|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / ONKFB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
ONKFB
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Osvícenství a německá klasická filozofie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
11 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/FSF
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je představit studentům myšlení věku osvícenství a klasickou německou filosofii subjektu a ducha.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Aktivní účast na semináři (domácí příprava na četbu seminárních textů, schopnost na semináři rozebrat/vyložit/interpretovat vybranou pasáž).
Seminární práce analyzující vybrané dílo osvícenské a německé klasické filosofie v rozsahu 7-10 normostran a splňující formální náležitosti odborného textu. Práce vychází z vlastní četby primárního textu a konfrontuje ji s relevantní sekundární literaturou. Vypracování práce předchází odevzdání anotace v polovině semestru v rozsahu 2-3 normostrany, obsahující osnovu práce, hlavní teze a seznam použité literatury.
Zkouška: Zkouška je kombinovaná a ověřuje znalosti základních filosofických koncepcí éry osvícenství a německé klasické filosofie, a schopnost charakterizovat její základní představitele. Zkouška předpokládá znalost textů interpretovaných v semináři a domácí četbu 3 vybraných klíčových filosofických spisů období osvícenství a německé klasické filosofie.
|
Obsah
|
1. Otázka novověku ve filosofii. Bacon, Galilei, Newton. Renesance a humanismus. Descartes, britská tradice. Diskuse s vládnoucí scholastikou. Vliv protestantské theologie.
2. Spinoza, Leibnitz.
3. Projekt osvícenství. Britský empirismus. Hume.
4. Osvícenství ve Francii. Voltaire, encyklopedisté a Velká francouzská revoluce. Rousseau.
5. Osvícenství v Německu. Immanuel Kant.
6. Kant.
7. Romantismus. Němečtí romantikové a německé národní obrození. Německý idealismus.
8. Fichte a Schelling.
9. Hegel.
10. Hegel.
11. Pozdní Schelling a Hegel.
12. Význam německé klasické filosofie pro následující myšlení XIX. a XX. století.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Scruton, Roger. Krátké dějiny novověké filosofie. 1. vyd. Brno : Barrister & Principal, 2000. ISBN 80-85947-29-3.
-
Základní:
Röd, Wolfgang. Novověká filosofie. I, Od Francise Bacona po Spinozu. Praha : Oikoymenh, 2001. ISBN 80-7298-039-4.
-
Základní:
Röd, Wolfgang. Novověká filosofie. II, Od Newtona po Rousseaua. Praha : Oikoymenh, 2004. ISBN 80-7298-109-9.
-
Rozšiřující:
Jaeschke, Walter; Arndt, Andreas. Německá klasická filosofie. II, Od Fichta po Hegela. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-7298-199-1.
-
Doporučená:
Frank, M. Auswege aus dem Deutschen Idealismus. Frankfurt : Suhrkamp, 2007. ISBN 978-3-518-29451-2.
-
Doporučená:
Chotaš, J.; Karásek, J. (eds.). Dedukce, kategorie, sebevědomí: o hlavním důkazu Kritiky čistého rozumu. Praha : Oikoymenh, 2002.
-
Doporučená:
Falckenberg, R. Dějiny novověké filosofie. Praha : Jan Laichter, 1899.
-
Doporučená:
Sobotka, Milan; Moural, Josef; Znoj, Milan. Dějiny novověké filosofie od Descarta po Hegela. 2. opr. vyd. Praha : Filosofia, 1994. ISBN 80-7007-057-9.
-
Doporučená:
Chotaš, J.; Karásek, J. (eds.). Kantův kategorický imperativ. Praha : Oikoymenh, 2005.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
64
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
představit základní postavy a témata scholastiky, renesance, humanismu a racionalismu
|
popsat historické a kulturní reálie období mezi léty 1650-1850
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat s porozuměním obecnou filosofickou terminologii |
identifikovat problém (tezi) a reprodukovat argumentaci obsažené v zadaném textu |
využívat moderní technologie, zejména informační databáze |
číst příslušnou sekundární literaturu v jednom filosoficky relevantním světovém jazyce |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
představit základní postavy a témata filosofie období osvícenství a německé klasické filosofie |
shrnout vybrané významné filosofické spisy osvícenství a německé klasické filosofie |
charakterizovat nejdůležitější filosofické koncepce období osvícenství a německé klasické filosofie a vysvětlit jejich souvislosti |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat pramenné filosofické texty éry osvícenství a německé klasické filosofie |
interpretovat vybrané pasáže klíčových filosofických textů éry osvícenství a německé klasické filosofie |
rekonstruovat argumentační postupy konkrétních osvícenských a německých klasických autorů nebo vybraných textů z příslušného období |
argumentovat a diskutovat o konkrétním tématu osvícenské a německé klasické filosofie |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|