|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / JKHB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
JKHB
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Jazyk a kognice
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s různými aspekty vztahu mezi jazykem a myslí. Kurz pokrývá některé centrální otázky psycholingvistiky a kognitivní lingvistiky a staví je do kontrastu s intuitivními i filosofickými přístupy k jazyce. Zdůrazněn je také fyziologický základ jazyka v mozku.
Kurz je rozvrhován jednou za dva roky.
|
Požadavky na studenta
|
Před zkouškou je nutné získat zápočet splněním těchto podmínek:
1) aktivní účast na semináři
2) plnění a prezentace samostatné práce
3) seminární práce.
Zkouška je ústní. Skládá se z diskuze nad seminární prací a diskuze o tématech pokrytých v kurzu.
|
Obsah
|
1) Úvod: jazyk, mysl, mozek
2) Výzkumné metody
3) Sémantika I: Koncepty, kategorie, schémata
4) Jak vzniká promluva?
5) Jak rozumíme jazyku?
6) Učení se prvnímu (a druhému) jazyku
7) Jazykový relativismus vs. jazykové univerzálie
8) Barvy a čísla
9) Sémantika II: Konceptuální metafora
10) Kognitivní gramatika
11) Kognitivní pragmatika
12) Evoluce jazyka
13) Jazyk, kognice, kultura
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Heidegger, Martin. Bytí a čas. Praha : Oikoymenh, 2002. ISBN 80-7298-048-3.
-
Základní:
Patočka, Jan. Kacířské eseje o filosofii dějin. Vyd 1. Praha : Academia, 1990. ISBN 80-200-0263-4.
-
Základní:
Husserl, Edmund. Karteziánské meditace. 1. vyd. Praha : Svoboda, 1968.
-
Základní:
Husserl, Edmund. Krize evropských věd a transcendentální fenomenologie : úvod do fenomenologické filozofie. 2. vyd., reprint 1. vyd., Academia 1972. Praha : Academia, 1996. ISBN 80-200-0561-7.
-
Doporučená:
Gadamer, Hans-Georg. Pravda a metoda I : nárys filosofické hermeneutiky. Vyd. 1. Praha : Triáda, 2010. ISBN 978-80-87256-04-6.
-
Doporučená:
Patočka, Jan. Úvod do fenomenologické filosofie. 2. vyd. Praha : OIKOYMENH, 2003. ISBN 80-7298-064-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
48
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat základní gramatické kategorie (slovní druhy, rod, čas, vid apod.) |
charakterizovat základní pojmy sémantiky (význam, souznačnost, víceznačnost, metafora apod.) |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
rekonstruovat argumenty ve vědeckých i filosofických textech |
používat běžné akademické digitální nástroje, např. databáze odborných publikací |
formulovat a obhájit své stanovisko v diskuzi |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat vybrané teorie a hypotézy o vztahu mezi jazykem a kognicí |
vysvětlit výzkumné metody, kterými se zkoumají vztahy mezi jazykem, myslí a mozkem |
charakterizovat jazyk jako biologický fenomén vzniklý evolucí a vyjmenovat rysy jazyka, které lze tímto evolučním původem vysvětlit |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
reflektovat kvalitu teorie nebo hypotézy vyvozením jejích důsledků a její konfrontací s empirickými daty |
zhodnotit dopad empirického výzkumu jazyka a kognice na zažité, např. filosofické přístupy k jazyku |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|