|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / MFM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
MFM
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Moderní filozofické myšlení
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
UFI/MFM
|
Vyloučené předměty
|
KFI/MFMP a KFI/MFMS
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky moderního filozofického myšlení. Přiblížení zásadních filozofických názorů a proudů v období od 18. do počátku 20. století. Zaměření se na jednotlivé filozofické proudy a na jejich hlavní představitele. Prozkoumání hlavních myšlenek filozofických systémů těchto myslitelů.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Písemný referát a jeho ústní prezentace
Zkouška: Prokázání znalosti probíraných témat.
|
Obsah
|
1. Feuerbach, mladohegelovství a marxismus. Rozpad klasické filosofie.
2. A.Schopenhauer, F. Nietzsche - vznik filosofie života. S. Kierkegaard a lidská existence.
3. Pozitivismus a filosofie vědy. A. Comte, J. S. Mill, H. Spencer.
4. Pragmatismus a lidský život. W. James, J. Dewey.
5. Novotomismus a filosofie náboženství.
6. Novopozitivismus jako filosofie jazykových projevů. L. Wittgenstein, R. Carnap, B. Russell.
7. Vznik a vývoj fenomenologie. E. Husserl.
8. Vznik existencialistické filosofie, německý existencialismus. K. Jaspers, M. Heidegger.
9. Francouzský existencialismus - J. P. Sartre, A. Camus, G. Marcel.
10. Modernismus v náboženské filosofii. P. Teilhard de Chardin, M. Buber, M. Scheler.
11. Vývoj neomarxismu ve spojení s neofreudismem - H. Marcuse, E. Fromm.
12. Filosofie a vědecké poznání, nová ontologie - K. Popper, S. Kuhn, A. Whitehead, N. Hartmann, filosofie jazyka..
13. Postmoderní situace - M. Foucault, J. F. Lyotard, J. Derrida, R. Rorty
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
Studenti mají k dispozici elektronickou učebnici v rámci Kompendia KFI - https://www.esf.kfi.zcu.cz/kompendium-hum/?course=kfi_mfm
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Stark, Stanislav. Filosofie 18.-20. století : vybrané kapitoly. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-592-8.
-
Základní:
Coreth, E., Ehlen, P., Haeffner, G. Ricken, F. Filosofie 20. století. Olomouc, 2006.
-
Základní:
Störig, Hans Joachim. Malé dějiny filozofie. 7. přeprac.,rozšíř.vyd.,v Karmelitánském nakl. 1. Kostelní Vydří : Karmelitánské nakl., 2000. ISBN 80-7192- 500-2 (v.
-
Doporučená:
Major, Ladislav. Dějiny poklasické filozofie v 19. a na počátku 20. století. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1991. ISBN 80-7066-462-2.
-
Doporučená:
Peregrin, Jaroslav. Filosofie a jazyk : (eseje a úvahy). Vyd. 1. V Praze : Triton, 2003. ISBN 80-7254-432-2.
-
Doporučená:
Horyna, Břetislav. Filosofie posledních let před koncem filosofie : kapitoly ze současné německé filosofie. 1. vyd. Praha : KLP, 1998. ISBN 80-85917-49-1.
-
Doporučená:
Welsch, Wolfgang. Naše postmoderní moderna. 1. vyd. Praha : Zvon, 1994. ISBN 80-7113-104-0.
-
Doporučená:
Descombes, Vincent. Stejné a jiné : čtyřicetpět [sic] let francouzské filosofie : (1933-1978). 1. vyd. Praha : ISE, 1995. ISBN 80-85241-74-9.
-
Doporučená:
Úvod do (současné) filosofie : 11 improvizovaných přednášek. [1. vyd.]. Praha : Hermann a synové, 1992.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
58
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurz nevyžaduje žádné zvláštní předchozí znalosti ani dovednosti |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti získají představu o stavu filosofického myšlení v období od 18. století do počátku 20. století. Budou schopni shrnout a zhodnotit nejvýznanější proudy formující moderní filozofické myšlení. Představí si a zhodnotí zásadní filozofické osobnosti tohoto období a jejich dílo a hlavní myšlenky |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|