|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / FVFN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
FVFN
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Filozofie vědy a techniky
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KFI/AFFN
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KFI/FVNSZ
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je přiblížit studentům vybrané problémy ze současné filosofie vědy a techniky. Představit jim filosofické pohledy na vědu a techniku, jež se rozvinuly zejména ve druhé polovině 20. století. Seznámit studenty s nejvýznamnějšími autory, kteří ovlivnili vývoj filosofického uvažování o vědě a technice, a zhodnotit klíčové filosofické i sociálněvědní přístupy ke zkoumání vědy a techniky.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Aktivní účast na seminářích (domácí příprava na četbu seminárních textů, schopnost na semináři rozebrat/vyložit/interpretovat vybranou pasáž). Seminární práce analyzující vybrané téma filosofie vědy a techniky 20. století v rozsahu 5-8 normostran a splňující formální náležitosti odborného textu. Práce vychází z vlastní četby primárního textu a konfrontuje ji s relevantní sekundární literaturou. Vypracování práce předchází odevzdání anotace v polovině semestru v rozsahu 2-3 normostrany obsahující osnovu práce, hlavní teze a seznam použité literatury.
Zkouška: Zkouška je kombinovaná a ověřuje znalosti základních koncepcí filosofie vědy a techniky 20. století a schopnost charakterizovat jejich klíčové představitele. Zkouška předpokládá domácí četbu tří vybraných relevantních filosofických děl daného období.
|
Obsah
|
1. Filosofie vědy a filosofie techniky ve 20. století
2. Věda, technika a technověda
3. Vzájemná podmíněnost vědy a techniky (B. Latour, K. Knorr-Cetina)
4. Sociální podmíněnost vědy (B. Barnes, D. Bloor, S. Shapin)
5. Sociální podmíněnost techniky (W. E. Bijker, T. Pinch)
6. Věda a gender (E. F. Keller, H. Longino, S. Harding)
7. Technika a gender (J. Wajcman)
8. Vědecké poznání a ideál hodnotové neutrality (H. E. Douglas)
9. Etické aspekty techniky (H. Jonas, L. Winner)
10. Věda a technika v demokratické společnosti (P. Kitcher, H. M. Collins, R. Evans)
11. Věda, technika a umělá inteligence (1): Algoritmický model vědy a jeho kritika (D. MacKenzie, S. Slezak, R. N. Giere)
12. Věda, technika a umělá inteligence (2): Problematika tacitního vědění (M. Polanyi, H. L. Dreyfus, H. M. Collins)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Opory na webových stránkách vyučujícícho: https://dap.flu.cas.cz/en/people/vladimir-havlik#teaching-materials
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Vladimír Havlík, CSc. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Ludmila Dostálová, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Vladimír Havlík, CSc. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Ludmila Dostálová, Ph.D. (100%),
Mgr. Jitka Paitlová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Fajkus, Břetislav. Filosofie a metodologie vědy : vývoj, současnost a perspektivy. Vyd. 1. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1304-0.
-
Základní:
Godfrey-Smith, Peter. Theory and reality : an introduction to the philosophy of science. 2003. ISBN 0-226-30063-3.
-
Doporučená:
Harding, Sandra,; Hintikka, Merrill B. Discovering reality : feminist perspectives on epistemology, metaphysics, methodology, and philosophy of science. 2nd ed. Dordrecht : Kluwer Academic Publishers, 2007. ISBN 1-4020-1319-1.
-
Doporučená:
Ihde, Don,; Selinger, Evan. Chasing technoscience : matrix for materiality. 2003. ISBN 0-253-21606-0.
-
Doporučená:
Ihde, Don. Instrumental realism : the interference between philosophy of science and philosophy of technology. cop. 1991. Bloomington and Indianapolis : Indiana University Press, 1991. ISBN 0-253-20626-X.
-
Doporučená:
Bloor, David. Knowledge and social imagery. Second edition. 1991. ISBN 0-226-06097-7.
-
Doporučená:
Latour, Bruno; Woolgar, Steve. Laboratory life : the construction of scientific facts. First Princeton paperback printing. 1986. ISBN 0-691-02832-X.
-
Doporučená:
Polanyi, Michael. Personal knowledge : towards a post-critical philosophy. Chicago : University of Chicago Press, 1974. ISBN 0-226-67288-3.
-
Doporučená:
Jonas, Hans. Princip odpovědnosti : pokus o etiku pro technologickou civilizaci. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-06-2.
-
Doporučená:
Latour, Bruno. Reassembling the social : an introduction to actor-network-theory. Oxford : Oxford University Press, 2005. ISBN 0-19-925604-7.
-
Doporučená:
Latour, Bruno. Science in action : how to follow scientists and engineers through society. Cambridge : Harvard University Press, 1987. ISBN 0-674-79290-4.
-
Doporučená:
Douglas, Heather E. Science, policy, and the value-free ideal. 2009. ISBN 978-0-8229-6026-3.
-
Doporučená:
Longino, Helen E. The fate of knowledge. 2002. ISBN 0-691-08876-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
64
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
představit základní postavy a témata filosofie vědy 20. století |
charakterizovat nejdůležitější filosofické interpretace vědy a vysvětlit jejich souvislosti |
shrnout vybrané významné filosofické spisy filosofie vědy 20. století |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat pramenné filosofické texty filosofie vědy 20. století |
interpretovat vybrané pasáže klíčových textů filosofie vědy 20. století |
sledovat argumentační postupy konkrétních autorů nebo vybraných textů filosofie vědy 20. století |
argumentovat a diskutovat o konkrétním tématu filosofie vědy 20. století |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
srozumitelně a v širších souvislostech pojednat o klíčových tématech filosofie vědy a techniky 20. století |
vysvětlit s porozuměním nejdůležitější filosofické interpretace vědy a techniky a charakterizovat jejich souvislosti |
podrobně pojednat o významných spisech z filosofie vědy a techniky 20. století |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat klíčové texty filosofie vědy a techniky 20. století |
srozumitelně interpretovat klíčové texty filosofie vědy a techniky 20. století |
sledovat s porozuměním argumentační postupy konkrétních autorů nebo vybraných textů filosofie vědy a techniky 20. století |
argumentovat a kriticky diskutovat o vybraných tématech filosofie vědy a techniky 20. století |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|