|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / PLHB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
PLHB
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Přístupy k literatuře
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Historicko-teoretické přístupy k literatuře
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
43 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/FSL
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je prohloubit orientaci studentů v západním literárním kánonu a vybavit je pro navazující hlubší studium teoretických přístupů k literatuře. Na významných literárních dílech různých epoch ukáže vztahy mezi literaturou a filosofickým tázáním dobovým i dnešním a představí modelové interpretace. Seminář bude věnován společným interpretacím vybraných děl s procvičováním aplikace základních poetologických a naratologických kategorií a interpretačními podněty např. fenomenologie, strukturalismu nebo nového historismu.
|
Požadavky na studenta
|
Předpokladem zápočtu je individuální prezentace v semináři a seminární práce, v níž student podá interpretaci literárního díla s užitím tematických a metodologických podnětů semestru. U zkoušky student prokazuje znalost látky semestru a stanoveného okruhu prostudované literatury.
|
Obsah
|
První část přednášek podává rozbor klasických literárních děl a ozřejmuje jejich vazby k filozofickému tázání po místě člověka ve světě (např. Gilgameš, homérské eposy, Dante, Shakespeare), navazuje pohled na moderní literární díla s deklarovanými literárně-teoretickými a filozofickými akcenty. Okruh děl a ústřední interpretační perspektivu stanovuje vyučující před začátkem semestru.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Nünning, Ansgar; Trávníček, Jiří; Holý, Jiří. Lexikon teorie literatury a kultury : koncepce, osobnosti, základní pojmy. Brno : Host, 2006. ISBN 80-7294-170-4.
-
Základní:
Eagleton, Terry. Úvod do literární teorie. Vyd. 1. Praha : Triáda, 2005. ISBN 80-86138-72-0.
-
Doporučená:
Výběr z textů. Bělohradský, Kosík, Patočka, Šalda, Lyotard, Camus, Gadamer.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
48
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
jmenovat významná literární díla literárně-historických epoch západní tradice, zařadit je z hlediska epochy a žánru, zná některá významná klasická díla a díla moderní a současná |
rozlišit mezi teoretickým a narativním, uměleckým diskurzem |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
opírat se o svoje dosavadní znalosti filosofické, kulturně-historické povahy |
s porozuměním používat základní filosofickou a estetickou terminologii |
využívat textové prameny i moderní technologie, zejména informační databáze |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat hlavní díla literárního kánonu |
popsat strukturu klíčových literárních děl a problematiku žánrů ve vztahu k epochám |
představit relevantní odbornou literaturu a vysvětlit základní odbornou terminologii |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat konkrétní interpretační postup ve vztahu ke konkrétním literárním dílům |
zaznamenat a kriticky reflektovat souvislosti žánru, stylu, epochy, námětu |
využít teoretické přístupy jako zázemí pro reflexi filosofických problémů, k níž literární dílo vybízí |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|