krásy.
3. Vznešeno: pojetí v antice a novověku.
4. Vznešeno: pojetí ve 20. století, konvergující rysy různých koncepcí vznešena.
5. Komično: antická a novověká pojetí.
6. Komično: pojetí ve 20. století, makroteorie komična.
7. Mimésis (nápodoba): antická a středověká pojetí.
8. Mimésis (nápodoba): pojetí v novověku a ve 20. století.
9. Katarze (očištění): antická a novověká pojetí.
10. Vkus: vznik estetické kategorie, novověká pojetí, pojetí vkusu ve 20. století.
11. Estetický postoj: vznik koncepce a její vývoj ve 20. století.
12. Estetický objekt: vznik koncepce a její vývoj ve 20. století.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Augustin. O pořádku. ; O učiteli. Praha : Česká akademie věd a umění, 1942.
-
Základní:
Bergson, Henri. Smích. 1. vyd. Praha : Naše vojsko, 1993. ISBN 80-206-0404-9.
-
Základní:
Platón. Symposion. 3., opr. vyd. Praha : Institut pro středoevropskou kulturu a politiku, 1993. ISBN 80-85241-31-5.
-
Základní:
Nietzsche, Friedrich Wilhelm. Zrození tragédie : z ducha hudby. dot. [1. vyd.]. Praha : Gryf, 1993.
-
Doporučená:
Souriau, Étienne; Lorenzová, Helena. Encyklopedie estetiky. [1. vyd.]. Praha : Victoria Publishing, 1994. ISBN 80-85605-18-X.
-
Doporučená:
Henckmann, Wolfhart; Lotter, Konrad. Estetický slovník. Praha : Svoboda, 1995. ISBN 80-205-0478-8.
-
Doporučená:
Zuska, Vlastimil. Estetika : úvod do současnosti tradiční disciplíny. Praha : Triton, 2001. ISBN 80-7254-194-3.
-
Doporučená:
Lessing, G. E. Láokoón neboli o hranicích malířství a poezie. In: L., G. E., Hamburská dramaturgie, Láokoón, stati. Praha : Odeon, 1980.
-
Doporučená:
Aristotelés. Poetika. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 2008. ISBN 978-80-7298-131-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
9
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
35
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
představit základní postavy a témata evropské filosofie |
popsat základní historické a kulturní reálie evropské historie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat s porozuměním terminologii evropské estetiky |
identifikovat problém (tezi) a reprodukovat argumentaci obsažené v zadaném textu |
využívat moderní technologie, zejména informační databáze |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
představit základní postavy a témata evropské estetiky |
charakterizovat nejdůležitější koncepce evropské estetiky a vysvětlit jejich souvislosti |
shrnout vybrané významné spisy evropské estetiky |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat pramenné texty evropské estetiky |
interpretovat vybrané pasáže textů evropské estetiky |
sledovat argumentační postupy konkrétních autorů nebo vybraných textů evropské estetiky |
argumentovat a diskutovat o konkrétním tématu evropské estetiky |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|