|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / V2HN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
V2HN
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Věda v renesanci a novověku
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
10 / -
|
0 / -
|
3 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/V2EN
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je systematizovat znalosti studentů z dějin vědy v období renesance a novověku. Studenti získají celkový přehled vývoje jednotlivých vědních disciplín, které se v období renesance a novověku konstituovaly či rozvíjely. Studenti budou seznámeni s důležitými osobnostmi a jejich filozofickými a vědeckými koncepcemi. Studentům přitom budou představeny hlavní podmínky vzniku novověké vědy. Studenti budou zároveň uvedeni jak do dobového intelektuálního, společenského a kulturního kontextu, tak do celkového zhodnocení vlivu renesance a novověku na další vývoj vědních disciplín.
|
Požadavky na studenta
|
Student obdrží zápočet za zpracování a obhajobu seminární práce. Podmínkou úspěšného zvládnutí zkoušky je znalost problémů kurzu.
|
Obsah
|
1. Kulturní kontext formování novověké vědy. Renesanční myšlení a jeho základní charakteristiky.
2. Teoretické a filosofické předpoklady novověké vědy (M. Kusánský, Leonardo da Vinci, Erasmus Rotterdamský)
3. Obraz vesmíru, přírody, člověka v díle B. Telesia, G. Bruna, T. Campanelly.
4. Revoluce v astronomii (M. Koperník, T. Brahe, J. Kepler).
5. Formování novověké vědy v díle Galileo Galileia, paradoxy jeho teoretického myšlení.
6. Atomistický program 17. a 18. století (P. Gassendi, Ch. Hyugens, R. Boyle, R. Boskovich.
7. Vědecký program, metodologie fyziky v díle I. Newtona. Vliv idejí Newtona na kulturu 18. století.
8. Reflexe dobové vědy v empirismu 17. a 18 století (F. Bacon, J. Locke, T. Hobbes, J. Berkeley, D. Hume,)
9. Reflexe dobové vědy v racionalismu 17. a 18 století (R. Descartes, B. Spinoza, P. Gassendi, B. Pascal, G. Vico)
10. Vědecký program G. Leibnize a jeho filosofické založení, učení o metodě a povaze přírody.
11. Filosofie, věda a společnost v osvícenství. Reflexe vědy v díle osvícenců (J. d'Alembert , D. Diderot, E. Condillac, N. de Condorset, J. la Mettrie, P. Holbach, J. J. Rousseua, Ch. Wolff)
12. Institucionální zakotvení a formy pěstování vědy a techniky v novověku. Vědecká komunikace.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
Studenti mají k dispozici elektronickou učebnici v rámci Kompendia KFI -https://www.esf.kfi.zcu.cz/kompendium-hs_mgr/?course=kfi_v2hn
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Nikolaj Demjančuk, CSc. ,
-
Přednášející:
Doc. PhDr. Nikolaj Demjančuk, CSc. (100%),
PhDr. Martina Kastnerová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Jana Černá, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Nikolaj Demjančuk, CSc. (100%),
PhDr. Martina Kastnerová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Horský, Zdeněk. Kepler v Praze. Praha : Mladá fronta, 1980.
-
Základní:
Horský, Zdeněk; Lelková, Iva. Koperník a české země : soubor studií o renesanční kosmologii a nové vědě. Červený Kostelec : Pavel Mervart, 2011. ISBN 978-80-87378-87-8.
-
Základní:
Priesner, Claus; Figala, Karin. Lexikon alchymie a hermetických věd. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 2006. ISBN 80-7021-815-0.
-
Základní:
Koyré, Alexandre. Od uzavřeného světa k nekonečnému vesmíru. Vyd. 1. V Praze : Vyšehrad, 2004. ISBN 80-7021-586-0.
-
Rozšiřující:
Yatesová, F. Giordano Bruno a hermetická tradice. Praha, 2009.
-
Rozšiřující:
Nejeschleba, Tomáš. Jan Jessenius v kontextu renesanční filosofie. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 2008. ISBN 978-80-7021-909-6.
-
Rozšiřující:
Lindberg, David C.; Westman, Robert S. Reappraisals of the scientific revolution. 1st pub. Cambridge : Cambridge University Press, 1990. ISBN 0-521-34804-8.
-
Rozšiřující:
Osler, Margaret J. Rethinking the scientific revolution. 1st pub. Cambridge : Cambridge University Press, 2000. ISBN 0-521-66790-9.
-
Rozšiřující:
Dear, P. Revolutionizing the Sciences. European Knowledge and Its Ambitions, 1500-1700. London, 2001.
-
Rozšiřující:
Ebeling, F. Tajemství Herma Trismegista. Dějiny hermetismu. Praha, 2009. ISBN 978-80-86702-60-5.
-
Rozšiřující:
Park, Katharine; Daston, Lorraine. The Cambridge history of science. Vol. 3, Early modern science. Cambridge : Cambridge University Press, 2006. ISBN 0-521-57244-4.
-
Rozšiřující:
Gaukroger, Stephen. The emergence of a scientific culture : science and the shaping of modernity, 1210-1685. Oxford : Clarendon Press, 2006. ISBN 0-19-929644-8.
-
Rozšiřující:
Shapin, Steven. The scientific revolution. Chicago : University of Chicago Press, 1996. ISBN 0-226-75021-3.
-
Rozšiřující:
Henry, J. The Scientific Revolution and the Origins of Modern Science. Palgrave Macmilllan, 2008.
-
Doporučená:
Karpenko, Vladimír. Alchymie : nauka mezi snem a skutečností. Vyd. 1. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1491-7.
-
Doporučená:
White, Michael. Antikrist Galileo : životopis. Vyd. 1. Praha : Academia, 2011. ISBN 978-80-200-1899-1.
-
Doporučená:
Ball, P. Ďáblův doktor. Paracelsus a svět renesanční magie a vědy. Praha, 2009. ISBN 9788020016768.
-
Doporučená:
Kraus, Ivo. Fyzika od Thaléta k Newtonovi : kapitoly z dějin fyziky. Vyd. 1. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1540-2.
-
Doporučená:
Ferguson, Kitty. Tycho a Kepler : nesourodá dvojice, jež jednou provždy změnila náš pohled na vesmír. Vyd. 1. Praha : Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1713-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
54
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vyjmenovat klíčové postavy vědy daného období |
popsat problémy, které byly řešeny ve vědě v daném období |
vysvětlit základní termíny vědy daného historického období |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat s porozuměním základní terminologii vědy daného období |
reprodukovat argumentaci obsaženou v zadaném dobovém vědeckém textu |
využívat moderní technologie, zejména informační databáze |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit filozofické názory klíčových osobností novověké vědy |
systematicky vymezit a popsat témata a dějiny vědeckých disciplín v daném časovém období |
komplexně vysvětlit původ objevů a poznatků a objasnit jejich vztah k dobovému intelektuálnímu, sociálnímu a kulturnímu kontextu |
reflektovat a diskutovat filozofické základy vědeckých oborů v daném historickém období |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
inovativně reflektovat texty vybraných autorů souvisejících s vědeckými tématy |
rozpoznat a formulovat předpoklady i důsledky vědeckých myšlenek daného období |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|