|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / UKVHB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
UKVHB
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Úvod do kognitivních věd
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
10 / -
|
1 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/UKV
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvést studenty do kognitivní vědy a přiblížit jim z různých perspektiv věd o mysli, jak lidská mysl funguje. V průběhu kurzu budou tak studenti seznámeni s vysoce interdisciplinární disciplín zahrnující celou řadu témat a výzkumných programů z různých oborů, včetně filozofie, informatiky, kognitivní psychologie, neurověd, behaviorální ekonomie a lingvistiky. Dále budou představeny základní pojmy a strategie zaměřené na vysvětlení lidské mysli.
Kurz je rozvrhován jednou za dva roky.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet:
Účast ve výuce (aktivní účast na seminářích)
Ústní prezentace (analýza vybraných pasáží seminárních textů)
Seminární práce (zpracování seminární práce zaměřené na kognitivní vědu v délce 5 standardních normostran, včetně dodržení dalších formálních požadavků)
Zkouška:
Zkouška (úspěšné absolvování zkoušky s odpovídající znalostí tématu)
|
Obsah
|
1) Základy kognitivní vědy
2) Úvod do filozofie mysli
3) Konceptuální a metodologické otázky filosofie mysli
4) Záhada vědomí
5) Úvod do kognitivní psychologie
6) Modularita a reprezentacionismus v kognitivní psychologii
7) Úvod do neurověd
8) Neurověda a experimentální psychologie
9) Úvod do komputačních věd
10) Umělá intelligence a její paradigmata
11) Úvod do kognitivní lingvistiky
12) Akvizice a zpracování jazyka
13) Budoucnost kognitivní vědy
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Michal Polák, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Ludmila Dostálová, Ph.D. (100%),
Mgr. Michal Polák, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Ludmila Dostálová, Ph.D. (100%),
Mgr. Michal Polák, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Bermúdez, José Luis. Cognitive science : an introduction to the science of the mind. 2nd ed. New York : Cambridge University Press, 2014. ISBN 978-1-107-05162-1.
-
Rozšiřující:
Markoš, A., Kelemen, J. Berušky, andělé a stroje. Praha, 2004.
-
Rozšiřující:
Damasio, Antonio R. Descartesův omyl : emoce, rozum a lidský mozek. Vyd. 1. Praha : Mladá fronta, 2000. ISBN 80-204-0844-4.
-
Rozšiřující:
Dennett, Daniel C.; Peregrin, Jaroslav. Druhy myslí. Praha, 2004. ISBN 80-200-1177-3.
-
Rozšiřující:
Koukolík, František. Lidský mozek : funkční systémy, normy a poruchy. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-379-X.
-
Rozšiřující:
Nosek, Jiří. Mysl a tělo v analytické filosofii. Praha, 1997. ISBN 80-7007-091-9.
-
Rozšiřující:
Searle, John R. Mysl, mozek a věda. 1. vyd. Praha : Mladá fronta, 1994. ISBN 80-204-0509-7.
-
Rozšiřující:
Neubauer, Zdeněk; Weizenbaum, Joseph. Mýtus počítače : počítačový pohled na svět. Praha : Moraviapress, 2002. ISBN 80-86181-55-3.
-
Rozšiřující:
Novák, M., Faber, J., Kufudaki, O. Neuronové sítě a informační systémy živých organismů. Praha, 1993.
-
Rozšiřující:
Pstružina, Karel. Svět poznávání : k filozofickým základům kognitivní vědy. Olomouc, 1998. ISBN 80-7182-074-1.
-
Rozšiřující:
Sedláková, Miluše. Vybrané kapitoly z kognitivní psychologie : mentální reprezentace a mentální modely. Vyd. 1. Praha : Grada, 2004. ISBN 80-247-0375-0.
-
Doporučená:
Polák, Michal. Filosofie mysli. Vyd. 1. Praha : Triton, 2013. ISBN 978-80-7387-742-2.
-
Doporučená:
Sternberg, Robert J. Kognitivní psychologie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-376-5.
-
Doporučená:
Novák, Mirko, Faber, Josef, Kufudaki, Olga. O. Neuronové sítě a informační systémy živých organismů. Praha : Grada, 1993. ISBN 80-85424-95-9.
-
Doporučená:
Tvrdý, Filip. Turingův test : filozofické aspekty umělé inteligence. Vyd. 1. Praha : Togga, 2014. ISBN 978-80-7476-043-3.
-
Doporučená:
Schwarzová, M. Úvod do kognitivní lingvistiky. Praha : Dauphin, 2009.
-
Doporučená:
Thagard, Paul. Úvod do kognitivní vědy : mysl a myšlení. Vyd. 1. Praha, 2001. ISBN 80-7178-445-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
23
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
55
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat klíčové postavy moderní filozofie mysli a vysvětlit jejich ontologické názory |
vyjmenovat a vysvětlit základní témata filozofie mysli a epistemologie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat s porozuměním základní filozofickou terminologii |
identifikovat problém (tezi) a rekonstruovat argumentaci obsaženou v zadaném textu |
používat moderní technologie, zvláště informační databáze |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat klíčová témata a autory v kognitivní vědě |
popsat nejvýznamnější přístupy a explanační pojmy v kognitivní vědě |
shrnout vybrané významné kognitivně-vědné statě od druhé poloviny 20. století až k dnešku |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat klíčové kognitivně-vědné statě od druhé poloviny 20. století až k dnešku |
interpretovat vybrané pasáže nejvlivnějších kognitivně-vědných textů |
zhodnotit argumenty jednotlivých autorů ve vybraných textech z kognitivní vědy |
argumentovat a diskutovat o konkrétním tématu z kognitivní vědy |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Samostudium, |
|
|
|
|