|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / V1HN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
V1HN
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Věda v antice a středověku
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
11 / -
|
0 / -
|
3 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/V1EN
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je interpretovat vztah mýtu, filosofie a vědy. Poznat prameny antického teoretického myšlení a antickou vědu. Seznámení studentů s vývojem kosmologických koncepcí v antickém období. Vznik geometrie. Hippokratovské lékařství. Platón, Aristotelés a koncepce věd. Filosofie přírody v Aristotelově díle. Seznámení studentů se středověkým pojetím přírody a člověka i s přehodnocením předpokladů antické vědy ve středověku.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Seminární práce - prezentace a obhajoba vlastní interpretace zadaného textu. Zkouška: Znalost odpřednášené látky a základní literatury.
|
Obsah
|
Historické interpretace vztahu mýtu, filosofie, vědy. Prameny antického teoretického myšlení a vědy. Idea kosmu u předsókratiků. Vývoj kosmologických koncepcí v antice. Prameny antické matematiky a geometrie. Hippokratovské lékařství. Platónova a Aristotelova koncepce věd. Filosofie přírody v Aristotelově díle. Středověké pojetí přírody a člověka (platonismus, Eriugena, Tomáš Akvinský, Avicenna, Averroes, Maimonides). Osudy antických vědeckých programů ve středověku. Matematizace přírodovědy ve středověku (oxfordští "calculatores" a Mikuláš Oresme).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
Studenti mají k dispozici elektronickou učebnici v rámci Kompendia KFI - https://www.esf.kfi.zcu.cz/kompendium-hs_mgr/?course=kfi_v1hn
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Radim Kočandrle, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Ludmila Dostálová, Ph.D. (100%),
Mgr. Miroslav Hanke, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Radim Kočandrle, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Miroslav Hanke, Ph.D. (100%),
Mgr. Karolína Jiráková, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Radim Kočandrle, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Armstrong, A. H. Filosofie pozdní antiky: od staré Akademie po Jana Eriugenu. Praha, 2002. ISBN 80-7298-053-X.
-
Základní:
Long, Anthony A. Hellénistická filosofie : stoikové, epikurejci, skeptikové. Vyd. 1. Praha : Oikoymenh, 2003. ISBN 80-7298-077-7.
-
Základní:
Kirk, G. S.; Raven, J. E.; Schofield, Malcolm. Předsókratovští filosofové : kritické dějiny s vybranými texty. Vyd. 1. Praha : Oikoymenh, 2004. ISBN 80-7298-110-2.
-
Základní:
Graeser, Andreas. Řecká filosofie klasického období : sofisté, Sókratés a sokratikové, Platón a Aristotelés. Praha : Oikoymenh, 2000. ISBN 80-7298-019-X.
-
Základní:
De Libera, Alain. Středověká filosofie : byzantská, islámská, židovská a latinská filosofie. Praha : Oikoymenh, 2001. ISBN 80-7298-026-2.
-
Rozšiřující:
Guthrie, W. K. C. A History of Greek Philosophy I-VI. Cambridge.
-
Rozšiřující:
Kahn, Charles H. Anaximander and the origins of Greek cosmology. Indianapolis : Hackett, 1994. ISBN 0-87220-255-0.
-
Rozšiřující:
Lloyd, G. E. R. Methods and problems in Greek science. Cambridge : Cambridge University Press, 1991. ISBN 978-0-521-39762-9.
-
Rozšiřující:
Hussey, Edward. Presokratici. [1. vyd.]. [Praha] : Rezek, 1997. ISBN 80-86027-07-4.
-
Rozšiřující:
Karfíková, Lenka. Studie z patristiky a scholastiky. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-32-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
54
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vyjmenovat klíčové postavy vědy daného období |
popsat problémy, které byly řešeny ve vědě v daném období |
vysvětlit základní termíny vědy daného historického období |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat s porozuměním základní terminologii vědy daného období |
reprodukovat argumentaci obsaženou v zadaném dobovém vědeckém textu |
využívat moderní technologie, zejména informační databáze |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
systematicky vymezit a popsat témata a dějiny vědeckých disciplín v daném časovém období |
komplexně vysvětlit původ objevů a poznatků a objasnit jejich vztah k dobovému intelektuálnímu, sociálnímu a kulturnímu kontextu |
reflektovat a diskutovat filozofické základy vědeckých oborů v daném historickém období |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
inovativně reflektovat texty vybraných autorů souvisejících s vědeckými tématy |
rozpoznat a formulovat předpoklady i důsledky vědeckých myšlenek daného období |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|