|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / MS4D
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
MS4D
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Metodologický seminář pro doktorandy 4
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
7
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
5 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Metodologický seminář je koncipován jako příprava na akademickou práci, zejména její pedagogickou součást. Studenti se aktivně podílejí na výuce svého školitele, například vedením studijní skupiny, konzultacemi se studenty nebo realizací samostatného semináře. Nedílnou součástí pedagogické praxe je rovněž schopnost popularizovat odborné téma.
|
Požadavky na studenta
|
aktivní účast na seminářích, zpracování zadaných písemných úkolů
|
Obsah
|
S konkrétní náplní kurzu a podmínkami pro jeho splnění pro daný akademický rok budou studenti seznámeni na začátku semestru. Náplň kurzu a podmínky absolvování budou specifikovány na stránce kurzu v Courseware.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Záikladní literatura bude specifikována školitelem vždy na začátku semestru..
-
Doporučená:
Andersson, Gunnar. Criticism and the history of science : Kuhn's, Lakato's and Feyerabend's criticisms of critical rationalism. Leiden : Brill, 1994. ISBN 90-04-10050-4.
-
Doporučená:
Fajkus, Břetislav. Filosofie a metodologie vědy : vývoj, současnost a perspektivy. Vyd. 1. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1304-0.
-
Doporučená:
Lakatos, Imre; Feyerabend, Paul; Motterlini, Matteo. For and against method. including Lakatos's lectures on scientific method and the Lakatos-Feyerabend correspondence. Chicago : The University of Chigago Press, 1999. ISBN 0-226-46774-0.
-
Doporučená:
Fuller, Steve. Kuhn vs. Popper : the struggle for the soul of science. New York : Columbia University Press, 2004. ISBN 978-0-231-13428-6.
-
Doporučená:
Popper, Karl Raimund; Fiala Jiří. Logika vědeckého zkoumání. Praha: Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-45-3.
-
Doporučená:
Špelda, Daniel. Proměny historiografie vědy. Vyd. 1. Praha : Filosofia, 2009. ISBN 978-80-7007-310-0.
-
Doporučená:
Feyerabend, Paul. Rozprava proti metodě. Vyd. 1. Praha : Aurora, 2001. ISBN 80-7299-047-0.
-
Doporučená:
Kuhn, Thomas S. Struktura vědeckých revolucí. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-54-2.
-
Doporučená:
Sarkar, Sahotra; Pfeifer, Jessica. The Philosophy of Science : An Encyclopedia. Volume 1, A-M. New York : Routledge, 2006. ISBN 0-415-93927-5.
-
Doporučená:
Nickles, Thomas. Thomas Kuhn. 1st pub. Cambridge : Cambridge University Press, 2003. ISBN 0-521-79648-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování kvalifikační práce [52-468]
|
156
|
Celkem
|
182
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
rozlišit jednotlivé druhy výzkumných metod používaných v oboru |
formulovat základní podmínky pro provedení výzkumu v oblasti filozofie a dějin vědy a techniky |
srovnat metody použitelné pro výzkum z oblasti filozofie a dějin vědy a techniky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat vhodnost použití výzkumných metod z oblasti filozofie a dějin vědy a techniky |
zvolit nejvhodnější metodu pro řešení konkrétního výzkumného problému |
samostatně navrhnout metodický postup při výzkumu konkrétního odborného problému |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
samostatně charakterizovat probrané metodologické přístupy v oblasti filozofie a dějin vědy a techniky |
samostatně vymezit strukturální pojmy probíraných teorií ve filozofii a dějinách vědy a techniky |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
argumentovat ve prospěch adekvátnosti použití metod v oboru filozofie a dějiny vědy a techniky pro řešení konkrétního problému |
diskutovat o klíčových gnoseologických a metodologických problémech probíraných teorií ve filozofii a dějinách vědy a techniky |
kriticky pojednat metodologickou stránku probíraných klasických děl v oboru filozofie a dějiny vědy a techniky |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
|
|
|
|