|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / FJK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
FJK
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Filozofie jazyka
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
3
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/FPJK
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvést studenty do filozofie jazyka a teorie významu a seznámit je s tradičními i aktuálními tématy této disciplíny. Vyložit základní odbornou terminologii a představit nejvlivnější myslitele analytické i post-analytické tradice. Porovnat dva přístupy při řešení filozofických problémů jakožto problémů jazyka: konstruování ideálních jazyků a zkoumání zákonitostí jazyka přirozeného. Předložit kritiku obou těchto přístupů.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: aktivní účast na semináři, referát, seminární práce, test.
Zkouška: ústní zkouška.
|
Obsah
|
Logicko-filozofická gramatika: konfuze a analogie (L. Wittgenstein a F. Waismann). Přenášení významu: obraznost jazyka a tropy (Aristoteles, M. Black, M. C. Beardsley a N. Goodman). Teorie metafory: kauzální (D. Davidson), figurativního přirovnání (R. Fogelin), kognitivní (G. Lakoff a M. Johnson), pragmatické (P.H. Grice a J. Searle). Teorie vágnosti: sorites paradoxy, hraniční případy a logika, otevřená textura pojmů. (R. Sorensen, T. Williamson, a F. Waismann). Vztah jazyka a skutečnosti v post-analytické filozofii: realismus, relativismus a konstruktivismus (W.V.O. Quine, D. Davidson, W. Sellars, N. Goodman, R. Rorty a H. Putnam).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Lycan, William G. Philosophy of language : a contemporary introduction. London ; Routledge, 2002. ISBN 0-415-17116-4.
-
Základní:
Marvan, Tomáš. Realismus a relativismus. Vyd. 1. Praha : Academia, 2014. ISBN 978-80-200-2377-3.
-
Základní:
Waismann, Friedrich; Harré, Rom. The principles of linguistic philosophy. 2nd ed. Basingstoke : Macmillan, 1997. ISBN 0-333-62996-5.
-
Doporučená:
Martinich, A. P., Sosa, D. (eds.). A Companion to Analytic Philosophy. Oxford : Blackwell, 2001.
-
Doporučená:
Lakoff, George a Mark Johnson. Metaphors We Live By. Chicago: University of Chicago Press, 1980.
-
Doporučená:
Marvan, Tomáš. Otázka významu : cesty analytické filosofie jazyka. Vyd. 1. Praha : Togga, 2010. ISBN 978-80-87258-33-0.
-
Doporučená:
Wittgenstein, Ludwig. Philosophishce Untersuchungen = Philosophical investigations. 4th ed. Chichester : Wiley-Blackwell, 2009. ISBN 978-1-4051-5928-9.
-
Doporučená:
Rorty, Richard. Philosophy and the mirror of nature. Princeton : Princeton University Press, 1981. ISBN 0-691-02016-7.
-
Doporučená:
Miller, Alexander. Philosophy of language. 2nd ed. Montreal : McGill-Queen's University Press, 2007. ISBN 978-0-7735-3338-7.
-
Doporučená:
Davidson, Donald. Subjektivita, intersubjektivita, objektivita. Vyd. 1. Praha : Filosofia, 2004. ISBN 80-7007-190-7.
-
Doporučená:
Martinich, Aloysius. The philosophy of language. 5th ed. New York : Oxford University Press, 2008. ISBN 978-0-19-518830-1.
-
Doporučená:
Hvorecký, J., Marvan, T. (eds.). Základní pojmy filosofie jazyka a mysli. Nymburk : O.P.S., 2007.
-
Doporučená:
Goodman, Nelson. Způsoby světatvorby. Bratislava : Archa, 1996. ISBN 80-7115-120-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
34
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
rozumět základním pojmům a koncepcím analytické filozofie, lingvistiky a logiky
|
popsat základní principy fungování přirozených a umělých jazyků
|
orientovat se v základních filozofických teoriích jazykového významu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat a interpretovat odborný filozofický text v českém i anglickém jazyce
|
aplikovat logicko-sémantickou analýzu na přirozené i umělé jazyky
|
diskutovat o abstraktních sémantických koncepcích a logicky argumentovat
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozumět klíčovým koncepcím metafory a vágnosti v kontextu moderní filosofie jazyka
|
vysvětlit teorie realismu, relativismu a konstruktivismu týkající se vztahu jazyka a skutečnosti
|
charakterizovat díla hlavních představitelů post-analytické filozofické tradice
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat komunikaci z hlediska logicko-filozofické gramatiky
|
aplikovat teorie metafory při zkoumání přirozených i umělých znakových systémů
|
řešit problémy filozofie a vědy vyjasněním fungování jazyka
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
|
|
|
|