|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / TAR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
TAR
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Teorie argumentace
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
UFI/TAR
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvést studenty do teorie argumentace. Základem kurzu by mělo být osvojení analýzy argumentačních výpovědí různého druhu. Důraz je kladen na schopnost argumentace jako přesvědčování pomocí různých nástrojů, stejně jako schopnost argumentaci ostatních analyzovat a rozeznat její korektní či nekorektní prostředky.
|
Požadavky na studenta
|
Úspěšně zvládnutí závěrečného testu.
|
Obsah
|
Průřez tématy: Význam předmětu "argumentace". Vztah argumentace k logice, k politologii, etice,... Emocionální složky argumentace, význam rétoriky. Monolog, dialog, diskuze, polemika. Formální stránka argumentace. Argumentace jako součást veškeré komunikace. Argumentace a kvaziargumentace. Argumentace s jazykovými vadami. Chyby v argumentování. Fake news, hoax a další pojmy moderní nejen mediální komunikace.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Svatek, Jan; Dostálová, Ludmila. Logika pro humanistiku. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-54-6.
-
Základní:
Szymanek, Krzysztof. Umění argumentace : terminologický slovník. 1. české vyd. V Olomouci : Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0699-3.
-
Základní:
Szymanek, Krzysztof; Wieczorek, Krzysztof A.; Wójcik, Andrzej S. Umění argumentace : úlohy na zkoumání argumentů. 1. české vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0834-1.
-
Doporučená:
Schopenhauer, Arthur. Eristická dialektika. 1. vyd. Havlíčkův Brod : en, 1991. ISBN 80-901070-0-1.
-
Doporučená:
Picha, Marek. Kritické myšlení a rekonstrukce argumentu. Masarykova univerzita : Brno, 2014. ISBN 978-80-210-6730-1.
-
Doporučená:
Gregor, Miloš; Vejvodová, Petra. Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!!. 1. vydání. 2018. ISBN 978-80-264-1805-4.
-
Doporučená:
Mleziva, Miroslav. Neklasické logiky. Vyd. 1. Praha : Svoboda, 1970.
-
Doporučená:
Gruber, David. Řečnické triky I., II.. Ostrava, 1993.
-
Doporučená:
Zastávka, Zdeněk. Vše, co není zakázáno, se nesmí : o logice formální i neformální. Vyd. 1. Praha : Radix, 1998. ISBN 80-86031-15-2.
-
Doporučená:
Jauris, Miroslav; Zastávka, Zdeněk. Základy neformální logiky : učební text pro střední školy. 1. vyd. Praha : S & M, 1992. ISBN 80-901387-1-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit základní pojmy logiky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
identifikovat problém (tezi) a reprodukovat argumentaci obsaženou v zadaném textu |
využívat moderní technologie, zejména informační databáze |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit základní pojmy teorie argumentace |
popsat zásadní momenty historie argumentačních teorií |
vysvětlit principy vhodné a nevhodné argumentace |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat principy správné argumentace |
analyzovat argumentační výpověď z různých komunikačních oblastí |
detekovat chybnou argumentaci |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|