|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / US2FB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
US2FB
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Úvod do studia filozofie 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
14 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/UFF
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je představit studentům základní filosofické koncepce období středověku. Studenti budou formou přednášek uvedeni do ontologické, epistemologické či etické problematiky daného období. Na základě seminární práce se obeznámí s jednotlivými texty, pomocí nichž budou zkoumat konkrétní rysy středověkého filosofického myšlení.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet:
1. Účast 80 % na seminářích i přednáškách - výklad a cvičení praktických seminárních úkolů se budou prolínat. 2. Práce na úkolech na semináře - i na seminářích. 3. Úspěšné splnění písemného textu z probrané látky podle níže uvedených "podmínek absolvování předmětu". 4. znalost metody zpracování textu dle skript Základy interpretace filosofických textů, prokázaní na 5. seminární práci. Seminární práce bude obsahovat referování a výklad a pak srovnání učitelem zadaných dvou různých filosofických textů různých autorů na jedno téma. Klasicky bývá srovnání Sokolova výkladu o pravdě z Malé filosofie člověka a Nietzscheho výkladu o pravdě z O pravdě a lži, tentokrát nikoli ve smyslu morálním; zadané texty ale mohou být pro konkrétní výukový rok změněny. Semináře jsou základní formou přípravy jak na zápočet, tak na zkoušku.
Zkouška:
Zkouška je kombinovaná a platí pro ni splnění písemných úkolů k zápočtu na dostatečné úrovni znalostí. Součástí zkoušky je ovšem i rozhovor na přednáškách a seminářích zvládnutá filosofická témata. Hodnocení při zkoušce je dáno kvantitou a zejména kvalitou písemných i ústních odpovědí. (Kritérium je jednoduché: Rozdíly na - a mezi - Výborně!! (jásot) či Velmi dobře! (pochvalné) či ..Dobře. (konstatující splnění). - Popř. "Nevyhověl/a.")
|
Obsah
|
1) Antické zdroje středověké filozofie a translatio studiorum
2) Křesťanství a filozofie (novozákonní korpus, církevní otcové, patristika, Boëthius)
3) Chartreská a svatoviktorská škola
4) Filozofie jedenáctého století (Laonská škola, škola v Le Bec)
5) Filozofie dvanáctého století (Abélard a filozofické školy dvanáctého století)
6) Filozofie počátku třináctého století, starší františkánská škola, recepce arabské filozofie
7) Albert Veliký a Tomáš Akvinský (výhled na albertinismus, tomismus a německou dominikánskou tradici)
8) Jindřich z Ghentu, Jan Duns Scotus a skotismus
9) Ockham, ockhamismus, buridanismus
10) Mertonská škola, Mikuláš Oresme
11) Wyklef, wyklefismus, husitství
12) Scholastika pozdního středověku a výhled na druhou a třetí scholastiku
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
Studenti mají k dispozici elektronickou učebnici v rámci Kompendia KFI - https://www.esf.kfi.zcu.cz/kompendium-hum/?course=kfi_ush
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
FLOSS, Pavel. Cesty evropského myšlení 1. Architekti křesťanského středověkého vědění. Praha : Vyšehrad, 2004. ISBN 80-7021-662-X.
-
Základní:
KOBUSCH, T. Filosofie vrcholného a pozdního středověku. Praha : Oikoymenh, 2013. ISBN 978-80-7298-486-2.
-
Doporučená:
Karfík, F.; Němec, V.; Vilím, F. Křesťanství a filosofie. Postavy latinské tradice. Praha : Česká křesťanská akademie, 1994.
-
Doporučená:
Zalta, E. N. Stanford Encyclopedia of Philosophy. Stanford University, 2016.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
64
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|