|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / UK2HN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
UK2HN
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Umění v kulturním kontextu 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
11 / -
|
0 / -
|
3 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/UK1EN
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je představit vývoj konceptu umění od 16. do 18. století. Zabývat se bude nejprve profesionalizací literární kultury v anglické renesanci, zejména ve vztahu k alžbětinským poetickým konceptům. V této souvislosti se bude kurz věnovat i dobovým diskuzím o postavení básnictví v kontextu úvah o různých typech vědění. Kurz dále upozorní na vliv vzniku akademií ve Francii 17. století a na odpovídající rostoucí prestiž uměleckých disciplín. Kurz se soustředí na vznik termínu "krásná umění" a odlišnost jeho významu od významu starších termínů, zejména termínu "svobodná umění". Značná pozornost bude věnována rozpracování úvah o "krásných uměních" v teoriích 18. století. Na jedné straně v úvahách francouzských myslitelů, kteří se zabývají popisem systému krásných umění a hledáním jejich principu, na straně zejména úvahami pocházejícími zejména z německého prostředí, v nichž je hledán disciplinární rámec úvah o krásných uměních. Závěrem bude představen koncepce umění ve filozofii Immanuela Kanta. Součástí kurzu však bude i představení dobových úvah týkajících se péče o umělecké a v širším smyslu kulturní památky.
|
Požadavky na studenta
|
Při zkoušce student prokáže znalost odpřednášené látky a prostudovaných textů. Ústní zkouška. Samostatná prezentace v semináři. Odevzdání písemné podoby referátu.
|
Obsah
|
Obsah předmětu:
1. Profesionalizace literární kultury v renesanci, alžbětinské poetické koncepty, antické vzory v anglické renesanční poetice.
2. Philip Sidney; obrany básnictví v kontextu anglického renesančního vědění a evropských diskusí, E. Spenser, G. Puttenham, B. Jonson.
3. Intelektuální kruh v renesanční literární kultuře a odkaz Philippa Sidneyho: Robert Sidney, Mary Wroth.
4. Francouzské akademie 17. století; rostoucí prestiž uměleckých disciplín pěstovaných v akademiích. A. Du Fresnoy, A. Félibien, N. Poussin.
5. Spor starých s moderními. Ch. Perault; vliv konceptu ut pictura poesis: porovnávání schopností malířství a poezie v úvahách 16. a 17. století.
6. Úvahy o kráse a ustavení systému krásných umění v první polovině 18. století ve Francii, Ch. Batteux, J.-B. Dubos; úvahy o umění u francouzských encyklopedistů.
7. Denis Diderot, Jean Baptiste Le Rond d'Alembert, vliv Encyklopedie v otázkách teoretického uchopení umění.
8. Vliv sporu mezi starými a moderními v anglickém prostředí počátku 18. století, W. Wotton. Téma krásných a elegantních umění v Anglii v 18. století, J. Harris.
9. Vznik a postavení estetiky v Německu v 2. polovině 18. století. A. G. Baumgarten; systém krásných umění v úvahách německých myslitelů 18. století, M. Mendelssohn, J. G. Sulzer.
10. Krásná umění a úvahy o krásných vědách, odmítnutí konceptu krásných věd u I. Kanta.
11. Historický přehled péče o památky v 17. a 18. století: památka jako součást společenské reprezentace.
12. Moderní vědecké základy muzeologie a památkové péče, institucionalizace památkové péče a první legislativní předpisy, první veřejná muzea v Evropě.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
Studenti mají k dispozici elektronickou učebnici v rámci Kompendia KFI - https://www.esf.kfi.zcu.cz/kompendium-hs_mgr/?course=kfi_uk2hn
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Miloš Ševčík, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Mgr. Petra Hečková, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Miloš Ševčík, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Martina Kastnerová, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Miloš Ševčík, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Kelly, Michael. Encyclopedia of aesthetics. New York : Oxford University Press, 1998. ISBN 0-19-512645-9.
-
Základní:
Kant, Immanuel. Kritika soudnosti. Praha : Odeon, 1975.
-
Základní:
Sgallová, K., Kroupa, J. K. (eds.). O umění básnickém a dramatickém. Praha: Koniasch Latin Press, 1997. ISBN 80-85917-31-9.
-
Rozšiřující:
Harris, J. Three Treatises: The First Concerning Art, the Second Concerning Music, Painting and Poetry, the Third Concerning Happiness. London: I Novrse & P. Vaillant, 1766.
-
Doporučená:
Tatarkiewicz, W. A History of Six Ideas: An Essay in Aesthetics. The Hague, Boston: Nijhoff, 1980. ISBN 9024722330.
-
Doporučená:
Gilbert, Katharine Everett; Kuhn, Helmut. Dějiny estetiky. 1. vyd. Praha : Státní nakladatelství krásné literatury a umění, 1965.
-
Doporučená:
Poussin, Nicoilas. Dopisy a dokumenty. Praha, 2002.
-
Doporučená:
Lessing, G. E. Láokoón neboli o hranicích malířství a poezie. In: L., G. E., Hamburská dramaturgie, Láokoón, stati. Praha : Odeon, 1980.
-
Doporučená:
Perault, Ch. Le Cabinet des Beaux Arts. Paris: Chez g. Edelinck, 1690.
-
Doporučená:
GAVIN, A. (ed.). Sidney?s The Defence of Poesy and Selected Renaissance Literary Criticism. London : Penguin Books, 2004. ISBN 0141439386.
-
Doporučená:
MARKIEWICZ, H. Ut Pictura Poesis: A History of the Topos and the Problem. New Literary, History, 1987.
-
Doporučená:
Staiger, Emil. Základní pojmy poetiky. Praha, 1969.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
44
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v základních etapách evropských kulturních dějin |
představit základní terminologii uměleckých slohů a klasifikaci uměleckých děl |
vyjmenovat hlavní osobnosti evropských dějin umění |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
zařadit konkrétní dílo do příslušného historického období a uměleckého slohu |
zhodnotit konkrétní dílo v dobovém kontextu |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat dějiny porozumění tomu, co je umění od středověku do počátku 18. století |
charakterizovat jednotlivé teorie umění |
vysvětlit vztahy těchto teorií k intelektuálnímu, sociálnímu a kulturnímu kontextu sledovaného období |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat a porovnávat jednotlivé teorie umění na základě četby primární a sekundární literatury |
formulovat předpoklady a důsledky různých názorů na umění a teorií umění, které ve sledovaném období vznikly |
zhodnotit význam těchto názorů a teorií v souvislostech evropské kultury |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|