|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / MS3D
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
MS3D
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Metodologický seminář pro doktorandy 3
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
10
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
5 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Metodologický seminář je koncipován jako příprava na samostatnou vědecko-výzkumnou činnost v oboru filozofie a dějin vědy a techniky. Studenti budou seznámeni se zásadami publikační a projektové činnosti. Získají rovněž dovednosti nutné pro prezentaci výsledků vědecké práce odborné i laické veřejnosti. Cílem semináře je po praktické stránce připravit posluchače k plnohodnotné vědecké práci, která bude svou kvalitou srovnatelná s úrovní očekávanou na kvalitních výzkumných pracovištích.
|
Požadavky na studenta
|
aktivní účast na seminářích, zpracování zadaných písemných úkolů
|
Obsah
|
S konkrétní náplní kurzu a podmínkami pro jeho splnění pro daný akademický rok budou studenti seznámeni na začátku semestru. Náplň kurzu a podmínky absolvování budou specifikovány na stránce kurzu v Courseware.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Vladimír Havlík, CSc. (100%),
-
Vede seminář:
Doc. Monika Baumanová, M.A., Ph.D. (100%),
Mgr. Ludmila Dostálová, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Vladimír Havlík, CSc. (100%),
Mgr. Vojtěch Kaše, Ph.D. (100%),
PhDr. Lada Wagnerová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Kragh, H. An Introduction to the Historiography of Science. Cambridge: Cambridge Univ. Press, 1990. ISBN 0521389216.
-
Základní:
Další literaturu určuje vedoucí semináře na začátku semestru na základě aktuálních potřeb doktorandů. Výběr literatury se řídí zaměřením disertačních prací..
-
Základní:
Roberts, P. Effective project management [online].. London: Kogan Page. Business success [cit. 2018-07-31]., 2011. ISBN 978-7494-6158-4.
-
Základní:
Fajkus, Břetislav. Filosofie a metodologie vědy : vývoj, současnost a perspektivy. Vyd. 1. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1304-0.
-
Základní:
Basu, R. Managing quality in projects [online].. Burlington: Gower,, 2013. ISBN 978-1-4094-4093-2.
-
Základní:
Holmerová, I. Minimum akademického bontonu, aneb, Jak neuklouznout nejen na akademické půdě.. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-5427-7.
-
Základní:
Ursyn, A. Perceptions of knowledge visualization: explaining concepts through meaningful images [online].. Hershey: Information Science Reference, 2014. ISBN 978-1-4666-4704-6.
-
Základní:
Rosenberg, A. Philosophy of science: a contemporary introduction. Routledge contemporary introductions to philosophy. London: Routledge, 2005. ISBN 0-415-34317-8.
-
Základní:
Doležal, J. Projektový management v praxi: Naučte se řídit projekty!. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5693-6.
-
Základní:
Špelda, Daniel. Proměny historiografie vědy. Vyd. 1. Praha : Filosofia, 2009. ISBN 978-80-7007-310-0.
-
Základní:
Gallo, C. Tajemství skvělých prezentací Steva Jobse: jak si získat každé publikum. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4389-9.
-
Základní:
Gallo, C. The Presentation Secrets of Steve Jobs: How to Be Insanely Great in Front of Any Audience. McGraw-Hill Education, 2009. ISBN 978-0071636087.
-
Základní:
Godfrey-Smith, P. Theory and reality: an introduction to the philosophy of science. Chicago: The University of Chicago Press, 2003. ISBN 0-415-34317-8.
-
Základní:
Vohlídalová, M.; Červinková, A. Vědci a vědkyně v pohybu: o akademické mobilitě. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2012. ISBN 978-80-7330-226-9.
-
Doporučená:
Andersson, Gunnar. Criticism and the history of science : Kuhn's, Lakato's and Feyerabend's criticisms of critical rationalism. Leiden : Brill, 1994. ISBN 90-04-10050-4.
-
Doporučená:
Lakatos, Imre; Feyerabend, Paul; Motterlini, Matteo. For and against method. including Lakatos's lectures on scientific method and the Lakatos-Feyerabend correspondence. Chicago : The University of Chigago Press, 1999. ISBN 0-226-46774-0.
-
Doporučená:
Fuller, Steve. Kuhn vs. Popper : the struggle for the soul of science. New York : Columbia University Press, 2004. ISBN 978-0-231-13428-6.
-
Doporučená:
Popper, Karl Raimund; Fiala, Jiří. Logika vědeckého zkoumání. Praha, 1997. ISBN 80-86005-45-3.
-
Doporučená:
Feyerabend, Paul. Rozprava proti metodě. Vyd. 1. Praha : Aurora, 2001. ISBN 80-7299-047-0.
-
Doporučená:
Kuhn, Thomas S. Struktura vědeckých revolucí. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-54-2.
-
Doporučená:
Sarkar, Sahotra; Pfeifer, Jessica. The Philosophy of Science : An Encyclopedia. Volume 1, A-M. New York : Routledge, 2006. ISBN 0-415-93927-5.
-
Doporučená:
Nickles, Thomas. Thomas Kuhn. 1st pub. Cambridge : Cambridge University Press, 2003. ISBN 0-521-79648-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování kvalifikační práce [52-468]
|
234
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
260
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
rozlišit jednotlivé druhy výzkumných metod používaných v oboru |
formulovat základní podmínky pro provedení výzkumu v oblasti filozofie a dějin vědy a techniky |
srovnat metody použitelné pro výzkum z oblasti filozofie a dějin vědy a techniky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat vhodnost použití výzkumných metod z oblasti filozofie a dějin vědy a techniky |
zvolit nejvhodnější metodu pro řešení konkrétního výzkumného problému |
samostatně navrhnout metodický postup při výzkumu konkrétního odborného problému |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
samostatně charakterizovat probrané metodologické přístupy v oblasti filozofie a dějin vědy a techniky |
samostatně vymezit strukturální pojmy probíraných teorií ve filozofii a dějinách vědy a techniky |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
argumentovat ve prospěch adekvátnosti použití metod v oboru filozofie a dějiny vědy a techniky pro řešení konkrétního problému |
diskutovat o klíčových gnoseologických a metodologických problémech probíraných teorií ve filozofii a dějinách vědy a techniky |
kriticky pojednat metodologickou stránku probíraných klasických děl v oboru filozofie a dějiny vědy a techniky |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|