|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / VTHB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
VTHB
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Dějiny vědy a techniky
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ne
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz je určen pro studenty bakalářského oboru Humanistika a Historie na FF. Představit studentům reflexi vědy (povaha, místo v kultuře, metodologie) a její dějiny v rámci jednotlivých etap - starověké základy, přínos antiky, středověké pojetí, zrození moderní vědy, vědecká revoluce, současnost).
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky Ústní zkouška prověří znalosti látky probrané během semestru. Otázky, které si student losuje u zkoušky, kopírují seznam přednášek, tedy:
1. Představení historiografie vědy 2. Diachronní a anachronní přístup k dějinám vědy 3. Internalismus a externalismus ve zkoumání dějin vědy 4. Vztah vědy a náboženství 5. Dějiny historiografie vědy 6. Vybraná témata antické vědy 7. Rané křesťanství a věda 8. Vybraná témata středověké vědy 9. Vybraná témata renesanční vědy 10. Vědecká revoluce 16.-17. století 11. Vybraná témata vědy 18. století 12. Věda, filosofie, kultura a společnost v 19. století 13. Věda, filosofie, kultura a společnost ve 20. století
|
Obsah
|
TÉMATA PŘEDNÁŠEK Letní semestr 1. Představení historiografie vědy 2. Diachronní a anachronní přístup k dějinám vědy 3. Internalismus a externalismus ve zkoumání dějin vědy 4. Vztah vědy a náboženství 5. Dějiny historiografie vědy 6. Vybraná témata antické vědy 7. Rané křesťanství a věda 8. Vybraná témata středověké vědy 9. Vybraná témata renesanční vědy 10. Vědecká revoluce 16.-17. století 11. Vybraná témata vědy 18. století 12. Věda, filosofie, kultura a společnost v 19. století 13. Věda, filosofie, kultura a společnost ve 20. století
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Horský, Zdeněk; Lelková, Iva. Koperník a české země : soubor studií o renesanční kosmologii a nové vědě. Červený Kostelec : Pavel Mervart, 2011. ISBN 978-80-87378-87-8.
-
Základní:
Koyré, Alexandre. Od uzavřeného světa k nekonečnému vesmíru. Vyd. 1. V Praze : Vyšehrad, 2004. ISBN 80-7021-586-0.
-
Rozšiřující:
Špelda, D. Proměny histriografie vědy. Praha, 2009.
-
Rozšiřující:
Park, Katharine; Daston, Lorraine. The Cambridge history of science. Vol. 3, Early modern science. Cambridge : Cambridge University Press, 2006. ISBN 0-521-57244-4.
-
Rozšiřující:
Porter, Roy. The Cambridge history of science. Vol. 4, Eighteenth-century science. 1st pub. Cambridge : Cambridge University Press, 2003. ISBN 0-521-57243-6.
-
Rozšiřující:
Nye, Mary Jo. The Cambridge history of science. Vol. 5, The modern physical and mathematical sciences. 1st pub. Cambridge : Cambridge University Press, 2003. ISBN 0-521-57199-5.
-
Rozšiřující:
Porter, T. M. - Ross, D. The Cambridge History of Science. Vol. 7. The Modern Social Sciences. Cambridge, 2003.
-
Doporučená:
Grant, Edward. A history of natural philosophy : from the ancient world to the nineteenth century. 1st ed. New York : Cambridge University Press, 2007. ISBN 978-0-521-68957-1.
-
Doporučená:
Grant, Edward. God and reason in the Middle Ages. Cambridge : Cambridge University Press, 2001. ISBN 0-521-00337-7.
-
Doporučená:
Grant, E. Physical Science in the Middle Ages. New York, 1971.
-
Doporučená:
Grant, Edward. Science and religion, 400 B.C. to A.D. 1550 : from Aristotle to Copernicus. 1st ed. Baltimore : The Johns Hopkins University Press, 2004. ISBN 0-8018-8401-2.
-
Doporučená:
Gaukroger, Stephen. The emergence of a scientific culture : science and the shaping of modernity, 1210-1685. Oxford : Clarendon Press, 2006. ISBN 0-19-929644-8.
-
Doporučená:
Grant, E. The Foundations of Modern Science in the Middle Ages. Their Religious, Institutional, and Intellectual Contexts. Cambridge, 1998.
-
Doporučená:
Amundsen, Darrel W.; Larson, Edward J.; Ferngren, Gary B.; Nakhla, Anne-Marie E. The history of science and religion in the Western tradition : an encyclopedia. New York : Garland Publishing, 2000. ISBN 0-8153-1656-9.
-
Doporučená:
Mráz, M. Věda v antice a ve středověku. https://www.esf.kfi.zcu.cz/kompendium/ (po přihlášení).
-
Doporučená:
Janko, J. Věda v renesanci a novověku. In: Projekt KOMPENDIUM. Dostupné z https://www.esf.kfi.zcu.cz/kompendium/ (po přihlášení).
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
52
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurz nevyžaduje žádné zvláštní předchozí znalosti ani dovednosti |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti budou schopni vyložit základní etapy vývoje vědy a vztah vědy k ostatním oblastem lidského poznání |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
|
|
|
|