|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / PHHB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
PHHB
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Historicko-teoretické přistupy k hudbě
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu bude seznámit studenty s problematikou recepce hudby. Hlavní důraz a největší část kurzu bude věnována vysvětlení proměn výrazových prostředků a charakteru hudby v jednotlivých etapách vývoje hudby v kontextu vývoje hudební estetiky a teoretického uvažování o hudbě. Kurz zahrne i seznámení s hlavními hudebními pojmy. Teoretický výklad bude doprovázen hudebními ukázkami (semináře).
Kurz je rozvrhován jednou za dva roky.
|
Požadavky na studenta
|
Předpokladem přistoupení ke zkoušce je aktivní účast studentů na seminářích a prezentace (na seminářích) základní analýzy a srovnání 2 x dvou zadaných/vybraných hudebních děl různých historických období a přednesení jednoho průvodního slova k vybrané hudební ukázce.
|
Obsah
|
1) Problematika vnímání hudby. Základní otázky interpretace hudby. Specifika hudby oproti jiným druhům umění. Základní hudební pojmy; hudební výrazové prostředky
2) Filozofické názory na hudbu v antice - Pythagoras, Platón, Aristoteles
Postoj k hudbě ve středověku - hudba jako součást kvadrivia, sv. Augustin. Hudba ve středověku, vícehlas
3) - 4) Hudba doby renesance, florentská camerata; hudba doby baroka, zrod barokní opery (Monteverdi, Gluck)
5) - 6) Proměna hudební řeči v klasicismu, orchestr v době klasicismu; interpret
7) - 9) Hudba doby romantismu; nové formy; národní školy; spor o podobu hudby (novoromantismus a klasicko-romantická syntéza); velikáni operní tvorby
10) - 11) Proměna hudby konce století - pozdní romantismus. Impresionismus
12) - 13) Proměna hudební řeči a hudebních výrazových prostředků ve stylech první poloviny dvacátého století; neoklasicismus; vlivy jazzu v artificiální hudbě
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Zenkl, Luděk. ABC hudební nauky. 8. vyd., V Editio Bärenreiter Praha vyd. 2. Praha : Editio Bärenreiter, 2003. ISBN 80-86385-21-3.
-
Základní:
SCHNIERER, M. Dějiny hudby. Brno : JAMU, 2012. ISBN 978-80-7460-022-7.
-
Základní:
VIČIAR, J.; DYKAST, R. Hudební estetika. Praha : AMU, 1998. ISBN 80-85883-30-9.
-
Doporučená:
Kouba J. ABC hudebních slohů. Od ranného středověku k W.A.Mozartovi. Praha, 1988.
-
Doporučená:
Smolka,J. a kol. Dějiny hudby. Praha Togga s ČHF, 2001.
-
Doporučená:
Hrčková, Naďa. Dějiny hudby I. - VI.. Praha : Ikar.
-
Doporučená:
Šafařík, Jiří. Dějiny hudby. I. díl, Od počátků hudby do konce 18. století. Praha : Votobia, 2002. ISBN 80-7220-126-3.
-
Doporučená:
SCHNIERER, M. Hudba 20. století. Brno : JAMU, 2014.
-
Doporučená:
OČADLÍK, M. Svět orchestru: průvodce českou orchestrální tvorbou. Praha : Svoboda, 1995.
-
Doporučená:
OČADLÍK, M. Svět orchestru: Průvodce evropskou orchestrální tvorbou. Hudba předklasická, klasická, romantická a impresionistická. Praha : Panton, 1965.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
48
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vyjmenovat různé hudební žánry, hudební nástroje apod. |
představit některé významné hudební skladatele |
popsat umělecké slohy |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
identifikovat odlišnosti některých druhů hudby populární a hudby artificiální. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat hlavní znaky hudby jednotlivých zmiňovaných směrů |
popsat tvorbu významných hudebních skladatelů evropské artificiální hudby a vyjmenovat příklady skladeb |
vysvětlit vztahy hudebních směrů k širšímu kulturnímu vývoji |
interpretovat přístupy k hudbě v různých dějinných obdobích |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat základní výrazové prostředky ve skladbě |
vysvětlit vývoj hudebních výrazových prostředků |
dát do souvislostí teoretické přístupy k hudbě a charakter tvorby skladatelů daného historického období |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|