|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGM / TKA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGM
/
TKA
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Tematická kartografie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KMA/TKA
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Absolvent předmětu KMA/TKA se seznámí s teorií kartografie (základní pojmy a definice, propojení na další vědní obory, členění kartografie a jejích produktů), historií kartografie do 18. století, současnými tematickými mapami a především s kartografickými interpretačními metodami s důrazem na tematickou kartografii.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet:
Splnění zápočtových úkolů zadaných v rámci cvičení (podle požadavků specifikovaných v materiálech předmětu).
Zkouška:
Zkouška z předmětu Tematická kartografie se skládá ze tří písemných částí. První test je zaměřený na základní znalosti pojmů, druhý na teoretické aspekty a jejich vzájemné vazby. Třetí test je více praktický (tvorba mapy, výpočet stupnice, odstraňování chyb apod.). Po písemné zkoušce je možné ústní dozkušení.
|
Obsah
|
1.Teoretická kartografie
-------------------------------
Úvod do kartografie, význam kartografie, základní pojmy a termíny
Současnost kartografie - liberální a konzervativní pohled, odlišnost od ostatních geověd
Kartografická média - papírové a digitální mapy
Hodnocení map
Teorie kartografické informace
Kartografické metody výzkumu
Kartografické informační fondy (metainformace)
Základní přehled historie kartografie
2.Tvorba tematických map
-----------------------------------------
Kompozice mapy
Kartografická interpretace
Barvy a barevné stupnice
Kartografické znaky
Kartogramy
Grafy a diagramy
Kartodiagramy a diagramové mapy
Metoda teček
Dasymetrická metoda
Text na mapách, geografické názvosloví
Kartografická anamorfóza
Generalizace
Optické klamy na mapách
Problémy digitalizace map
3. Tematické mapy
----------------------------
Tematické mapy jako součást státního mapového díla
Turistické mapy
Ostatní tematické mapy
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům jsou k dispozici studijní opory v Google Classroom se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Bayer, Tomáš. Algoritmy v digitální kartografii. Praha : Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1499-1.
-
Doporučená:
Pravda, Ján, Kusendová, Dagmar. Aplikovaná kartografia. Bratislava, 2007. ISBN 978-80-89317-00-4.
-
Doporučená:
Voženílek, Vít. Aplikovaná kartografie. I., Tematické mapy. 1. vyd. Olomouc : Přírodovědecká fakulta Univerzity Palackého, 1999. ISBN 80-7067-971-9.
-
Doporučená:
Semotanová, Eva. Atlas zemí Koruny české. Praha : Skřivan, 2002. ISBN 80-86493-04-0.
-
Doporučená:
Voženílek, Vít. Cartography for GIS : geovisualization and map communication. 1st ed. Olomouc : Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1047-8.
-
Doporučená:
DRÁPELA, Milan, PODHRÁZSKÝ, Zbyšek, STACHOŇ, Zdeněk, TAJOVSKÁ, Kateřina. Dějiny kartografie. Multimediální učebnice. Brno.
-
Doporučená:
Brewer, C. A. Designing Batter Maps: A Guide for GIS Users. Redlands, 2005. ISBN 1-58948-089-9.
-
Doporučená:
Robinson, Arthur Howard. Elements of cartography. 6th ed. New York : John Wiley & Sons, 1995. ISBN 0-471-55579-7.
-
Doporučená:
Čapek, Richard; Mikšovský, Miroslav; Mucha, Ludvík. Geografická kartografie. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-25153-6.
-
Doporučená:
Hojovec, Vladimír. Kartografie : Celost. vysokošk. učebnice pro stavební fak.. 1. vyd. Praha : Geodetický a kartografický podnik, 1987.
-
Doporučená:
KONEČNÝ, Milan, KAPLAN, Věroslav, KEPRTOVÁ, Kateřina, PODHRÁZSKÝ, Zbyšek, STACHOŇ, Zdeněk, TAJOVSKÁ, Kateřina. Kartografie a geoinformatika. Multimediální učebnice. Brno.
-
Doporučená:
Novák, Václav; Murdych, Zdeněk. Kartografie a topografie : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. přírodověd. a pedagog. fak.. 1. vyd. Praha : SPN, 1988.
-
Doporučená:
Semotanová, Eva. Kartografie v historické práci. Praha, 1994. ISBN 80-85268-37-X.
-
Doporučená:
Semotanová, Eva. Mapy Čech, Moravy a Slezska v zrcadle staletí. Praha : Libri, 2001. ISBN 80-7277-078-0.
-
Doporučená:
Pravda, Ján. Metódy mapového vyjadrovania. Klasifikácia a ukážky. Bratislava, 2006.
-
Doporučená:
CARTWRIGHT, William, PETERSON, Michael P., GARTNER, Georg F. Multimedia Cartography. ISBN 3540658181.
-
Doporučená:
PRAVDA, Ján, KUSENDOVÁ, Dagmar. Počítačová tvorba tematických máp. Bratislava, 2004. ISBN 80-223-2011-0.
-
Doporučená:
Monmonier, Mark. Proč mapy lžou. Vyd. 1. Praha : Computer Press, 2000. ISBN 80-7226-238-6.
-
Doporučená:
Miklošík, František. Státní mapová díla České republiky. Brno, 1997.
-
Doporučená:
Kaňok, Jaromír. Tematická kartografie. Vyd. 1. Ostrava : Přírodovědecká fakulta Ostravské univerzity, 1999. ISBN 80-7042-781-7.
-
Doporučená:
Veverka, Bohuslav. Topografická a tematická kartografie 10. Praha : Vydavatelství ČVUT, 2001. ISBN 80-01-02381-8.
-
Doporučená:
Kuchař, Karel. Vývoj mapového zobrazení území Československé republiky I.: Mapy českých zemí do poloviny 18. století. Praha, 1959.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
45
|
Kontaktní výuka
|
27
|
Celkem
|
112
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou požadovány žádné podmiňující předměty. U posluchačů se předpokládají znalosti matematické kartografie na vysokoškolské úrovni (kartografická zobrazení, teorie zkreslení) a dále geografie a matematiky (především statistiky) na středoškolské úrovni |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
práce s geografickými informačními systémy a grafickými programy, které pracují s vektorovou grafikou |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat vývoj kartografie jako vědeckého a technického oboru, včetně významných osobností, kartografických děl a technik |
teorie kartografie (jazyk mapy, grafické proměnné) |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vytvořit správnou mapu nebo jiný kartografický produkt |
rozumět a používat kartografickou odbornou terminologii |
zvolit odpovídající způsob kartografického vyjádření na základě analýzy vstupních dat |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
u výše uvedených odborných způsobilosti dojde k během předmětu k jejich rozšíření a aplikaci na konkrétní problémy tematické kartografie |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Praktická zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Praktická zkouška, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Individuální konzultace, |
Prezentace práce studentů, |
Řešení problémů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Individuální konzultace, |
Řešení problémů, |
|
|
|
|