|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / USHB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
USHB
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Úvod do studia humanitních věd
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
13
[HOD/SEM]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
121 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/USH
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenta s problematikou studia humanitních věd.
Po teoretické stránce získá student základní vhled do studia humanitních disciplín. V rámci praktických dovedností se student seznámí s formálními aspekty psaní odborného textu a se základy ústní prezentace svých výsledků.
Po absolvování kurzu by měl být student schopen samostatně vypracovat seminární práci dle požadavků kladených na odborné texty v humanitních vědách a být schopen formulovat hlavní myšlenky formou ústní prezentace.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet bude udělen na základě splnění následujících podmínek:
Aktivní účast na výuce (tolerovány jsou dvě absence, v případě každé další absence student vypracuje náhradní samostatnou práci prokazující osvojení probíraného tématu).
Plnění průběžně zadávané samostatné práce.
Vypracování seminární práce v rozsahu 5 normostran dle probraných kritérií a konzultace výsledku s vyučujícím.
|
Obsah
|
1) Co jsou humanitní vědy? (vymezení, jejich dělení, ukázky na příkladech konkrétních textů)
2) Univerzita z vnějšího a vnitřního pohledu, komunikace v akademickém prostředí (akademické tituly, oslovování, e-mailová korespondence)
3) Interpretace textu (jak číst odborné a filozofické texty, aktivní vs. efektivní čtení, výtah vs. interpretace textu)
4) Literatura (jak poznat relevantní a nerelevantní literaturu, typy zdrojů)
5) Rešerše (vyhledávání v on-line katalozích a elektronických databázích, exkurze do knihovny)
6) Struktura odborného textu (titulní strana, obsah, úvod, vlastní stať, závěr, seznam použité literatury, přílohy)
7) Rozvržení odborné práce (výběr a zúžení tématu, stanovení hypotézy, rešerše literatury, zorný úhel pohledu, výběr metody zpracování, časové rozvržení činnosti)
8) Úhly pohledu a metody (filozofický, historický, sociologický úhel pohledu; kompilace, komparace, analýza, interpretace, typologizace)
9) Odkazování (etika práce se zdroji, citace, parafráze)
10) Bibliografická norma (zkrácený odkaz v poznámkovém aparátu vs. plný bibliografický zápis v seznamu literatury, norma zápisu různých typů zdrojů: monografie, kapitola v kolektivní monografii, článek v odborném časopise, webová stránka)
11) Ústní prezentace tématu (hlavní zásady ústního projevu, struktura ústní prezentace, příprava písemného podkladu)
12) Powerpointová prezentace a handout (struktura a zásady zpracování)
13) Debata a argumentace (pravidla pro vedení racionální debaty, základní argumentační chyby a fauly)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Pro studenty funguje kurz založený v systému Moodle.
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Radim Kočandrle, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Mgr. Karolína Jiráková, Ph.D. (100%),
Mgr. et. Mgr. et. Bc. Zdeňka Špiclová, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Mgr. Karolína Jiráková, Ph.D. (100%),
Mgr. et. Mgr. et. Bc. Zdeňka Špiclová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Karolína Jiráková, Ph.D. (100%),
Mgr. et. Mgr. et. Bc. Zdeňka Špiclová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Šanderová, Jadwiga. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007. ISBN 978-80-86429.
-
Základní:
Šesták, Zdeněk. Jak psát a přednášet o vědě. Praha : Academia, 1999. ISBN 80-200-0755-5.
-
Základní:
Murgaš, Jaromír. Základy interpretace filozofických textů I: Interpretace k osvojení obsahu textů. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity v Plzni, 2011. ISBN 978-80-261-0034-8.
-
Doporučená:
Agassi, Joseph; Meidan, Abraham. Beg to Differ: The Logic of Disputes and Argumentation. Switzerland: Springer, 2016. ISBN 978-3-319-33306-9.
-
Doporučená:
Schopenhauer, Arthur. Eristická dialektika, čili, Umění dostati v každé debatě za pravdu. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1529-5.
-
Doporučená:
Internetová jazyková příručka
-
Doporučená:
Čmejrková, Světla; Daneš, František; Světlá, Jindra. Jak napsat odborný text. Praha : Leda, 1999. ISBN 80-85927-69-1.
-
Doporučená:
Sgall, Petr; Panevová, Jarmila. Jak psát a nepsat česky: naše čeština a naše nešvary. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2505-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Celkem
|
92
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
2
|
Celkem
|
2
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
|
2
|
Celkem
|
2
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
prokázat základní orientaci v západní kultuře a dějinách |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
formulovat své myšlenky stylisticky kultivovaným a gramaticky správným způsobem |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vyjmenovat a popsat humanitní vědy včetně jejich specifik |
interpretovat a s porozuměním číst odborné a filozofické texty |
klasifikovat nalezené zdroje (relevantní vs. nerelevantní, primární vs. sekundární) |
vyjmenovat a definovat úhly pohledu a metody zpracování |
identifikovat argumentační fauly |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
schopen kultivovaně komunikovat v akademickém prostředí |
vyhledat a vybrat vhodnou literaturu k zadanému tématu, využít bibliografickou normu |
strukturovat a napsat odborný text |
připravit powerpointovou prezentaci a handout |
racionálně a kultivovaně debatovat |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Kolokvium, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Přednáška s demonstrací |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|