|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / FUFN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
FUFN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Filozofie umělé inteligence
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
5 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KFI/FJFN a KFI/FMFN a KFI/KVFN a KKY/SZPJ
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je filosofická reflexe a interpretace fenoménu umělé inteligence. Tento fenomén aktuálně prostupuje a rezonuje všemi sférami lidského světa, od vědecko-technologické přes kulturně-společenskou až po ekonomicko-politickou, a zároveň je obestřen množstvím nerealistických představ a sporných očekávání. V rámci předmětu bude UI kriticky zkoumána zejména z pohledu filosofie mysli, filosofie jazyka, logiky, epistemologie a etiky. Vedle analýzy základních pojmů a aktuálních definic a paradigmat UI budou představeny i tradiční myšlenkové experimenty a argumenty proti UI i na její podporu.
|
Požadavky na studenta
|
Splnění zápočtu předpokládá aktivní účast na semináři a prezentaci referátu. Zápočet je udělen na základě úspěšně absolvovaného testu a odevzdání seminární práce, která splňuje zadání stanovené na začátku semestru.
Při kombinované zkoušce student prokáže znalost odpřednášené látky a prostudovaných textů.
|
Obsah
|
1) Přirozené a umělé: homunkulové, myslící stroje a ne/skutečná skutečnost
2) UI jako paradigma: terminologie a definice, historie a současnost
3) UI jako formální systém: Turingovy stroje a problém zastavení
4) UI jako formální systém: Gödelova věta a Lucas-Penrosův argument
5) UI jako technologie: algoritmy a neuronové sítě
6) UI jako technologie: strojové (hluboké) učení
7) UI jako jazyková hra: Turingův test
8) UI jako jazyková hra: Searlova čínská komnata
9) UI jako simulace myšlení: Leibnizův mlýn a komputace mysli
10) UI jako simulace myšlení: (sebe)vědomé, morální a emoční stroje
11) UI jako simulace skutečnosti: Descartův zlotřilý démon a Putnamův mozek v kádi
12) UI jako simulace skutečnosti: Bostromův simulační argument
13) UI jako futuristická vize: Kurzweilova singularita, spása či hrozba
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
RUSSELL, S. & NORVIG, P. Artificial Intelligence: A Modern Approach. 3rd edition.. Saddle River, NJ: Prentice Hall, 2009. ISBN 0136042597.
-
Základní:
Bostrom, Nick. Superinteligence : až budou stroje chytřejší než lidé. V českém jazyce vydání první. 2017. ISBN 978-80-7260-353-4.
-
Základní:
COPELAND, B. J. (Ed.). The Essential Turing. Oxford: Clarendon Press, 2004. ISBN 9780198250807.
-
Doporučená:
BOSTROM, N. Are You Living in a Computer Simulation? In Philosophical Quarterly, 2003, Vol. 53, No. 211, 243-255.. 2003.
-
Doporučená:
Ekbia, H. R. Artificial dreams : the quest for non-biological intelligence. Cambridge : Cambridge University Press, 2008. ISBN 978-0-521-70339-0.
-
Doporučená:
Hofstadter, Douglas R. Gödel, Escher, Bach : an eternal golden braid. 20th-anniversary ed. London : Penguin Books, 2000. ISBN 0-14-028920-8.
-
Doporučená:
Ekbia, H. R.; Nardi, Bonnie A. Heteromation, and other stories of computing and capitalism. 2017. ISBN 978-0-262-03625-2.
-
Doporučená:
HAUGELAND, J. Mind Design: Philosophy, Psychology, Artificial Intelligence. Cambridge, MA: MIT Press, 1981.
-
Doporučená:
SEARLE, J. Minds, Brains and Science. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1984.
-
Doporučená:
GRAU, Ch. (Ed.). Philosophers Explore The Matrix. Oxford: Oxford University Press, 2005. ISBN 0195181077.
-
Doporučená:
PENROSE, R. The Emperor's New Mind. Oxford: Oxford University Press, 1989.
-
Doporučená:
Kurzweil, Ray. The singularity is near : when humans transcend biology. New York : Viking, 2005. ISBN 0-670-03384-7.
-
Doporučená:
DREYFUS, H. What Computers Still Can?t Do. Cambridge, MA: MIT Press, 1992.
-
Doporučená:
DIAMOND, C. (Ed.). Wittgenstein's Lectures on the Foundations of Mathematics. Hassocks: Harvester Press., 1976.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
44
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat základní definice, paradigmata a praktická použití UI |
parafrázovat klíčové myšlenkové experimenty týkající se UI |
vysvětlit hlavní teorie mysli a jazyka z pohledu analytické i kontinentální filozofie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
interpretovat abstraktní filozofické texty psané v anglickém jazyce |
uvést fenomén UI do souvislosti s moderním filozofickým myšlením |
kriticky zhodnotit aktuální technologické možnosti UI a laické představy o ní |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit definice, principy a aplikace UI z pohledu filozofie mysli a jazyka |
popsat filozofické, etické a religiózní aspekty vize obecné UI |
rozumět filozofickým teoriím mysli a jazyka v kontextu aktuálního vývoje UI |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
provést logicko-sémantickou analýzu definic a paradigmat UI v různých diskurzech |
kriticky zhodnotit vývoj specializované a obecné UI z pohledu filozofie, logiky a etiky |
zprostředkovat diskuzi o UI na pomezí kybernetiky a humanitních a společenských věd |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|