|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGE / HIGE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGE
/
HIGE
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Historická geografie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KGE/HIG
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvést studenty do geografického výzkumu lokality či regionu a geografických změn během časového období. Důraz je kladen zejména na objasnění historických kořenů současného stavu geografické organizace společnosti v území.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínky získání zápočtu:
- příprava na semináře, četba zadaných textů, aktivní diskuse,
- přednesení 2 referátů o odborném článku z recenzovaného historicko-geografického časopisu,
- zpracování odborné rešerše k vybranému historicko-geografickému tématu (rozsah dvě A4),
- test (min. 70 % bodů z testu).
Písemná zkouška.
Hodnocení: 69,9 % a méně = 4; 70 - 79,9 % = 3; 80 - 89,9 % = 2; 90 - 100 % = 1
|
Obsah
|
Historická geografie jako vědní disciplína - objekt a předmět studia, základní pojmy, odborné časopisy.
Témata, metody a hlavní představitelé současné historické geografie.
Prameny k historické geografii Českých zemí.
Procesy změn geografické organizace společnosti - průmyslová revoluce, urbanizace, doprava, difúze inovací (Hägerstrand).
Procesy krajinných změn - vývoj struktury využití krajiny, rekonstrukce geografického prostředí konkrétních regionů.
Historické proměny hranic a jejich percepce, fenomén 'phantom borders'.
Národ a nacionalismus pohledem historické geografie - krajina, ikonografie a prostorová identita.
Výzkum vývoje interakcí společnosti a přírody v lokalitách a příčiny a důsledky jejich odrazu v krajinné sféře (environmentální historie).
Historicko-geografický vývoj Českých zemí
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Semotanová, Eva. Česko : Ottův historický atlas. Praha : Ottovo nakladatelství, 2007. ISBN 978-80-7360-577-3.
-
Základní:
Baker, Alan R.H. Geography and History. Bridging the Divide. Cambridge, 2003. ISBN 0521288851.
-
Základní:
Semotanová, Eva. Historická geografie českých zemí. Praha : Historický ústav AV ČR, 1998. ISBN 80-85268-73-6.
-
Rozšiřující:
Graham, Brian. Modern historical geographies/. Logman, 2000. ISBN 0-582-35779-9.
-
Rozšiřující:
Cosgrove, Denis E. Social formation and symbolic landscape. Madison : University of Wisconsin Press, 1998. ISBN 978-0-299-15514-8.
-
Doporučená:
" Tematické odborné časopisy: Historická geografie, Journal of Historical Geography.
-
Doporučená:
Trávníček, Dušan. Dějiny geografie mezi oběma světovými válkami : Určeno pro posl. fak. přírodověd. a pedagog.. 1. vyd. Praha : SPN, 1986.
-
Doporučená:
Daniel, Jan. Enviromentální historie České republiky = Enviromental history of the Czech Republic. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6663-2.
-
Doporučená:
Trávníček, Dušan. Historická geografie : Určeno pro posl. fak. přírodověd. a pedagog. Díl 1., Od nejstarších dob do konec 16. století. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
-
Doporučená:
Zwettler, Otto. Historická geografie světa. 2. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1992. ISBN 80-210-0470-3.
-
Doporučená:
Martínek, Jiří; Martínek, Miloslav. Kdo byl kdo : naši cestovatelé a geografové. 1. vyd. Praha : Libri, 1998. ISBN 80-85983-50-8.
-
Doporučená:
Morrissey, John. Key concepts in historical geography. Los Angeles : SAGE Publications, 2014. ISBN 978-1-4129-3044-4.
-
Doporučená:
Baker, Alan Reginald Harold,; Billinge, Mark. Period and place : research methods in historical geography. Cambridge : Cambridge University Press, 2010. ISBN 978-0-521-18016-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
2
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
2
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
83
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
rozumět základní znalosti práce s literaturou, texty a internetovými zdroji |
logicky myslet a umět nalézat souvislosti mezi informacemi |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
rozumět základní znalosti práce s vyhledáváním informací v digitálních webových databázích |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
zvládnout analyzovat literaturu a na základě poznatků z této literatury umět nacházet souvislosti mezi historickými událostmi a současnou prostorovou organizací konkrétních lokalit či regionů |
objasnit historické kořeny současného stavu geografické organizace společnosti v území |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat vyhledané historicko-geografické informace a zasadit je do kontextu vývoje geografické organizace společnosti |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|