|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGE / GDS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGE
/
GDS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Globalizace a diverzita světa
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
30 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Představit svět v 21. století jako místo, v němž roste socioekonomická, environmentální, politická, kulturní i náboženská propojenost míst i lidí, v němž se však ruku v ruce zároveň akcentuje úsilí o ochranu či rozvoj lokálních rozmanitostí a specifických rysů. V předmětu budou rozebírány a diskutovány na konkrétních příkladech jednotlivé aspekty globalizace i lokální diverzity.
|
Požadavky na studenta
|
K zápočtu: aktivní účast při diskusích; vypracování seminárních úkolů dle zadání.
Ke zkoušce: napsání eseje (na základě literatury + vlastních zkušeností z hledání globálních versus lokálních diverzit
v rámci seminárních cvičení) + splnění závěrečného testu/ústní zkoušky dle předem stanovených podmínek.
|
Obsah
|
Globalizace a její specifické aspekty:
Ekonomická globalizace
Geopolitika a globalizace: globální konflikty
Environmentální problematika ve světle globalizace
Kontroverzní aspekty globalizace
Diverzita v globálním světě
Kultura, náboženství a sociálně-ekonomický rozvoj:
Kulturní a jazyková specifika v globalizovaném světě
Geografie světových náboženství
Indikátory ekonomického a sociálního rozvoje na konkrétních příkladech
Migrace: globální výzva současného světa
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Rowntree; Lewis; Price; Wyckoff. Globalization and Diversity: geography of changing world. New Jersey, 2014. ISBN 978-0-321-82146-1.
-
Rozšiřující:
Heikkilä, Elli K.; Yeoh, Brenda S. A. International marriages in the time of globalization. New York : Nova Science Publishers, 2011. ISBN 978-1-61728-036-8.
-
Rozšiřující:
Lomborg, Bj?rn. Skeptický ekolog : jaký je skutečný stav světa?. Praha : Dokořán, 2006. ISBN 80-7363-059-1.
-
Doporučená:
Rossling, H.. Faktomluva. 2018. ISBN 978-80-7555-056-9.
-
Doporučená:
Beer, A., Clower, T.L. Globalization, planning and local economic development. London, 2020. ISBN 978-1-138-81031-0.
-
Doporučená:
Thaler, Richard H.; Sunstein, Cass R. Nudge : improving decisions about health, wealth, and happiness. New York, NY : Penguin Books, 2009. ISBN 978-0-14-311526-7.
-
Doporučená:
The Clash of Civilization?
(Samuel Huntigton)
-
Doporučená:
DESAI, Vandana - POTTER, Robert B. (eds. The Companion to Development Studies. Arnold: London, 2002.
-
Doporučená:
Nováček, Pavel. Udržitelný rozvoj. 2. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2795-9.
-
Doporučená:
Blewitt, John. Understanding sustainable development. London : Earthscan, 2008. ISBN 978-1-84407-455-6.
-
Doporučená:
Diamond, Jared. Uphaeval: turning points for nations in crisis. New York, 2019. ISBN 978-0-316-40913-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
13
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
52
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
26
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Číst odborný text v angličtině. |
Orientovat se ve světovém dění. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Prezentovat argumenty k danému tématu a obhájit si je. |
Účastnit se korektní diskuse. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Objasnit klíčové aspekty globalizace a vysvětlit je na konkrétních příkladech. |
Kriticky popsat současné globalizační trendy a vysvětlit jejich dopady pro regionální i lokální oblasti ve světě. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Kriticky zhodnotit odborný text a vymezit jeho klíčové myšlenky. |
Znát ústní i písemné interpretace a syntézy poznatků a dat. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Skupinová prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|