|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGE / GVC
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGE
/
GVC
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Geografie volného času a cest. ruchu
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Terénní cvičení
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[DNU/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KMO/GVC
|
Vyloučené předměty
|
KMO/AGCR a KMO/GCR
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty s problematikou volného času a cestovního ruchu, s územními modely cestovního ruchu, s chováním ve volném čase, s psychologií vnímání rekreačního prostředí, s nabídkou a poptávkou středisek a oblastí cestovního ruchu. Představit metody výzkumu volného času a cestovního ruchu a typologie oblastí a středisek cestovního ruchu. Infomovat o regionálně ekonomických, sociálních, kulturních a ekologických dopadech (důsledcích) rozvoje cestovního ruchu v území. Objasnit pojmy: rekreační kapacita prostředí, cestovní ruch a územní plánování, regionální politika cestovního ruchu, management a marketing středisek a oblastí cestovního ruchu.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínkou udělení zápočtu je účast na terénním empirickém výzkumu, zpracování a prezentace seminární práce.
|
Obsah
|
Úvod do studia geografie volného času a cestovního ruchu aneb výzkum, plánování a management volného času a cestovního ruchu.
Vymezení základní pojmů: volný čas, cestovní ruch, druhy a formy cestovního ruchu, boom faktory cestovního ruchu. Vývoj volného času a cestovního ruchu od starověku po dnešek.
Aktuální problémy cestovního ruchu s důrazem na Českou republiku, resp. země střední Evropy.
Chování obyvatelstva ve volném čase a jeho prostorové souvislosti. Faktory ovlivňující prostorové volnočasové chování obyvatel (sociologický přístup).
Poptávka po cestovním ruchu a její výzkum. Poptávka po cestovním ruchu v České republice a ve Spolkové republice Německo.
Územní nabídka cestovního ruchu I. Přírodní předpoklady rozvoje cestovního ruchu a metody jejich hodnocení (reliéf, podnebí, vodstvo, rostlinstvo a živočišstvo).
Územní nabídka cestovního ruchu II. Společenské předpoklady a metody jejich hod-nocení (kulturně historické předpoklady a tzv. realizační předpoklady - infrastruktura cestovního ruchu).
Management a marketing středisek a regionů cestovního ruchu. Aktuální vývoj a pro-blémy. Na příkladu ČR, Rakouska a Švýcarska.
Aktuální vývoj a problémy cestovního ruchu v České republice a ve vybraných ze-mích Evropské unie (Rakousko, Německo, Španělsko).
Důsledky rozvoje cestovního ruchu v území. Ekonomické, ekologické a sociokulturní vlivy cestovního ruchu. Kapacita území z hlediska možností jeho turistického využití.
Trávení volného času ve městech. Příměstská rekreace a městský cestovní ruch. Na příkladu měst Chebu a Plzně.
Cestovní ruch v územích s prioritou ochrany přírody a krajiny (v národních parcích a chráněných krajinných oblastech). Ekologický cestovní ruch. Příklady z ČR a ze za-hraničí.
Zdravotní cestovní ruch a lázeňství. Aktuální vývoj a problémy vybraných lázeňských středisek
Hlavní oblasti a střediska cestovního ruchu ve světě.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
KOPŠO, E. Geografia cestovného ruchu. SPN, Bratislava (s. 9 - 106), 1992.
-
Doporučená:
Geographie der Freizeit und des Tourismus : Bilanz und Ausblick. 2. Aufl. München : R. Oldenbourg Verlag, 2004. ISBN 3-486-57628-3.
-
Doporučená:
Bieger, Thomas. Management von Destinationen. 6. Aufl. München ; R. Oldenbourg Verlag, 2005. ISBN 3-486-57656-9.
-
Doporučená:
Kiráľová, Alžběta. Marketing : destinace cestovního ruchu. Vyd. 1. Praha : Ekopress, 2003. ISBN 80-86119-56-4.
-
Doporučená:
Freyer, Walter. Tourismus : einführung in die Fremdenverkehrsökonomie. 8., überarbeitete und aktualisierte Aufl. München : R. Oldenbourg Verlag, 2006. ISBN 3-486-57874-X.
-
Doporučená:
Steinbach, Josef. Tourismus : Einführung indas räumlich-zeitliche System. 2. Auflage. München ; Oldenbourg, 2003. ISBN 3-486-27308-6.
-
Doporučená:
Haedrich, Günther; Kaspar, Claude; Klemm, Kristiane; Kreilkamp, Edgar. Tourismus-Management : Tourismus-Marketing und Fremdenverkehrsplanung. 3. vydání. Berlin : Walter de Gruyter, 1998. ISBN 3-11-015185 0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
15
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
13
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
žádné |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
žádné |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
orientovat se v problematice volného času a cestovního ruchu |
odborně hodnotit téma volného času a cestovního ruchu a diskutovat trendy v ČR i EU a uplatnit získané poznatky v praxi |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
orientovat se v problematice volného času a cestovního ruchu |
odborně hodnotit téma volného času a cestovního ruchu a diskutovat trendy v ČR i EU |
uplatnit získané poznatky v praxi |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Výstupní projekt, |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Projektová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
|
|
|
|