|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / RNFP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
RNFP
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Renesanční a novověká filozofie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
UFI/RNFP
|
Vyloučené předměty
|
KFI/RNFH a KFI/RNFS
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kursu je poskytnout základní přehled o renesanční, raně novověké a osvícenské filosofii.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Podmínkou pro získání zápočtu je odevzdání a uznání seminární práce a/nebo přednesení referátu; přihlíží se rovněž k aktivitě na seminářích.
Zkouška: Ústní zkouška sestává ze dvou částí: První se soustředí na přezkoušení probrané problematiky, během druhé části se vede rozprava nad jedním ze tří titulů přečtené literatury.
|
Obsah
|
Vybrané proudy renesanční filosofie (humanismus, aristotelismus, platonismus, přírodní filosofie, sociální filosofie); medailóny hlavních představitelů raně novověké filosofie (empiristé a racionalisté); základní charakteristika osvícenství a jeho filosofického programu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studenti mají k dispozici elektronickou učebnici v rámci Kompendia KFI - https://www.esf.kfi.zcu.cz/kompendium-hum/?course=kfi_rnfp
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Coreth, Emerich; Schöndorf, Harald. Filosofie 17. a 18. století. Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 2002. ISBN 80-7182-119-5.
-
Základní:
Coreth, Emerich; Ehlen, Peter; Schmidt, Josef. Filosofie 19. století. Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 2003. ISBN 80-7182-157-8.
-
Základní:
Kristeller, Paul Oskar. Osm filosofů italské renesance. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 2007. ISBN 978-80-7021-832-7.
-
Základní:
Gorfunkel, Aleksandr Chaimovič. Renesanční filozofie. 1. vyd. Praha : Nakl. Svoboda, 1987.
-
Rozšiřující:
Sobotka, Milan; Moural, Josef; Znoj, Milan. Dějiny novověké filosofie od Descarta po Hegela. 1. vyd. Praha : Filosofia, 1993. ISBN 80-7007-030-7.
-
Rozšiřující:
Yates, Frances Amelia. Giordano Bruno a hermetická tradice. Vyd. 1. V Praze : Vyšehrad, 2009. ISBN 978-80-7021-908-9.
-
Rozšiřující:
Störig, Hans Joachim. Malé dějiny filozofie. 5.vyd. Praha : Zvon, 1996. ISBN 80-7113-175-X.
-
Rozšiřující:
Koyré, Alexandre. Od uzavřeného světa k nekonečnému vesmíru. Vyd. 1. V Praze : Vyšehrad, 2004. ISBN 80-7021-586-0.
-
Rozšiřující:
Copenhaver, Brian P. Renaissance Philosophy. 1st publ. Oxford : Oxford University Press, 1992. ISBN 0-19-289184-7.
-
Rozšiřující:
Schmitt, Charles B. The Cambridge history of renaissance philosophy. 1st ed. Cambridge : Cambridge University Press, 1988. ISBN 0-521-39748-0.
-
Rozšiřující:
Garber, Daniel; Ayers, Michael. The Cambridge history of seventeenth-century philosophy. Cambridge : Cambridge University Press, 2003. ISBN 0-52153180-2.
-
Rozšiřující:
Weischedel, Wilhelm. Zadní schodiště filosofie. Olomouc : Votobia, 1995. ISBN 80-7198-015-3.
-
Doporučená:
Schneider, Martin. Das Weltbild des 17. Jahrhunderts : philosophisches Denken zwischen Reformation und Aufklärung. Darmstadt : Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 2004. ISBN 3-534-15764-8.
-
Doporučená:
Sobotka, Milan; Moural, Josef; Znoj, Milan. Dějiny novověké filosofie od Descarta po Hegela. 2. opr. vyd. Praha : Filosofia, 1994. ISBN 80-7007-057-9.
-
Doporučená:
Scruton, Roger. Krátké dějiny novověké filosofie. 1. vyd. Brno : Barrister & Principal, 2000. ISBN 80-85947-29-3.
-
Doporučená:
Störig, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie. Kostelní Vydří : Karmelitánské nakladatelství, 2000. ISBN 80-7192-500-2.
-
Doporučená:
Tretera, Ivo. Nástin dějin evropského myšlení : od Thaléta k Rousseauovi. Praha ; Paseka, 1999. ISBN 80-7185-243-0.
-
Doporučená:
Röd, Wolfgang. Novověká filosofie. I, Od Francise Bacona po Spinozu. Praha : Oikoymenh, 2001. ISBN 80-7298-039-4.
-
Doporučená:
Röd, Wolfgang. Novověká filosofie. II, Od Newtona po Rousseaua. Praha : Oikoymenh, 2004. ISBN 80-7298-109-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
19
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
59
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurz nevyžaduje žádné zvláštní předchozí znalosti ani dovednosti |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti vymezí a popíšou základní filosofické proudy renesance, raného novověku a osvícenství. Rozliší jednotlivá stanoviska a vysvětlí jejich vztah k dobovému intelektuálnímu, sociálnímu a kulturnímu kontextu. Studenti dále uvedou do souvislosti dílčí filosofické postoje a myšlenky uvedeného období. Analyzují a srovnají filosofická stanoviska a ideály na základě četby primární i sekundární literatury. Díky tomu rovněž rozpoznají a formulují předpoklady i důsledky filosofických myšlenek renesanční, raně novověké a osvícenské doby a shrnou i zhodnotí jejich význam pro dějiny evropské kultury |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|