|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / FEPP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
FEPP
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Filozofie a etika pro pomáhající profese
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
104 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/FET
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je určen pro studenty pomáhajících profesí Fakulty filozofické, uvádí je do problematiky filozofie a zejména etiky. Podá východiska řešení problémů etiky pro pomáhající profese. Seznamuje se základními principy etického jednání a diskutuje speciální problémy oborů.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Docházka 90%. Na konci kursu absolvování testu s písemnými odpověďmi na otázky k látce kursu a řešení dilematické situace. Ověření výsledků testu v diskusi.
|
Obsah
|
Úvodní hodina: Filosofie a její význam pro pomáhající profese
Filosofie jako kritická reflexe: myšlení, jazyk a současné společenské výzvy
Filosofie jako kritická reflexe: kulturní války
Filosofie jako praktická dovednost: komunikace v pomáhajících profesích
Etika jako praktická filosofie
Etika ve zdravotnictví
Etika v sociální práci a speciální pedagogice
Etický kodex sociálního pracovníka a speciálního pedagoga
Etika péče (ethics of care)
Etické aspekty krizových životních situací a zranitelných skupin obyvatel
Etické aspekty závěru života
Etická dilemata ve zdravotnictví, sociálních službách a speciální pedagogice
Zápočtový test
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
Studijní materiály sdílené vyučujícím: https://drive.google.com/drive/folders/1bUHP4jwoyPD89_fOZ_qYujy39AZiQQtX?usp=sharing
též J. Murgaš, Elektronická studijní opora kurzu FETZ, vypracovaná r. 2012 pro kombinovaný obor RAS na FZS ZČU v Plzni
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Sokol, Jan; Pinc, Zdeněk. Antropologie a etika. Praha : Triton, 2003. ISBN 80-7254-372-5.
-
Základní:
Jankovský, Jiří. Etika pro pomáhající profese. 2., aktualizované a doplněné vydání. 2018. ISBN 978-80-7553-414-9.
-
Základní:
Sokol, Jan. Filosofická antropologie : člověk jako osoba. Vyd. 2. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-422-9.
-
Základní:
Störig, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie / Hans Joachim Störig ; [z německého originálu . přeložili Miroslav Petříček, Petr Rezek a Karel Šprunk]. Vyd 8., V KNA 2. Kostelní Vydří : Karmelitánské nakladatelství, 2007. ISBN 978-80-7195-206-0.
-
Doporučená:
Rotter, Hans. Důstojnost lidského života. Praha : Vyšehrad, 1999. ISBN 80-7021-302-7.
-
Doporučená:
Bláha, Inocenc Arnošt. Ethika jako věda : úvod do dějin a theorie mravnosti. Brno : Atlantis, 1991. ISBN 80-7108-023-3.
-
Doporučená:
Ptáček, Radek; Bartůněk, Petr. Etika a komunikace v medicíně. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3976-2.
-
Doporučená:
Sokol, J. Etika a život. Pokus o praktickou filozofii. Praha : Vyšehrad, 2010. ISBN 978-80-7429-063-3.
-
Doporučená:
Buber, Martin. Já a ty. Olomouc : Votobia, 1995. ISBN 80-7198-042-1.
-
Doporučená:
Petříček, Miroslav. Úvod do (současné) filosofie : [11 improvizovaných přednášek]. 4., upravené vyd. Praha : Herrmann & synové, 1997.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
12
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat časté a významné situace lidského jednání |
vyjmenovat, jaká etická dilemata se často vyskytují, dohledat si k nim dodatečné informace |
popsat běžnou etickou situaci, rozeznat závažnost důsledků, ke kterým vedou odlišná řešení |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vysvětlit druhému člověku vztah jeho jednání a důsledků tohoto jednání |
dle instrukcí rozdělí text či problém na dílčí složky a vyhodnotí, co je podstatné |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
používá základní princip filozofického přístupu a aplikuje významné etické přístupy, principy |
rozlišuje nároky etických přístupů a postojů v oblasti pomáhajících profesí |
zdůvodní stanovisko k různým problémům etiky pomáhajících profesí |
rozlišovat a vysvětlit principy etiky a práva a také mravu |
užívat znalosti etických přístupů na řešení navržených problémů a posoudit použití vhodného principu |
rozlišovat použití přístupů podle věku klientů a dané situace |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
zpracovat a využít vhodné teoretické zdroje k řešení etických problémů |
řešit a použít zdůvodněné stanovisko k problémům etiky pro pomáhající profese |
předpovědět základní možná pokračování situací |
posoudit vhodnost řešení v konkrétních podmínkách |
do svého jednání integrovat zkušenost z diskuse dilemat a uplatnit v praktických situacích |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Kolokvium, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Kolokvium, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium studentů k dilematickým situacím |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|