|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / FVD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
FVD
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Filozofie vědy
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
10
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
3 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/FV1D
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je prohloubit znalosti problematiky filozofie vědy. Představit filozofické pohledy na vědu v jednotlivých obdobích historického vývoje. Seznámit studenty s nejvýznamnějšími autory, kteří z filozofického hlediska zkoumali vědu, a zhodnotit zásadní myšlenky a teze, které ovlivnily vývoj filozofie vědy.
|
Požadavky na studenta
|
Problémové okruhy ke zkoušce stanovuje garant předmětu při zahájení výuky. Zkouška se koná před komisí.
|
Obsah
|
Vztah filozofie, epistemologie a metodologie vědy. Paradigma klasické vědy (Newton, Descartes). Spor empirismu a racionalismu. Formování filozofie vědy. Hledání metodologického ideálu (J. S. Mill, W. Whewell, W. S. Jevons). Konvencionalismus jako pokus o překonání alternativy empirismus-racionalismus (E. Mach, H. Poincare, P. Duhem). Věda z pohledu pragmatismu (C. S. Pierce, W. James, J. Dewey). A. N. Whitehead o povaze vědeckého poznání. Logický atomismus (L. Wittgenstein, B. Russell). Logický pozitivismus (R. Carnap, M. Schlick, O. Neurath, H. Feigl, Ph. Frank, H. Reichenbach, A. Tarski). Operacionalismus (P. W. Bridgeman, A. Rapoport, B. F. Skinner). Verifikacionismus A. J. Ayera. Postpozitivistická filozofie vědy. Filozofie vědy K. Poppera. Historická koncepce T. S. Kuhna. Metodologie výzkumných programů I. Lakatose. Metodologický anarchismus P. K. Feyerabenda. Sociologický obrat ve filozofii vědy. Vědecký realismus a instrumentalismus. Vývoj vědecké racionality, pojem pravdy v současné vědě, pravda jako hodnota. Věda a mimovědecké formy poznání (K. Popper, J. Ziman, P. Feyerabend, P. Thagard). Problém vědeckého vysvětlení (C. Hempel, E. Nagel, C. Lévi-Strauss). Vědecká teorie a pozorování (R. Carnap, N. R. Hanson, I. Toulmin, W. V. Guine, T. Kuhn, Ph. Frank). Věda a hodnoty (C. Hempel, N. Rescher). Věda a kultura (H. Feigl). O povaze vědecké metody (R. Carnap, H. Reichenbach).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
STALEY, K. W. An Introduction to the Philosophy of Science. Cambridge Introductions to Philosophy. Cambridge; New York: Cambridge University Press, 2014. ISBN 978-0-521-11249-9.
-
Základní:
ROSENBERG, A. Philosophy of Science: A Contemporary Introduction. New York; London: Routledge, 2005. ISBN 978-0-415-22156-6.
-
Základní:
BARKER, G.; KITCHER, P. Philosophy of Science: A New Introduction. New York: Oxford University Press, 2014. ISBN 978-0-195-36619-8.
-
Základní:
CURD, M.; COVER, J. A.; PINCOCK, Ch. (eds.). Philosophy of Science: the Central Issues. New York: W.W. Norton, 2013. ISBN 978-0-393-92080-2.
-
Základní:
WALLACE, W. A. The Modeling of Nature: Philosophy of Science and Philosophy of Nature in Synthesis. Washington, D.C: The Catholic University of America Press, 1996. ISBN 978-0-813-20860-2.
-
Základní:
Gasper, Philip; Trout, J. D.; Boyd, Richard. The philosophy of science ; ed. by Richard Boyd, Philip Gasper, J.D. Trout. 6th ed. Cambridge : MIT Press, 1997. ISBN 0-262-52156-3.
-
Základní:
GODFREY-SMITH, P. Theory and Reality: an Introduction to the Philosophy of Science. Science and its Conceptual Foundations. Chicago: University of Chicago Press, 2003. ISBN 978-0-226-30062-7.
-
Základní:
LADYMAN, J. Understanding Philosophy of Science. London; New York: Routledge, 2002. ISBN 978-0-415-22156-6.
-
Doporučená:
Fiala, J. Analytická filosofie. První čítanka. Plzeň, 2000.
-
Doporučená:
Demjančuk, Nikolaj. Filosofie a vědecké myšlení : proměna obrazu vědy v analytické tradici. 1. vyd. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2002. ISBN 80-86473-19-8.
-
Doporučená:
Russell, Bertrand. Logika, věda, filozofie a společnost. 1. vyd. Praha : Svoboda-Libertas, 1993. ISBN 80-205-0219-X.
-
Doporučená:
Popper, Karl Raimund. Logika vědeckého zkoumání. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-45-3.
-
Doporučená:
Fajkus, Břetislav. Současná filosofie a metodologie vědy. 1. vyd. Praha : Filosofia, 1997. ISBN 80-7007-095-1.
-
Doporučená:
Kuhn, Thomas S. Struktura vědeckých revolucí. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-54-2.
-
Doporučená:
Feyerabend, Paul K. Tři dialogy o vědění. 1. vyd. Praha : Vesmír, 1999. ISBN 80-85977-04-4.
-
Doporučená:
Tondl, Ladislav. Věda, technika a společnost : Soudobé tendence a transformace vzájemných vazeb. 1. vyd. Praha : Filosofia, 1994. ISBN 80-7007-051-X.
-
Doporučená:
Král, Miloslav. Změna paradigmatu vědy. 1. vyd. Praha : Filosofia, 1994. ISBN 80-7007-064-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
234
|
Celkem
|
260
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát klíčové postavy a témata filozofie vědy |
vysvětlit konkrétní termíny spojené s jednotlivými tématy filozofie vědy |
popsat problémy, které byly v oblasti filozofie vědy řešeny |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat s porozuměním pojmový aparát filozofie vědy |
reprodukovat argumentaci obsaženou v zadaném textu z oblasti filozofie vědy |
využívat moderní technologie, zejména informační databáze |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
systematicky vymezit a popsat témata a vývoj filozofie vědy |
komplexně vysvětlit a zhodnotit význam a výsledky filozofie vědy |
prokazovat porozumění soudobému stavu výzkumu oboru na mezinárodní úrovni |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
samostatně navrhovat směr dílčího výzkumu v oblasti filozofie vědy |
koncipovat nové odborné přístupy v opoře o znalost mezinárodního výzkumu v oblasti filozofie vědy |
inovativně reflektovat texty autorů filozofie vědy |
dokázat vytvořit a publikovat původní odborný text z dané problémové oblasti |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Skupinová konzultace, |
|
|
|
|