|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / MHED
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
MHED
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Mediální historie a epistemologie vědy
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
10
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
1 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/MEVD
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je představit formy materiálního a technického zprostředkování vědění a jejich historický vývoj. Soustředí se primárně na nástup technických obrazů na přelomu 18. a 19. století a další rozvoj grafických metod a technik vizualizace v přírodních i společenských vědách. Předmět kombinuje přístupy mediální historie, dějin umění a vizuální kultury s dějinami vědy a techniky, STS a science studies s důrazem na epistemologické aspekty technických obrazů a jejich využití ve výzkumu i popularizaci vědy.
|
Požadavky na studenta
|
Problémové okruhy ke zkoušce stanovuje garant předmětu při zahájení výuky. Zkouška se koná před komisí.
|
Obsah
|
Média, vědění a jejich historie; přístroje, aparáty, kulturní techniky; vědění gutenbergovské galaxie; kartotéka, archív, databáze; atlas, album, vizualizace dat; sociální média a sociální epistemologie; filozofie kognitivních extenzí.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Parks, L. Cultures in Orbit: Satellites and the Televisual. Duke University Press, 2005.
-
Základní:
Hayles, N. Katherine. How We Think: Digital Media and Contemporary Technogenesis.. Chicago, 2012.
-
Základní:
LENOIR, T. (ed.). Inscribing Science. Scientific Texts and the Materiality of Communication. Stanford (Calif.): Stanford University Press, 1998. ISBN 0-8047-2777-5.
-
Základní:
Daston, L. J.; Galison, Peter Louis. Objectivity. New York : Zone Books, 2010. ISBN 978-1-890951-79-5.
-
Základní:
Jones, Caroline A.; Galison, Peter Louis. Picturing science, producing art. New York : Routledge, 1998. ISBN 0-415-91912-6.
-
Základní:
DASTON, L. (ed.). Science in the Archives. Chicago: The University of Chicago Press, 2017. ISBN 978-0226432229.
-
Základní:
BREDEKAMP, H.; DÜNKEL, V.; SCHNEIDER, B. (eds.). The Technical Image. A History of Styles in Scientfic Imagery. Chicago: The University of Chicago Press, 2015. ISBN 978-0-226-25884-3.
-
Základní:
HENTSCHEL, K. Visual Cultures in Science and Technology. A Comparative History. Oxford: Oxford University Press, 2014. ISBN 9780198717874.
-
Doporučená:
Vogl, J. Becoming-media: Galileo's Telescope. In: Gray Room. 2007, vol. 8, no. 29, s. 14-25..
-
Doporučená:
Kittler, R. A. Gramophone, Film, Typewriter. Stanford, 1999.
-
Doporučená:
Hankins, T. L. - Silverman, R. J. Instruments and the Imagination. Princeton, 2014.
-
Doporučená:
Dvořák, Tomáš. Kapitoly z dějin a teorie médií. Vyd. 1. Praha : Akademie výtvarných umění v Praze, Vědecko-výzkumné pracoviště, 2010. ISBN 978-80-87108-16-1.
-
Doporučená:
Shapin, Steven; Schaffer, Simon. Leviathan and the air-pump : Hobbes, Boyle, and the experimental life : including a translation of Thomas Hobbes, Dialogus physicus de natura aeris by Simon Schaffer. Princeton : Princeton University Press, 1985. ISBN 0-691-02432-4.
-
Doporučená:
Bowker, G. Memory Practices in the Science. Cambridge (Mass.), 2005.
-
Doporučená:
Lyotard, J.-F. O postmodernismu. Praha : Filosofia, 1993.
-
Doporučená:
Krajewski, M. Paper Machines. About Cards & Catalogs, 1548-1929. Cambridge (Mass.), 2011.
-
Doporučená:
Menary, R. The Extended Mind. Cambridge (Mass.), 2012.
-
Doporučená:
Carroll-Burke, P. Tools, instruments and Engines. Getting a Handle on the Specificity of Engine Science. In Social Studies of Science. 2001, vol.31, no. 4, s. 593-625..
-
Doporučená:
Rheinberger, H. J. Toward a History of Epistemic Things. Stanford, 1997.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
234
|
Celkem
|
260
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát klíčové postavy a témata z oblasti mediální historie a epistemologie vědy |
vysvětlit konkrétní termíny spojené s jednotlivými tématy historie médií a epistemologie vědy |
popsat problémy, které byly v oblasti mediální historie a epistemologie vědy řešeny |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat s porozuměním pojmový aparát a nástroje mediální historie a epistemologie vědy |
reprodukovat argumentaci obsaženou v zadaném textu z dané oblasti a používat nástroje mediální historie |
využívat moderní technologie, zejména informační databáze |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
systematicky vymezit a popsat témata a vývoj mediální historie a epistemologie vědy |
komplexně vysvětlit a zhodnotit význam a výsledky mediální historie a epistemologie vědy |
prokazovat porozumění soudobému stavu výzkumu oboru na mezinárodní úrovni |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
samostatně navrhovat směr dílčího výzkumu v oblasti mediální historie a epistemologie vědy |
koncipovat nové odborné přístupy v opoře o znalost mezinárodního výzkumu v oblasti mediální historie a epistemologie vědy |
inovativně reflektovat texty autorů z oblasti mediální historie a epistemologie vědy |
dokázat vytvořit a publikovat původní odborný text z dané problémové oblasti |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
|
|
|
|