|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGE / MSEVA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGE
/
MSEVA
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Metody socioekonomického výzkumu
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
91 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KGE/MSEV
|
Vyloučené předměty
|
KGE/MSEV
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Představit základní metody a metodické postupy včetně statistických a grafických v jednotlivých etapách socioekonomického výzkumu v geografii. Vysvětlit základní kritéria úspěšnosti socioekonomického výzkumu - sestavení plánu výzkumu, práci s odbornou literaturou a zdroji dat, volbu odpovídajících cílů a metod výzkumné práce, vyhodnocení výsledků, etiku při výzkumné práci, prezentaci výsledků výzkumu, obsahové i formální náležitosti výzkumné zprávy.
|
Požadavky na studenta
|
Zpracování seminární práce na zadané téma s respektováním formálních požadavků na výzkumnou zprávu (k části kurzu dr. Vogta, s možností využit poznatky z obou částí), absolvování doprovodného e-learningového kurzu a jeho závěrečného testu, absolvování testu k části kurzu dr. Sekery (statistika).
|
Obsah
|
Témata přednášek:
Zadání seminární práce, obsahové, formální náležitosti; Data - typy dat, zdroje dat, základní metody kvantitativního popisu reality, vizualizace dat, populace, výběr, deskriptivní statistika.
Analýza závislostí - korelace, regrese.
Komparační analýza - analýza rozptylu, porovnání dvou a více souborů, testování hypotéz.
Analýza kategoriálních dat.
Analýza časových řad (indexní analýza).
Základy vědecké metodologie se zaměřením na socioekonomickou geografii, postavení socioekonomické geografie v systému geografických věd, geografické myšlení, druhy výzkumu.
Geografický výzkum v sociálně-ekonomickém prostředí, objekt a předmět zájmu, plán výzkumu, základní etapy výzkumu, věrohodnost výzkumu.
Základní metody v socioekonomickém výzkumu v geografii - třídění metod, metody získání a uspořádání dat, zdroje dat.
Základní metody v socioekonomickém výzkumu v geografii - vyhodnocení dat (geografická analýza a syntéza).
Geografická dimenze, klasifikace, typizace, regionalizace v socioekonomické geografii.
Geografické myšlení, poznávání, vývoj, teoretická východiska.
Prezentace výsledků socioekonomického výzkumu - obsahové i formální náležitosti prezentace, etika vědecké práce.
Region, obec, závod jako objekt zájmu socioekonomického výzkumu.
Témata cvičení:
Úvodní cvičení: Organizace práce ve cvičeních, práce s MS Excel.
Data - typy dat, zdroje dat, základní metody kvantitativního popisu reality - deskriptivní analýza, vizualizace dat.
Analýza závislostí - korelace.
Analýza závislostí - regrese.
Komparační analýza - porovnání dvou souborů.
Komparační analýza - analýza rozptylu, porovnání více než dvou souborů.
Analýza kategoriálních dat - chí-kvadrát test.
Analýza časových řad (indexní analýza).
Příklady zpracování výzkumné zprávy, příprava projektové žádosti.
Objekt a předmět zájmu výzkumu, formulace výzkumných otázek a hypotéz, plán výzkumu dle zadání seminární práce.
Zdroje statistických dat, metody získání a uspořádání dat, příprava dotazníkového šetření, obsah a struktura otázek, výběr respondentů.
Geografická analýza a syntéza, dimenze, klasifikace, typizace, regionalizace v socioekonomické geografii, příklady užití v české geografii, další geografická témata.
Obsahové, formální náležitosti prezentace výzkumu, etika vědecké práce, vybrané rady k přístupu k výzkumu a vědecké práci, informace k volbě tématu BP; diskuse zpracování seminárních prací.
Témata doprovodného e-learningového kurzu:
Obsahová analýza v geografii (příklad analýzy protestních událostí, vybrané další vizualizační metody (plošná anamorfóza).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
RNDr. David Vogt, Ph.D. ,
-
Přednášející:
RNDr. Jan Carlos Sekera, Ph.D., MSc. (100%),
RNDr. David Vogt, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Mgr. David Klika (100%),
RNDr. Jan Carlos Sekera, Ph.D., MSc. (100%),
RNDr. David Vogt, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Hendl, Jan. Kvalitativní výzkum : základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4.
-
Základní:
Ženka, J., Kofroň, J. Metodologie výzkumu v sociální geografii - případové studie. Ostrava, 2012. ISBN 978-80-7464-148-0.
-
Základní:
Hendl, Jan. Přehled statistických metod : analýza a metaanalýza dat. 2015. ISBN 978-80-262-0981-2.
-
Základní:
Kopp, Jan. Úvod do regionálního výzkumu. Plzeň : Západočeská univerzita, 2001. ISBN 80-7082-762-9.
-
Doporučená:
Kopp, Jan; Novotná, Marie. Geografické metody výzkumu malé oblasti. 1. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1997. ISBN 80-7082-321-6.
-
Doporučená:
Daněk, P. Geografické myšlení: úvod do teoretických přístupů. Brno, 2014. ISBN 978-80-210-6694-6.
-
Doporučená:
Mirvald, Stanislav. Metody geografického výzkumu. [Díl] I.. 1. vyd. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998. ISBN 80-7082-435-2.
-
Doporučená:
Budíková, Marie; Králová, Maria; Maroš, Bohumil. Průvodce základními statistickými metodami. Praha : Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3243-5.
-
Doporučená:
Creswell, John W.; Creswell, J. David. Research design : qualitative, quantitative & mixed methods approaches. 2018. ISBN 978-1-5063-8676-8.
-
Doporučená:
Collier, David,; Brady, Henry E. Rethinking social inquiry : diverse tools, shared standards. 2nd ed. Lanham : Rowman & Littlefield Publishers, 2010. ISBN 978-1-4422-0344-0.
-
Doporučená:
Bryman, Alan. Social research methods. Fifth edition. 2016. ISBN 978-0-19-968945-3.
-
Doporučená:
Úvod do geografického poznávání regionu. 1. vydání. Plzeň : Pedagogická fakulta, 1996. ISBN 80-7043-197-0.
-
Doporučená:
Winter, Jiří. Základy regionálního výzkumu : malá oblast. 1. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1993. ISBN 80-7043-085-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Projekt individuální [40]
|
30
|
E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
|
34
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
dosáhnout všeobecných znalostí společenského základu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
zvládnout matematické dovednosti na úrovní gymnázia
|
zvládat základy práce s informačními technologiemi (textový editor, tabulkový procesor, webové rozhraní) |
pracovat s textem, ovládat kritické myšlení |
napsat seminární práci na středoškolské úrovni |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Naplánovat řešení geografického problému v socioekonomické geografii dle jednotlivých, logicky navazujících, výzkumných etap.
|
Volit v souvislosti s formulovanými cíli výzkumu odpovídající metody socioekonomického výzkumu, včetně základních metod grafických a statistických. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Připravit prezentaci výsledků výzkumu s ohledem na obsahovou i formální stránku výzkumu při respektování etiky výzkumné práce. |
Dokáže využívat prakticky grafické a statistické metody v rámci řešení geografických problémů a prací s geografickou problematikou. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
E-learning, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Skupinová výuka, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
E-learning, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
E-learning, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Řešení problémů, |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|