|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGE / HGCRZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGE
/
HGCRZ
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Humánní a regionální geografie ČR
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
13 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KGE/GČRB a KGE/HGCRS
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student získá základní informace o poloze České republiky, jejím obyvatelstvu a hospodářství a je schopen s nimi dále pracovat. Uvědomuje si vzájemné vazby a souvislosti fyzickogeografickými poměry ČR a jejím hospodářstvím a mezi jednotlivými hospodářskými odvětvími země navzájem, je schopen je vysvětlovat. Dokáže podat humánně-geografickou charakteristiku menších územních celků (krajů, jinak definovaných regionů).
|
Požadavky na studenta
|
Zkouška: ústní
Zápočet: portfolio
- semestrální práce
- seminární úkoly
- diskuze
- test.
|
Obsah
|
Poloha a tvar České republiky. Postavení ČR ve světě. Česká republika na mapách. Česká státnost. Administrativní a správní členění ČR, vývoj a současný stav. Obyvatelstvo České republiky. Změny v počtu obyvatelstva a jeho struktuře v kontextu SLBD 2001 a 2011. Sídla v České republice. Celková charakteristika hospodářství ČR. Zemědělství ČR. Lesní a vodní hospodářství ČR. Průmyslová výroba v ČR. Těžební průmysl. Energetika ČR. Zpracovatelský průmysl. Inovace v průmyslu. Doprava a dopravní sítě v ČR. Terciární sféra. Cestovní ruch a rekreace. Zahraniční obchod ČR. Regiony České republiky a jejich konkurenceschopnost.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
RNDr. Jan Carlos Sekera, Ph.D., MSc. ,
-
Přednášející:
Doc. PaedDr. Alena Matušková, CSc. (100%),
RNDr. Jan Carlos Sekera, Ph.D., MSc. (100%),
-
Vede seminář:
Doc. PaedDr. Alena Matušková, CSc. (100%),
RNDr. Jan Carlos Sekera, Ph.D., MSc. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Toušek, Václav. Česká republika : portréty krajů. Praha : Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, 2005. ISBN 80-239-6305-8.
-
Základní:
Ouředníček, Martin,; Jíchová, Jana; Pospíšilová, Lucie. Historický atlas obyvatelstva českých zemí = Historical population atlas of the Czech lands. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-246-3577-4.
-
Rozšiřující:
Kopp, Jan; Novotná, Marie. Geografické metody výzkumu malé oblasti. 1. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1997. ISBN 80-7082-321-6.
-
Rozšiřující:
Mištera, Ludvík. Geografie regionů České republiky. I., Geografická regionalizace. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1997. ISBN 80-7082-333-X.
-
Rozšiřující:
Mištera, Ludvík. Geografie regionů České republiky. II., Regiony ČR. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1997. ISBN 80-7082-334-8.
-
Rozšiřující:
Kaplan, Robert D. Pomsta geografie : co mapy vyprávějí o příštích konfliktech a boji proti osudu. Praha, 2013. ISBN 978-80-905173-6-3.
-
Doporučená:
Ouředníček, Martin,; Temelová, Jana,; Pospíšilová, Lucie. Atlas sociálně prostorové diferenciace České republiky = Atlas of socio-spatial differentiation of the Czech Republic. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1889-0.
-
Doporučená:
Toušek, Václav. Czech Republic : Portraits of regions. Praha : Ministry for Regional Development of the Czech Republic, 2005. ISBN 80-239-6346-5.
-
Doporučená:
Malý, Jiří. Globalizace, integrace a české národní zájmy. 1. vyd. Praha : Professional Publishing, 2011. ISBN 978-80-7431-061-4.
-
Doporučená:
Semotanová, Eva. Historická geografie českých zemí. Praha : Historický ústav AV ČR, 2002. ISBN 80-7286-042-9.
-
Doporučená:
Heřmanová, Eva; Chromý, Pavel. Kulturní regiony a geografie kultury : kulturní reálie a kultura v regionech Česka. Vyd. 1. Praha : ASPI, 2009. ISBN 978-80-7357-339-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
|
10
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Celkem
|
126
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát problematiku fyzické a humánní geografie v rozsahu bakalářského studia |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat základní dovednosti z obecné fyzické a humánní geografie |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit informace o poloze, obyvatelstvu, sídelním systému a hospodářství České republiky |
znát zdroje statistických dat o ČR |
aplikovat obecné informace o ČR na vybrané regiony |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
pracovat s různými druhy map ČR včetně digitálních |
vyhledávat různá statistická a jiná data o ČR, analyzovat je a vyvozovat z nich různé výsledky |
zvládat výběr informací o ČR pro potřeby didaktické transformace učiva na úrovni SŠ ( v případě přípravy na učitelskou dráhu) |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|