|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGE / UGE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGE
/
UGE
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Úvod do studia geografie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
88 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KGE/UG
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Poskytnout studentům úvodní a základní informace o studiu geografie na ZČU v Plzni; vysvětlit metody rešeše, anotace a bibliografických záznamů; naučit studenty správně citovat a odkazovat na použitou literaturu; seznámit je se základními geografickými metodami výzkumu, jazykem geografie a jeho postavením v systému vědních disciplín; charakterizovat základní etapy geografického poznávání a dějin geografie; představit základní vlastnosti Země jako východisko studia geověd.
|
Požadavky na studenta
|
Zpracování eseje, práce s katalogem knihovny, četba geografických textů a zpracování anotace, aktivní přístup.
Splnění zkouškového testu minimálně na 70 %.
|
Obsah
|
Seznámení se systémem studia geografických disciplín a katedrou geografie, koncept světové geografie.
Historie geografického poznávání světa, objevů a výhled současného globalizovaného světa do budoucna.
Citace literatury a pramenů, anotace a rešerše.
Zdroje geografických informací, instituce, statistiky, kartografické materiály, geografické informační systémy.
Tvar Země - důkazy, tělesa nahrazující zemský tvar, referenční plochy Země, důsledky tvaru Země, zeměpisné souřadnice. GPS a jeho využití v geografii. Principy kartografického zobrazování, vybrané souřadnicové systémy. Zkreslení mapového obrazu v kartografických zobrazeních.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Novotná, Marie. Teoretická geografie. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-261-0467-4.
-
Doporučená:
Daněk, P. Geografické myšlení: úvod do teoretických přístupů. Brno, 2013. ISBN 978-80-210-6694-6.
-
Doporučená:
Holt-Jensen, Arild. Geography, history and concepts : a student's guide. 4th ed. Thousand Oaks : Sage Publications, 2009. ISBN 978-1-4129-4650-6.
-
Doporučená:
Rowntree; Lewis; Price; Wyckoff. Globalization and Diversity: geography of changing world. New Jersey, 2014. ISBN 978-0-321-82146-1.
-
Doporučená:
Novotná, Eva. Informační podpora geografie. Praha : Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, 2009. ISBN 978-80-86561-42-4.
-
Doporučená:
Čapek, Richard. Matematická geografie. Praha, 2001.
-
Doporučená:
Červený, Pavel. Matematická geografie v otázkách a odpovědích. 2. upr. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-280-2.
-
Doporučená:
Demek, J a kol. Úvod do studia geografie. Praha, 1980.
-
Doporučená:
Brázdil, Rudolf. Úvod do studia planety Země : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. přírodověd. a pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1988.
-
Doporučená:
Siwek, Tadeusz. 120 let České geografické společnosti. Vyd. 1. Praha : Česká geografická společnost, 2014. ISBN 978-80-905642-1-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
25
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
27
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát základy geografie na úrovni absolventa střední školy |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
studovat geografickou literaturu |
porozumět vizuálně prezentovaným geoinformacím a orientovat se v prostoru |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
chápat postavení geografie v systému přírodních a společenských věd |
integrovat jednotlivé prvky a složky krajiny a vyvozovat vzájemné vazby |
orientovat se v základních etapách vývoje geografického poznání |
znát základní metody geografického poznání a výzkumu |
znát základní vlastnosti Země jako východisko studia geověd.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
používat správně bibliografické citace, odkazy na zdroje a literaturu, bibliografické záznamy |
vysvětlit objekt a předmět geografického bádání |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|