|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / FTRFB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
FTRFB
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Řecká filozofická terminologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Úvod do řecké filozofické terminologie
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
7 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět uvádí studenty do základů řecké filosofické terminologie. Předmět se zaměřuje jak na základy řecké gramatiky, tak na zásadní řecké filozofické termíny, které budou přiblíženy prostřednictvím četby vybraných úryvků z filozofických děl období antiky.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: aktivní účast na semináři, 2 referáty a písemné testy.
Zkouška: klausurní práce analýza terminologie ve vybrané pasáži řeckého filosofického textu ověřující aktivní znalost řecké filosofické terminologie a/nebo filosofické terminologie v řečtině.
|
Obsah
|
1. KOSMOS.
2. CHAOS.
3. LOGOS.
4. FYSIS.
5. TO ON.
6. POLIS.
7. ARETÉ.
8. EIDOS.
9. PSÝCHÉ.
10. ÚSIÁ.
11. ENERGEIÁ.
12. EPISTÉMÉ.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Kryštof Boháček, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Kryštof Boháček, Ph.D. (100%),
Mgr. Karolína Jiráková, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Kryštof Boháček, Ph.D. (100%),
Mgr. Karolína Jiráková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Aktuální seminární texty budou. zveřejněny před zahájením výuky v Coursewaru..
-
Základní:
Horáček, Filip; Chlup, Radek. Učebnice klasické řečtiny. Vyd. 1. Praha : Academia, 2012. ISBN 978-80-200-2123-6.
-
Doporučená:
Guthrie, W. K. C. A History of Greek Philosophy I-VI. Cambridge.
-
Doporučená:
Patočka, J. Aristotelés, jeho předchůdci a dědicové. Praha : Nakl. ČSAV, 1964.
-
Doporučená:
Peters, F. E. Greek philosophical Terms. A Historical Lexicon. New York - London, 1967.
-
Doporučená:
Liddell-Scott. Greek-English Lexikon. Oxford, 1996.
-
Doporučená:
Niederle, J. - Niederle, V. - Varcl. L. Mluvnice řeckého jazyka. Praha, 1956.
-
Doporučená:
Hobza, P. - Zielina, M. Řecká filosofie: Jazykově-filosofický úvod I.. Olomouc, 2013.
-
Doporučená:
Kolektiv autorů. Slovník antické kultury. Praha, 1974.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
24
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
ovládat alespoň jeden cizí jazyk, nejlépe angličtinu (min. pasivně) |
ovládat s porozuměním odborný jazyk (v češtině) |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
kriticky přistupovat ke zdrojům (pramenným i sekundárním textům) |
využívat moderní technologie, zejména informační databáze |
identifikovat problém (tezi) a reprodukovat argumentaci obsažené v zadaném textu |
rozumět sdělením různého typu |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit základní pojmy řecké filosofické terminologie |
charakterizovat specifika řecké filosofické terminologie |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
dohledat v řeckém filosofickém textu citovanou pasáž a ověřit její formální i věcnou správnost |
najít a ověřit konkrétní faktografickou znalost v sekundární literatuře k řecké filosofii |
najít k českému překladu v originálním řeckém filosofickém textu příslušnou terminologii a ověřit adekvátnost i konzistenci jejího překladu |
s využitím etymologické analýzy pracovat s plným sémantickým polem odborné filosofické terminologie (původem řecké) |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|