|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / HFCHN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
HFCHN
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Historie a filozofie chemie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/SHFC
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je uvést studenty do některých filosofických problémů historie chemie a chemie moderní doby, pěstovat porozumění teoretickým a metodologickým problémům vývoje chemie. Východiskem bude četba a interpretace klasických prací z dějin chemie (Paracelsus, Stahl, Boyle, Dalton, Lavoisier, Meyer, Mendělejev).
Kurz je rozvrhován jednou za dva roky.
|
Požadavky na studenta
|
Práce s dobovými texty (též v pramenném jazyce), závěrečná písemná seminární práce (esej) a kolokvium k širšímu tématu.
|
Obsah
|
1. Chemie jako součást hmotné a duchovní kultury. Chemie jako obraz dobové kultury (B. L. van der Waerden).
2. Problém kontinuity chemických znalostí a zrození vědecké chemie.
3. Historiografie chemie (17. století: G. Wallenius, H. Kunkel, G. Stahl; 18. století: T. Bergman, J. Ch. Wiegleb, J. F. Gmelin; 19. století: M. Berthelot).
4. Periodizace dějin chemie J. R. Partingtona (předalchymistické, alchymistické období, období sjednocené chemie, období kvantitativních zákonů, současné období).
5. Rozbor pramenů pro studium chemických znalostí jednotlivých epoch.
6. Velké postavy a objevy alchymistů (Zósimos z Panopole, Džábir, Albert Veliký, Roger Bacon, Paracelsus, J. B. van Helmont, G. E. Stahl, J. Juncker, I. Newton).
7. Příprava vědecké revoluce v chemii (Johann Joachim Becher, Robert Boyle, Georg Ernst Stahl).
8. Vytvoření základů vědecké chemie (Antoine Lavoisier, Johann Christian Wiegleb).
9. Vytvoření základů vědecké chemie (John Dalton, Amadeo Avogadro, Jöns Jacob Berzelius).
10. Vytvoření základů vědecké chemie ( Justus Liebig, Friedrich Wöhler, Dmitrij I.Mendělejev).
11. Úspěchy aplikované anorganické chemie v 19. století.
12. Syntetická organická chemie ve 20. století.
13. Vztah chemie k jiným přírodním vědám. Metody současné chemie.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Karpenko, Vladimír. Alchymie : nauka mezi snem a skutečností. Vyd. 1. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1491-7.
-
Základní:
Schwartz, A. Truman. Chemistry in context : applying chemistry to society. 2nd ed. [New York] : McGraw-Hill, 1997. ISBN 0-697-29158-8.
-
Základní:
Demjančuk, Nikolaj. O povaze vědy : věda v kulturních kontextech. 1. vyd. V Plzni : Západočeská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7043-921-0.
-
Doporučená:
Lavoisier, A. Elements of Chemistry. New York, 1965.
-
Doporučená:
Paracelsus. Filosofie okultní. Praha : Trigon, 1990. ISBN 80-85320-05-3.
-
Doporučená:
Historie chemie. 1. vyd. Brno : Přírodovědecká fakulta Masarykovy univerzity, 1997. ISBN 80-210-1501-2.
-
Doporučená:
Budiš J. Historie chemie slovem a obrazem. MU Brno, 1995.
-
Doporučená:
Patterson, E. C. John Dalton and the Atomic Tudory. New York, 1970.
-
Doporučená:
Price, D. J. de Solla. Science Since Babylon. London, 1961.
-
Doporučená:
Anstey, P. The Philosophy of Robert Boyle. London, 2000.
-
Doporučená:
Bernard, J. The Story of Chemistry From Ancient Alchemy to Nuclear Fission. 4th ed. New York, 1976.
-
Doporučená:
Solárová M. Vybrané kapitoly z historie chemie. Brno, PAIDO, 2000.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat klíčové události světových dějin |
vyjmenovat důležité filozofické směry a jejich představitele |
charakterizovat vývoj filozofického myšlení v kontextu historického vývoje |
charakterizovat základní filozofické problémy řešené v různých filozofických školách a jejich terminologii |
vyjmenovat významné světové chemiky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat a interpretovat odborný text v českém i anglickém jazyce |
zpracovat poznatky z odborného textu do ucelené prezentace |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat vznik vědecké chemie |
vysvětlit významné chemické objevy v kontextu soudobé filozofie |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
interpretovat vybraná díla významných představitelů evropské chemie |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|