|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / TARHB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
TARHB
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Neformální logika a teorie argumentace
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
72 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvést studenty do teorie argumentace. Základem kurzu bude osvojení analýzy argumentačních výpovědí různého druhu. Důraz je kladen na schopnost argumentace jako přesvědčování pomocí různých nástrojů, stejně jako schopnost argumentaci ostatních analyzovat a rozeznat její korektní či nekorektní prostředky.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: průběžné plnění domácích úkolů/ testů
Zkouška: písemný test prověřující schopnost analýzy argumentace, ústní test prověřující znalosti z oblasti teorie argumentace
|
Obsah
|
Průřez tématy: Význam předmětu "argumentace". Vztah argumentace k logice, k politologii, etice,... Emocionální složky argumentace, význam rétoriky. Monolog, dialog, diskuze, polemika. Formální stránka argumentace. Argumentace jako součást veškeré komunikace. Argumentace a kvaziargumentace. Argumentace s jazykovými vadami. Chyby v argumentování. Fake news, hoax a další pojmy moderní nejen mediální komunikace.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Svatek, Jan; Dostálová, Ludmila. Logika pro humanistiku. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-54-6.
-
Základní:
Szymanek, Krzysztof. Umění argumentace : terminologický slovník. 1. české vyd. V Olomouci : Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0699-3.
-
Základní:
Szymanek, Krzysztof; Wieczorek, Krzysztof A.; Wójcik, Andrzej S. Umění argumentace : úlohy na zkoumání argumentů. 1. české vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0834-1.
-
Doporučená:
Schopenhauer, Arthur. Eristická dialektika. 1. vyd. Havlíčkův Brod : en, 1991. ISBN 80-901070-0-1.
-
Doporučená:
Picha, Marek. Kritické myšlení a rekonstrukce argumentu. Masarykova univerzita : Brno, 2014. ISBN 978-80-210-6730-1.
-
Doporučená:
Gregor, Miloš; Vejvodová, Petra. Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!!. 1. vydání. 2018. ISBN 978-80-264-1805-4.
-
Doporučená:
Mleziva, Miroslav. Neklasické logiky. Vyd. 1. Praha : Svoboda, 1970.
-
Doporučená:
Gruber, David. Řečnické triky I., II.. Ostrava, 1993.
-
Doporučená:
Zastávka, Zdeněk. Vše, co není zakázáno, se nesmí : o logice formální i neformální. Vyd. 1. Praha : Radix, 1998. ISBN 80-86031-15-2.
-
Doporučená:
Jauris, Miroslav; Zastávka, Zdeněk. Základy neformální logiky : učební text pro střední školy. 1. vyd. Praha : S & M, 1992. ISBN 80-901387-1-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
34
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit základní pojmy logiky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
identifikovat problém (tezi) a reprodukovat argumentaci obsaženou v zadaném textu |
využívat moderní technologie, zejména informační databáze |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit základní pojmy teorie argumentace |
popsat zásadní momenty historie argumentačních teorií |
vysvětlit principy vhodné a nevhodné argumentace |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat principy správné argumentace |
analyzovat argumentační výpověď z různých komunikačních oblastí |
detekovat chybnou argumentaci |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|