|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / FJFN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
FJFN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Filozofie jazyka
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
2 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/FJF
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KFI/AFFN a KFI/KFFN
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KFI/FJNSZ
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s pokročilejšími aspekty filosofie jazyka. Kurz zahrnuje klasické i současné přístupy k významu, vybrané otázky týkající se pragmatiky a modality stejně jako vybrané empirické otázky zkoumání jazyka. Studenti také zkoumají, jak lze filosofické přístupy k jazyce vytěžit k lepšímu porozumění místu jazyka v prostředí nových technologií.
|
Požadavky na studenta
|
Před zkouškou je nutné získat zápočet splněním těchto podmínek: 1) aktivní účast na semináři, 2) sestavení portfolia, které obsahuje domácí úkoly, zpětné vazby na výuku a další volitelné materiály, 3) referát na základě posteru, který se zabývá konkrétní otázkou spojenou s filosofií jazyka.
Zkouška je kombinovaná a skládá se z diskuze témat probraných v kurzu a reflexe portfolia a referátu studenta.
|
Obsah
|
1) Úvod: Co znamená mluvit určitým jazykem?
2) Klasické teorie významu: od Fregea ke Quineovi
3) Sémantický externalismus
4) Současné přístupy k významu: inferencialismus
5) Současné přístupy k významu: teleosémantika
6) Pragmatika: teorie řečových aktů, implikatury, deiktické a indexikální výrazy
7) Pragmatika: význam věty vs. význam výpovědi, kontextualismus
8) Modalita: Nutnost, možnost a možné světy
9) Modalita: Jazyk morálky
10) Jazyk, mysl a myšlení
11) Umělé jazyky: dokonalé jazyky, mezinárodní pomocné jazyky, programovací jazyky
12) Jazyk v interakci člověka a stroje
13) Jazyk, technologie a moc
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Peregrin, Jaroslav. Kapitoly z analytické filosofie. Vyd. 1. Praha : Filosofia, 2005. ISBN 80-7007-207-5.
-
Základní:
Soames, Scott. Philosophy of Language. Oxford : Princeton University Press, 2010.
-
Základní:
Lycan, W. G. Philosophy of Language. A Contemporary Introduction. London: Routledge, 2008.
-
Doporučená:
Austin, J. L. Jak udělat něco slovy. Praha : Filosofia, 2000. ISBN 80-7007-133-8.
-
Doporučená:
Pinker, Steven. Jazykový instinkt : jak mysl vytváří jazyk. Vyd. 1. Praha : Dybbuk, 2009. ISBN 978-80-7438-006-8.
-
Doporučená:
Peregrin, Jaroslav. Význam a struktura. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 1999. ISBN 80-86005-93-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
49
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
45
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat hlavní myšlenkové proudy moderní filosofie, především filosofie 20. století |
vysvětlit různé přístupy k významu |
charakterizovat vybrané autory analytické filosofie a jejich hlavní teze |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
rekonstruovat argumenty ve filosofických a vědeckých textech |
používat běžné akademické digitální nástroje, např. databázi odborných publikací |
formulovat a obhájit své stanovisko v diskuzi |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit vybrané současné přístupy k sémantickému významu, pragmatice a modalitě |
popsat různé přístupy ke vztahu mezi jazykem a myšlením |
charakterizovat místo jazyka v prostředí nových technologiích a v interakcích mezi člověkem a strojem |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
používat s porozuměním základní rozlišení ve filosofii jazyka (např. sémantika vs. pragmatika, modální vs. nemodální, význam věty vs. význam výpovědi) |
aplikovat filosofické teorie o jazyce a významu k hodnocení místa jazyka v prostředí nových technologií |
diskutovat a obhájit své argumenty pro vybranou tezi jako součást prezentace posteru |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Portfolio, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Portfolio, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Skupinová výuka, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|