|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / TDHN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
TDHN
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Teoretické přístupy k divadlu
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/TDEN
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s moderním pojetím divadla a nabídnout nejrůznější možnosti přístupu ke zkoumání a chápání různých aspektů divadelního umění.
Divadlo je živou a společensky aktivizující uměleckou formou, která vyžaduje náležité pojmové uchopení a reflexi. V posledním století prošlo řadou proměn s dynamikou přesahující uměnovědný přístup. Kurs studentům představí divadlo formou jednotlivých perspektiv, které v jeho vývoji, provozování i zkoumání hrají konstitutivní roli. Tradiční kategorie budou konfrontovány s aktuálními trendy i fenomény světa současného divadla.
Kurz je rozvrhován jednou za dva roky.
|
Požadavky na studenta
|
Alespoň osmdesátiprocentní účast na přednáškách, průběžná četba literatury, aktivní zapojení do diskuse v průběhu či na konci každé přednášky. Kurz bude zakončen zkouškou, u níž studující prokáží znalost jednotlivých tendencí současné teorie divadla včetně znalosti vybraných odborných titulů a orientace v odborné literatuře celkově.
|
Obsah
|
1) Co je divadlo? Zájkladní přístupy a perspektivy.
2) Vymezení oboru, předběžné definice a pojmy.
3) Představení a inscenace, divadelní konvence.
4) Komponenty divadelního díla, divadelní artefakt a divadelní znak.
5) Autorský a recepční přístup k divadlu.
6) Divadlo jako napodobení, mimesis, ostenze.
7 Divadlo jako podívaná, inscenace a performance.
8) Divadlo a skutečnost, skutečnost a divadlo.
9) Divadlo jako hra a způsob komunikace. Divadlo jako společenská instituce.
10) Divadlo jako podnikání, veřejná kulturní služba a experiment.
11) Současné divadlo: alternativní, experimentující, na hranici jednotlivých uměleckých druhů.
12) Reflexe divadelního díla, kritika, divadelní instituce.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o původu kultury ve hře. Praha : Dauphin, 2000. ISBN 80-7272-020-1.
-
Základní:
Vodička, Libor. Úvod do divadelních studií. Studijní text pro kombinované studium. Univerzita Palackého v Olomouci, 2013.
-
Základní:
Goffman, Erving. Všichni hrajeme divadlo : sebeprezentace v každodenním životě. Praha : Nakladatelství Studia Ypsilon, 1999. ISBN 80-902482-4-1.
-
Doporučená:
KOTTE, Andreas. Divadelní věda - úvod. Akademie múzických umění, KANT, 2010.
-
Doporučená:
ROUBAL, Jan, ed. Divadlo v průsečíku reflexe: antologie současné polské divadelní teorie. Institut umění - Divadelní ústav, 2018. ISBN 978-80-7008-403-8.
-
Doporučená:
Zich, Otakar. Estetika dramatického umění : Teoretická dramaturgie. Praha : Melantrich, 1931.
-
Doporučená:
Augustová, Zuzana ? Jiřík, Jan ? Jobertová, Daniela. Horizonty evropského dramatu. Současný divadelní text mezi dramatickými a postdramatickými tendencemi. Praha: NAMU, 2016.
-
Doporučená:
Callois, Roger. Hry a lidé.. Ypsilon, Praha, 2001.
-
Doporučená:
KOUBOVÁ, Alice. Myslet z druhého místa. Praha : AMU, 2019. ISBN 978-80-7331-511-5.
-
Doporučená:
LEHMANN, Hans-Thies. Postdramatické divadlo. Bratislava : Divadelný ústav, 2007.
-
Doporučená:
Barba, Eugenio; Savarese, Nicola. Slovník divadelní antropologie : o skrytém umění herců. Praha : Lidové noviny, 2000. ISBN 80-7106-369-X.
-
Doporučená:
ROUBAL, Jan. Souřadnice a kontexty divadla: Antologie současné německé divadelní teorie. Divadelní ústav, 2005. ISBN 80-7008-189-9.
-
Doporučená:
Grotowski, J. Toward a Pure Theatre. London, 1975.
-
Doporučená:
FISCHER-LICHTE, Erika. Úvod do divadleních a performativních studií. Bratislava : Divadelní ústav, 2021.
-
Doporučená:
Pavlovský, Petr. Základní pojmy divadla : teatrologický slovník. 1. vyd. Praha : Libri, 2004. ISBN 80-7277-194-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
52
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat základní etapy vývoje evropského umění |
vysvětlit použití základních pojmů z obecné teorie umění |
Cílem kurzu je seznámit studenty s moderním pojetím divadla a nabídnout nejrůznější možnosti přístupu ke zkoumání a chápání různých aspektů divadelního umění.
Divadlo je živou a společensky aktivizující uměleckou formou, která vyžaduje náležité pojmové uchopení a reflexi. V posledním století prošlo řadou proměn s dynamikou přesahující uměnovědný přístup. Kurs studentům představí divadlo formou jednotlivých perspektiv, které v jeho vývoji, provozování i zkoumání hrají konstitutivní roli. Tradiční kategorie budou konfrontovány s aktuálními trendy i fenomény světa současného divadla.
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat a interpretovat odborný text v českém i anglickém jazyce |
zpracovat poznatky z odborného textu do ucelené prezentace |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat základní znaky moderních koncepcí teorie divadla |
vysvětlit různé možnosti přístupů ke zkoumání a chápání různých aspektů divadelního umění a divadelního textu |
představit základy teatrologie jakožto uměnovědního oboru (počátky, historie a proměny v posledních desetiletích v souvislosti s tzv. performativním obratem a postdramatickým divadlem) |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
diskutovat o rozdílných přístupech, teoriích i aspektech divadla |
rozpoznat různé způsoby teoretického uvažování o divadelnosti, hře, představení, performanci a znakovosti divadla, ale také o mýtu a antropologických aspektech divadla nebo teatrálních projevech společnosti, jak se objevují v evropském i americkém uměnovědném a kulturním diskurzu od 2. poloviny 20. století |
reflektovat soudobou divadelní praxi a současné divadelní texty na pozadí nejnovějších trendů v divadelní teorii, jak se objevují od 90. let 20. století, a to zejména pokud se jedná o teorii postdramatického divadla a textu na jedné straně, a o požadavek nového realismu na divadle i v dramatu na straně druhé |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|