|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFY / MTP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFY
/
MTP
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Modelování tepel. procesů ve fyz. tech.
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
1 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KFY/MFM, UMS/MFM
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvést studenty do problematiky modelování tepelných procesů ve fyzikálních technologiích a seznámit je s možnostmi a využitím různých typů modelů. Pozornost je věnována tomu, aby studenti získali teoretické znalosti o různých způsobech modelování tepelných procesů a zároveň je prakticky využili při samostatném řešení laboratorních úloh.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky k zápočtu: vypracování úloh a zpracování referátů.
Zkouška kombinovaná (písemná a ústní).
Z důvodu průběžné aktualizace předmětu je pro uznání zápočtu při opakovaném zapsání předmětu (viz SZŘ čl. 24 odst. 3) nutné souhlasné vyjádření garanta předmětu.
|
Obsah
|
Úvod do modelování tepelných procesů ve fyzikálních technologiích: metodologie modelování, různé způsoby rozdělení a vlastnosti modelů, zjednodušování a věrohodnost modelu. Tepelné systémy a procesy: teorie přenosu tepla, základní rovnice teplotních polí. Zobecněné proměnné a metody jejich získávání: rozměrová analýza, analýza fyzikálního a matematického modelu. Matematické modely asymptotické: rovnice matematické fyziky a podmínky jednoznačnosti řešení. Matematické modely fenomenologické: vytváření a hodnocení kriteriálních rovnic. Fyzikální modely: teorémy fyzikální podobnosti, určení měřítek. Fyzikální analogy: různé fyzikální analogie, elektrické analogy fyzikálních obvodů a fyzikálních polí. Počítačové modely deterministické numerické: maticový operační model, modely využívající metodu konečných diferencí (MKD), metodu konečných prvků (MKP), metodu konečných objemů (MKO) a metodu okrajových prvků (MOP). Počítačové modely deterministické analogové a hybridní. Počítačové modely stochastické numerické a hybridní: stochastický popis systémů, pravděpodobnosti přechodů a pravděpodobnosti výskytu, modely využívající metodu pravděpodobnostní, metodu Exodus a metodu Monte Carlo. Aplikace modelů na konkrétních úlohách.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Celkem
|
165
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vyjmenovat nejdůležitější fyzikální veličiny z oblasti termomechaniky |
sestavit lineární a kvadratické rovnice, soustavy jednoduchých rovnic |
charakterizovat základní maticové operace |
charakterizovat základní vztahy a operace diferenciálního a integrálního počtu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vyjádřit fyzikální veličiny ve správných jednotkách, včetně převodů mezi nimi |
řešit matematické rovnice a soustavy rovnic |
používat metody maticového počtu |
použít metody diferenciálního a integrálního počtu |
využít PC pro zpracování dat, přípravu textových dokumentů, tabulek a grafů |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
identifikovat tepelné systémy a procesy, interpretovat teorii přenosu tepla, základní rovnice teplotních polí |
popsat různé způsoby rozdělení modelů, zjednodušování a věrohodnost modelu |
charakterizovat zobecněné proměnné, jejich využití při modelování, metody jejich získávání a experimentální matematické modely |
vymezit možnosti, výhody, nevýhody, principy fyzikálních modelů a fyzikálních analogů |
formulovat principy jednotlivých deterministických numerických počítačových modelů (metoda konečných diferencí, metoda konečných prvků, metoda konečných objemů, metoda okrajových prvků), vysvělit jejich možnosti, výhody a nevýhody |
formulovat principy jednotlivých stochastických numerických počítačových modelů (metoda pravděpodobnostní, metoda Exodus, metoda Monte Carlo), vysvělit jejich možnosti, výhody a nevýhody, sestavit stochastický popis tepelných procesů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
využít teorii přenosu tepla a základní rovnice šíření tepla při řešení tepelných úloh |
vyjádřit vhodnou metodou zobecněné proměnné pro analyzovaný tepelný proces |
zobecnit výsledky série experimentů (počítačových modelů) do experimentálního matematického modelu |
využít fyzikálního modelu nebo fyzikálního analogu k řešení tepelné úlohy |
řešit tepelné úlohy s využitím deterministických počítačových modelů |
aplikovat stochastický popis fyzikálních polí na tepelné úlohy a řešit je s využitím stochastických počítačových modelů |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|