|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGM / VP1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGM
/
VP1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Vyrovnávací počet 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
1 / -
|
2 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KMA/VP1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je pochopit vztahy mezi chybami měření a chybami vypočtených výsledků. Dalším cílem je naučit studenty zpracovat výsledky měření metodou nejmenších čtverců (včetně odhadu chyb). Studenti by měli umět nejen používat stávající SW pro vyrovnání v geodézii, ale i navrhnout a implementovat vlastní programy pro speciální případy vyrovnání.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Student musí získat stanovený počet bodů ze dvou písemných prací psaných během semestru a odevzdat seminární práci na stanovené téma. Studenti kombinované formy studia místo písemných prací zpracují příklady z vyrovnávacího počtu zadané vyučujícím.
|
Obsah
|
Rozdělení pravděpodobnosti chyb měření. Zákon přenášení chyb a vah. Vyrovnání zprostředkujích pozorování, podmínkových pozorování a jejich kombinace. Aplikace vyrovnávacího počtu v geodézii: určení souřadnic bodů z měřených délek a úhlů, vyrovnání plošných, nivelačních a gravimetrických sítí, určení klíče při transformaci souřadnic. Statistické vlastnosti řešení, střední chyby a jejich druhy, elipsy chyb. Aplikace numerických metod řešení soustav rovnic v geodetických úlohách. SW pro vyrovnání v geodézii.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. Ing. Pavel Novák, PhD (100%),
-
Přednášející:
Prof. Ing. Pavel Novák, PhD (100%),
Doc. Ing. Martin Pitoňák, PhD. (100%),
-
Cvičící:
Doc. Ing. Martin Pitoňák, PhD. (100%),
Doc. Ing. Michal Šprlák, PhD. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Kabeláč, J. Geodetické metody vyrovnání : metoda nejmenších čtverců. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2003. ISBN 80-7043-260-8.
-
Základní:
Hampacher, M., Radouch, V. Teorie chyb a vyrovnávací počet : příklady a návody ke cvičení. dot. 3. přeprac. vyd. Praha : ČVUT, 1998. ISBN 80-01-01327-8.
-
Doporučená:
Reif, J. Metody matematické statistiky. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-302-7.
-
Doporučená:
Přikryl, P. Numerické metody : aproximace funkcí a matematická analýza. Plzeň : Západočeská univerzita, 1994.
-
Doporučená:
Míka, S. Numerické metody : lineární algebra. 3., upr. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 1994.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
13
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
35
|
Celkem
|
89
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
aplikovat základní poznatky lineární algebry, diferenciálního a integrálního počtu, statistiky a teorie pravděpodobnosti |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
uživatelským způsobem využívat prostředky výpočetní techniky |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat základní charakteristiky chyb získaných statistickým hodnocením výsledků vyrovnání |
vysvětlit princip, vlastnosti a použití metody nejmenších čtverců |
vysvětlit základy zákonů hromadění chyb |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
kriticky posoudit výsledky vyrovnání |
použít metodu nejmenších čtverců a interpretovat výsledky včetně odhadů chyb |
spočítat přesnost výsledků měření |
určit nutnou přesnost měření pro dosažení stanovené přesnosti výsledků |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Test, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Individuální konzultace, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|