|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGE / GZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGE
/
GZ
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Geografie zdraví
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
26 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět si klade za cíl seznámit studenty s konkrétními vazbami mezi geografickým prostředím a zdravotním stavem populace a nastínit souvislosti mezi geografickým prostředím a šířením (či naopak nešířením) infekčních i neinfekčních nemocí.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní přístup v seminářích (diskuse, sdílení aktualit). Zpracování vybraného klíčového tématu a jeho prezentace během semináři.
|
Obsah
|
Úvod do geografie zdraví a nemocí: co je zdraví/nemoc a jaké jsou její definice; klíčové termíny/pojmy.
Zdroje dat, databáze, dostupné informace a tematická literatura (včetně Gapminderu).
Příklad prostorové analýzy zdraví a nemoci v regionu: trojúhelník humánní ekologie.
Významné pandemie světa v historii i současnosti.
Geografická charakteristika HIV/AIDS se zřetelem na subsaharskou Afriku.
Neinfekční nemoci: případová studie vybraného regionu.
Zdraví a nemoci ve vyspělém světě.
Nemoci a zdraví u nás: jak si své zdraví chránit a co pro to lze dělat.
Další aktuální témata.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Rossling, H.. Faktomluva. 2018. ISBN 978-80-7555-056-9.
-
Základní:
Rossling, H.. Faktomluva. 2018. ISBN 978-80-7555-056-9.
-
Základní:
Gapminder World
(Rossling, Hans)
-
Základní:
Melinda Meade. Medical Geography. 2010. ISBN 978-1-60623-016-9.
-
Základní:
Statistical Atlas - Europa Regional Yearbook
(Eurostat)
-
Doporučená:
BARNETT, T., WHITESIDE, A. AIDS IN THE 21ST CENTURY: DISEASE AND GLOBALIZATION. New York, 2002.
-
Doporučená:
Global Health Facts (2007) dostupné na http://www.globalhealthfacts.org/index.jsp.
-
Doporučená:
Sridhar Venkatapuram. Health Justice. Oxford, 2011. ISBN 978-0-7456-5034-0.
-
Doporučená:
A.Jirásková, V.Šerý, C.Votrubec. Lékařskogeografické problémy Etiopie. Praha, 1991.
-
Doporučená:
V.ŠERÝ, C.VOTRUBEC. LÉKAŘSKOGEOGRAFICKÉ PROBLÉMY VIETNAMU. Praha, 1988.
-
Doporučená:
Johnston, R. J. The dictionary of human geography. 4th ed. Malden : Blackwell Publishing, 2000. ISBN 0-631-20561-6.
-
Doporučená:
E. Kočárek. Vědy o Zemi a medicína.
-
Doporučená:
World Health Statistics (2005) dostupné na http://www.who.int/healthinfo/statistics/maps_graphs/en/index.html.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Pracovat s vybranými geografickými zdroji dat a databázemi. |
Porozumět odbornému textu v anglickém jazyce. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Pracovat s databázemi a daty z českých i zahraničních webových stránek. |
Pracovat v týmu. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Porozumět základním aspektům globálního zdraví jak v globálním tak lokálním kontextu, |
Porozumět souvislostem mezi životním prostředím a zdravotním stavem populace |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Popsat významné světové pandemie nebo ohniska infekčních či neinfekčních nemocí v geografických souvislostech. |
Vytvářet grafy na platformě Gapminder a interpretovat je. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|