|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / IFTP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
IFTP
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Interpretace filozofického textu
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/IFT
|
Vyloučené předměty
|
KFI/IFTT
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurs vede k získání nutné základní dovednosti interpretace filozofického textu, a to na filozoficky významných a odlišných typech textů. Student si osvojí a procvičí základní orientaci v textu, jeho analýzu i diskusi i formulaci jeho výkladu. Naučí se sledovat začlenění textů do jejich filozofického i dobového kontextu a také do kontextu vlastního studia a vzdělání. Seznámí se rovněž prakticky s metodou vytváření pojmových map pro zpracování a výklad obsahu textu. Celkovým obsahem kursu je trénink jak praktických dovedností studentů při práci s texty, tak i vlastní diskuze o předložených filozofických problémech. Část kurzu se realizuje formou samostatné řízené práce studentů. K tomu patří i samostudium zadané studijní literatury, jež bude prověřováno na semináři.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Úspěšné zvládnutí interpretací zadaných textů a prokázání schopnosti kvalifikovaně myšlenkově pracovat s texty. Seminární práce (interpretace filozofického textu).
|
Obsah
|
1. Základní vymezení interpretačních přístupů 2. Praktické cvičení: Jan Sokol, H.G. Gadamer 3. Problematika mentálních map a jejich využití při interpretaci textů; metodická pomůcka 4. Cvičení postupů při interpretacích s využitím mentálních a pojmových map: Jan Sokol, H.G. Gadamer 5. Cvičení: J. Grondin 6. K problému interpretace textů antické filozofie: Platon, Aristoteles 7. Problematika interpretace středověkých textů: Augustin, Anselm, Tomáš Akvinský 8. Texty novověku až po texty 19. století: Descartes, Kant, Hegel 9. Nietzscheho vliv; 19. století 10. Filozofické texty i nové podněty pro interpretaci ve 2O. století: M. Heidegger, H.G. Gadamer; 11.-13. Postmodernismus a strukturalismus. Cvičení s texty
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Sokol, Jan. Malá filosofie člověka a slovník filosofických pojmů. 3. rozšíř. vyd. Praha : Vyšehrad, 1998. ISBN 80-7021-253-5.
-
Doporučená:
Blecha, Ivan. Filosofická čítanka. 1. vyd. Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 2000. ISBN 80-7182-112-8.
-
Doporučená:
Figal, Günter. Hermeneutická svoboda. 1. vyd. Praha : Filosofia, 1994. ISBN 80-7007-060-9.
-
Doporučená:
Gadamer, Hans-Georg. Idea Dobra mezi Platónem a Aristotelem. 1. vyd. Praha : ISE, 1994. ISBN 80-85241-46-3.
-
Doporučená:
Eco, Umberto. Meze interpretace. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0740-9.
-
Doporučená:
Lyotard, Jean Francois. O postmodernismu : postmoderno vysvětlované dětem : postmoderní situace. 1. vyd. Praha : Filosofia, 1993. ISBN 80-7007-047-1.
-
Doporučená:
Gadamer, Hans-Georg. Problém dějinného vědomí. Praha : Filosofia, 1994. ISBN 80-7007-062-5.
-
Doporučená:
Grondin, Jean. Úvod do hermeneutiky. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-43-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
15
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
25
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
12
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurz nevyžaduje žádné zvláštní předchozí znalosti ani dovednosti |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti naváží na svoje znalosti a schopnosti interpretace filozofického textu a prostřednictvím praktických cvičení je dále prohloubí. Budou schopni se orientovat v textu, provést jeho analýzu i zformulovat co nejlépe jeho výklad. Při praktických cvičeních a debatách prohloubí svoje filozofické myšlení nad konkrétním problémem |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|