|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / MVD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
MVD
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Metodologie vědy
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
10
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/FMVD
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky metodologie vědy. Studenti na jedné straně získají celkový přehled vývoje a současného stavu výzkumu v oblasti metodologie vědy, na straně druhé si prohloubí znalosti vybraných témat z metodologie vědy, které bezprostředně souvisejí s tématem jejich disertační práce. Nedílnou součástí výkladu je tematizace významu vědy, techniky a technologie v současné společnosti a tematizace vztahu filozofie, teorie poznání a metodologie vědy.
|
Požadavky na studenta
|
Problémové okruhy ke zkoušce stanovuje garant předmětu při zahájení výuky. Zkouška se koná před komisí. Předmět je určen pro studenty doktorského studijního programu Filozofie a dějiny vědy a techniky. Předmět je nabízen též v anglickém jazyce.
|
Obsah
|
Vývoj metodologické problematiky, novopozitivismus a empirická verifikace, K. R. Popper a hypoteticko-deduktivní metoda, historická koncepce T. S. Kuhna, metodologie vědeckých výzkumných programů I. Lakatose, metodologický anarchismus P. K. Feyerabenda, sociologický obrat ve filozofii vědy, kognitivismus a interdisciplinární přístup k vědeckému poznání, vědecký realismus a instrumentalismus, vývoj vědecké racionality, pojem pravdy v současné vědě, sociální hodnocení vědeckých a technických artefaktů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
FEYERABEND, P. Against Method. New York: Verso Books, 2010. ISBN 1844674428.
-
Základní:
Fajkus, B. Filosofie a metodologie vědy: vývoj, současnost a perspektivy. Praha: Academia, 2005. ISBN 80-200-1304-0.
-
Základní:
Tarski, Alfred. Introduction to logic and to the methodology of deductive sciences. New York : Dover Publications, 1995. ISBN 0-486-28462-X.
-
Základní:
POPPER, K. R. Logika vědeckého bádání. Praha: OIKOYMENH, 1997. ISBN 80-86005-45-3.
-
Základní:
Feyerabend, Paul. Rozprava proti metodě. Vyd. 1. Praha : Aurora, 2001. ISBN 80-7299-047-0.
-
Základní:
Hubík, Stanislav. Sociologie vědění : základní koncepce a paradigmata. 1. vyd. Praha : Sociologické nakladatelství, 1999. ISBN 80-85850-58-3.
-
Základní:
Kuhn, Thomas S. Struktura vědeckých revolucí. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-54-2.
-
Základní:
POPPER, K. R. The Logic of Scientific Discovery. Abingdon-on-Thames: Routledge, 2002. ISBN 0-41527843-0.
-
Základní:
KUHN, T. S. The Structure of Scientific Revolutions. Chicago: University of Chicago Press. ISBN 978-0-226-45811-3.
-
Základní:
Krämer, H. Zur Rekonstruktion der philosophischen Hermeneutik. In: Journal for General Philosophy of Science.
-
Doporučená:
Wolf, Josef. Člověk a jeho svět : úvod do studia antropologických věd : základní antropologické otázky : kulturní a sociální antropologie. 2. vyd. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-871-9.
-
Doporučená:
Foucault, Michel. Diskurs, Autor, Genealogie : tři studie. Praha : Svoboda, 1994. ISBN 80-205-0406-0.
-
Doporučená:
Demjančuk, Nikolaj. Filosofie a vědecké myšlení : proměna obrazu vědy v analytické tradici. 1. vyd. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2002. ISBN 80-86473-19-8.
-
Doporučená:
Fajkus, Břetislav. Filosofie vědy na zlomu století. Milénium vědy a filosofie Praha : Filosofia, 2002 . 2002.
-
Doporučená:
Popper, K. R. Logika vědeckého objevu. Praha, 2001.
-
Doporučená:
Rouse, J. New Philosophies of Science in North America - Twenty Years Later. In: Journal for General Philosophy of Science.
-
Doporučená:
Kováč, L. Potreba syntézy prírodných a kulturných vied. In: Vesmír 78.
-
Doporučená:
Meadows, Donella H.; Meadows, Dennis L.; Randers, Jörgen. Překročení mezí : konfrontace globálního kolapsu s představou trvale udržitelné budoucnosti. 1. vyd. Praha : Argo, 1995. ISBN 80-85794-83-7.
-
Doporučená:
HUBÍK, S. Sociologie vědění: základní koncepce a paradigmata. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. ISBN 80-85850-58-3.
-
Doporučená:
Fajkus, Břetislav. Současná filosofie a metodologie vědy. 1. vyd. Praha : Filosofia, 1997. ISBN 80-7007-095-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
234
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
260
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat klíčové postavy a témata metodologie vědy |
vysvětlit konkrétní termíny spojené s jednotlivými tématy metodologie vědy |
popsat problémy, které byly v oblasti metodologie vědy řešeny |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat s porozuměním pojmový aparát metodologie vědy |
reprodukovat argumentaci obsaženou v zadaném textu z oblasti metodologie vědy |
využívat moderní technologie, zejména informační databáze |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
systematicky vymezit a popsat témata a vývoj metodologie vědy |
komplexně vysvětlit a zhodnotit význam a výsledky metodologie vědy |
prokazovat porozumění soudobému stavu výzkumu oboru na mezinárodní úrovni |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
samostatně navrhovat směr dílčího výzkumu v oblasti metodologie vědy |
koncipovat nové odborné přístupy v opoře o znalost mezinárodního výzkumu v oblasti metodologie vědy |
inovativně reflektovat texty autorů metodologie vědy |
rozpoznat a formulovat předpoklady i důsledky jednotlivých koncepcí v oblasti metodologie vědy |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Individuální konzultace, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Individuální konzultace, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|