|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / PV1HB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
PV1HB
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Přístupy k dějinám výtvarného umění 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
3
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky studia dějin výtvarného umění, představit základní metodické přístupy a podat přehled o hlavních tématech uměleckohistorického výzkumu od raného středověku do počátku raného novověku. Seminární výuka spočívá v práci s různorodými texty o výtvarném umění a architektuře, které se vztahují k dobové umělecké praxi nebo seznamují s prací a přístupy zásadních osobností oboru. Součástí semináře je exkurze do Národní galerie v Praze, kde budou v expozici středověkého umění představeny na specifické problémy studia českého středověkého umění.
|
Požadavky na studenta
|
aktivní účast na semináři, vypracování seminární práce, písemná zkouška z probraných témat
|
Obsah
|
1. Uvedení do problematiky: předmět dějin umění, základní uměleckohistorické pojmy jako styl, forma a funkce
2. Počátky teoretické literatury o umění a architektuře
3. První životopisy umělců na počátku raného novověku
4. Povaha středověkého obrazu, náboženské vyobrazení a ikonoklasmus
5. Ikonografie středověkého umění
6. Stylová analýza středověkého malířství a sochařství, vytváření uměleckých škol
7. Kulturně historické přístupy v dějinách umění
8. Problém perspektivy v dějinách umění
9. Ikonologie renesančního umění
10. Renesance a Itálii a renesance v Záaplí v kontextu studia reformace
11. Okrajová témata - uměleckohistorického výzkumu grafika, umělecké řemeslo
12. Bádání o středověkém a renesančním umění v českých zemích
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Gombrich, E. H. Příběh umění. Praha : Mladá fronta, 2001. ISBN 80-7203-143-0.
-
Základní:
Panofsky, E. Význam ve výtvarném umění. Praha : Odeon, 1981.
-
Doporučená:
Chadraba R. a kol. Dějiny českého výtv. umění I/1-2. Academia, 1984.
-
Doporučená:
Blažíček, Oldřich J. Dějiny českého výtvarného umění. Díl 2., část 1., Od počátků renesance do závěru baroka. Praha : Academia, 1989. ISBN 80-200-0069-0.
-
Doporučená:
Huizinga, Johan. Podzim středověku. Vyd. 1. Jinočany : H&H, 1999. ISBN 80-86022-26-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
|
8
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v základních etapách evropských kulturních dějin |
ovládat cizí jazyk (angličtina, min B1) |
rozumět základní terminologii |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
rozumět odbornému textu |
interpretovat informace |
pracovat s informačními databázemi |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
mít přehled o hlavních tématech uměleckohistorického výzkumu v oblasti středověkého a renesančního umění |
dokázat rozlišit a charakterizovat různé metodické přístupy |
rozumět základní terminologii teorie dějin výtvarného umění |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
rozpoznat jednotlivá období dějin výtvarného umění |
dokázat analyzovat umělecké dílo pomocí různých přístupů |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostatná práce studentů, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
|
|
|
|