|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGE / URZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGE
/
URZ
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Udržitelný rozvoj území
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
29 / -
|
1 / -
|
14 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Vysvětlit obecné zásady udržitelného rozvoje se zaměřením na regionální a místní úroveň. Poskytnout přehled nástrojů udržitelného rozvoje území. Naučit aplikovat vybrané postupy hodnocení území a navrhovat opatření v souladu s principy udržitelného rozvoje.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínkou udělení zápočtu je kvalitní zpracování a obhájení zadaného projektu hodnocení území - celkové hodnocení zpracování a obhajoby minimálně na úrovni 70 %.
Odevzdání projektu v elektronické podobě, obhajoba na cvičení. Účast na exkurzích.
Zápočtový test se skládá z otázek typu označte správnou odpověď, vysvětlete termín. Zápočtový test je hodnocen 20 body. Minimální úspěšnost splnění testu je při získání 12 bodů.
Zkouška je ústní v rozsahu celého obsahu předmětu. Celková známka je stanovena s ohledem na úroveň projektu (váha 30 %), počet bodů ze zápočtového testu (váha 30 %) a ústní zkoušky (váha 40 %).
|
Obsah
|
Udržitelný rozvoj teoretická východiska. Pilíře a principy udržitelného rozvoje.
Globální, regionální a místní koncepce udržitelného rozvoje. Sociální rozměr udržitelného rozvoje.
Institucionální prostředí pro prosazení udržitelného rozvoje.
Rozbor udržitelného rozvoje území. Indikátory udržitelného rozvoje. Zdroje geodat, metody zpracování.
Hodnocení území: potenciál, rizika, únosnost, limity využití. Hygienická únosnost prostředí.
Základní poznatky z ekonomie životního prostředí.
Nástroje ochrany životního prostředí. Environmentální management území.
Hodnocení vlivů rozvoje na životní prostředí, procesy EIA. Hodnocení krajinného rázu.
Hodnocení území z pohledu šíření a migrace organismů.
Principy revitalizace a rekultivace území. Revitalizace vodních koridorů.
Participativní management území. Místní Agenda 21. Biosférické rezervace a geoparky UNESCO.
Environmentální rozvoj měst, veřejná prostranství, modro-zelená infrastruktura.
Scénáře budoucího vývoje, tvorba scénářů.
Aplikace principů udržitelného rozvoje ve využívání přírodních zdrojů, v odpadovém hospodářství, cestovním ruchu, průmyslu, vodním hospodářství, rozvoji měst a dopravě.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici Manuál praktické výuky, obsahující metodické návody s elektronickými odkazy a příklady řešení pro plnění projektů v rámci semináře.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kopp, J. Nauka o krajině a životním prostředí - cvičení. 2 vyd. Plzeň ZČU, 86 s., 2005.
-
Základní:
Maier, Karel. Udržitelný rozvoj území. 1. vyd. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4198-7.
-
Základní:
Seják, Josef. Základy udržitelné ekonomie přírodních zdrojů a životního prostředí. Vyd. 1. Ústí nad Labem : Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2005. ISBN 80-7044-758-3.
-
Doporučená:
Goodstein, Eban S. Economics and the environment. 6th ed. Hoboken : John Wiley & Sons, 2011. ISBN 978-0-470-56109-6.
-
Doporučená:
Kopp, Jan; Raška, Pavel. Ekohydrologický management mikrostruktur městské krajiny. První vydání. 2017. ISBN 978-80-261-0719-4.
-
Doporučená:
Vejchodská, Eliška. Ekonomie a politika městského životního prostředí. 1. vyd. Praha : Oeconomica, 2009. ISBN 978-80-245-1241-9.
-
Doporučená:
Čamrová Lenka ed. Ekonomie a životní prostředí: nepřátelé, či spojenci?. Praha, 2007. ISBN 978-80-86851-69-3.
-
Doporučená:
Kovář, Pavel. Ekosystémová a krajinná ekologie. Vyd. 2., přeprac. a dopl. Praha : Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2044-2.
-
Doporučená:
Field, Barry C.; Field, Martha K. Environmental economics : an introduction. New York : McGraw-Hill/Irwin, 2013. ISBN 978-0-07-351148-1.
-
Doporučená:
Mezřický, Václav. Environmentální politika a udržitelný rozvoj. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-003-8.
-
Doporučená:
Reynard, Emmanuel; Coratza, Paola; Regolini-Bissig, Géraldine. Geomorphosites. München : Verlag Dr. Friedrich Pfeil, 2009. ISBN 978-3-89937-094-2.
-
Doporučená:
Moldan, Bedřich. Indikátory trvale udržitelného rozvoje. Praha : Ministerstvo životního prostředí, 1996. ISBN 80-7078-380-X.
-
Doporučená:
Kratochvíl, Petr. Městský veřejný prostor. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-88033-00-4.
-
Doporučená:
Kolejka, Jaromír. Nauka o krajině : geografický pohled a východiska. Vyd. 1. Praha : Academia, 2013. ISBN 978-80-200-2201-1.
-
Doporučená:
Moldan, B. (Ne)udržitelný rozvoj: ekologie: hrozba i naděje. 1. vyd. Praha: Vydavatelství Karolinum., 2001. ISBN ISBN 80-246-0.
-
Doporučená:
Seják, Josef. Oceňování pozemků a přírodních zdrojů. 1. vyd. Praha : Grada, 1998. ISBN 80-7169-393-6.
-
Doporučená:
Šarapatka, Bořivoj. Pedologie a ochrana půdy. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-3736-1.
-
Doporučená:
Tuháček, Miloš; Jelínková, Jitka. Právo životního prostředí : praktický průvodce. První vydání. 2015. ISBN 978-80-247-5464-2.
-
Doporučená:
Kovanda, Jan,; Hák, Tomáš. Situační zpráva ke Strategii udržitelného rozvoje ČR. 1. vyd. Praha : Ministerstvo životního prostředí, 2009. ISBN 978-80-7212-488-6.
-
Doporučená:
Nováček, Pavel. Udržitelný rozvoj. 2. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2795-9.
-
Doporučená:
Maier, Karel. Územní plánování. 2. přeprac. vyd. Praha : ČVUT, 2004. ISBN 80-01-02240-4.
-
Doporučená:
Kubeš, Jan. Vybrané postupy krajinného plánování. 1. vyd. České Budějovice : Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity, 1997. ISBN 80-7040-229-6.
-
Doporučená:
Sklenička, Petr. Základy krajinného plánování. Vyd. 2. Praha : Naděžda Skleničková, 2003. ISBN 80-903206-1-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
|
5
|
Celkem
|
132
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát základy geografie, ekonomie a krajinné ekologie na úrovni absolventa střední školy |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
použít základní metody hodnocení krajiny |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
znát obecné zásady udržitelného rozvoje |
znát nástroje udržitelného rozvoje |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
hodnotit území z pohledu udržitelného rozvoje |
dokázat aplikovat principy udržitelného rozvoje v modelových situacích |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Projektová výuka, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Projektová výuka, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Projektová výuka, |
|
|
|
|