|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGE / GO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGE
/
GO
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Geografie ostrovů
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
20 / -
|
2 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Přiblížit specifické podmínky ostrovů studentům geografie a dalším zájemcům o poznání ostrovního prostředí. Kurz je uspořádán podle obecných geografických témat, se snahou postihnout v každé kapitole charakteristiky ostrovů nejprve z obecného pohledu. Obecné poznatky naučit na příkladových studiích. Nejčastěji jsou prezentovány poznatky o Islandu a Kanárských ostrovech. Studenti si rozšíří obecný a regionální přehled , ale že též jsou inspirováni pro vlastní poznání ostrovního prostředí
|
Požadavky na studenta
|
Požadována je aktivní účast na seminářích a zpracování projektu na vybrané téma. Student se zúčastní kolokvia, kde obhajuje svoje výstupy zpracované formou projektu. Součástí podmínek zápočtu je splnění podmínek výstupního testu (minimálně 70 %). Test je možné dvakrát opakovat.
|
Obsah
|
Definice a vymezení ostrovů. Rozmanitost ostrovního prostředí.
Geografická poloha ostrovů.
Vznik ostrovů se zaměřením na Kanárské ostrovy a Island.
Klimatické poměry ostrovů. Klimatická specifika Islandu.
Hydrologické poměry. Hydrologická specifika Islandu
Biogeografie ostrovů. Biogeografie Makaronésie. Vertikální stupňovitost.
Přírodní rizika na ostrovech. Vulkanismus Islandu.
Geopolitický význam ostrovů. Vybraná problematika Oceánie a Islandu.
Obyvatelstvo ostrovů. Demografická specifika Filipín a Kapverd.
Ekonomika a její potenciál. Islandská ekonomika.
Dopravní specifika ostrovů se zaměřením na Kanárské ostrovy a Madeiru.
Cestovní ruch na ostrovech. Vybrané regionální příklady (Kanárské ostrovy, Madeira, Kapverdy).
Udržitelný rozvoj ostrovů. Nauru, Tenerife.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. RNDr. Jan Kopp, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. RNDr. Jan Kopp, Ph.D. (100%),
RNDr. Jiří Preis, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Doc. RNDr. Jan Kopp, Ph.D. (100%),
RNDr. Jiří Preis, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Kopp, Jan; Mentlík, Pavel; Kraft, Jaroslav; Dokoupil, Jaroslav; Kučera, Tomáš; Červený, Pavel; Reitspies, Zdeněk; Preis, Jiří; Svoboda, Jan; Baštová, Magdalena. Geografie ostrovů. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2006. ISBN 80-7043-440-6.
-
Doporučená:
Gillespie, Rosemary G.; Clague, David A. Encyclopedia of Islands. Berkeley : University of California Press, 2009. ISBN 978-0-520-94372-8.
-
Doporučená:
Janský, Bohumír. Geografie moří a oceánů : Určeno pro posl. přírodovědecké fak. Univ. Karlovy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-678-1.
-
Doporučená:
Einarsson. Geologie von Island. Reykjavík: Mál og menning, 304 s., 1991. ISBN 9979-3-0690-4.
-
Doporučená:
Schönfelder, Peter; Schönfelder, Ingrid. Květena Kanárských ostrovů. Vyd. 1. Praha : Academia, 2002. ISBN 80-200-0998-1.
-
Doporučená:
Thurman, Harold V.; Trujillo, Alan P. Oceánografie : [tajemný svět moří a oceánů]. Vyd. 1. Praha : Computer Press, 2005. ISBN 80-2510-353-6.
-
Doporučená:
Mirvald. Průvodce expozicí Island. Plzeň ZČU, 23 s., 1998.
-
Doporučená:
Kraft, Jaroslav; Mentlík, Pavel. Úvod do geologie pro geografy : endogenní a exogenní dynamika. 2., přeprac. a rozš. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-290-X.
-
Doporučená:
Kukal, Zdeněk. Základy oceánografie. 2. vyd. Praha : Academia, 1990. ISBN 80-200-0313-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát základy geografie na úrovni absolventa střední školy |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
zpracovat geodata základními metodami |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozumět problematice vzniku a vývoje ostrovů, typologii ostrovů |
získat přehled o geopolitickém významu ostrovů, historickém vývoji |
znát geografii vybraných ostrovů a souostroví: Islandu, Madeira, Kanárských ostrovů a dalších |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
dokázat vystihnout fyzickogeografická specifika ostrovů: klimatické poměry, hydrologické poměry, typologie pobřeží, ostrovní orobiomy |
vysvětlit socioekonomická specifika ostrovů v tématech: obyvatelstvo a sídla, využití přírodních zdrojů, doprava, cestovní ruch, ekonomika |
dokázat obecnou problemtiku ostrovů ukázat na příkladech regionálních |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Skupinová konzultace, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Řešení problémů, |
|
|
|
|