|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGS / 1CLRK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGS
/
1CLRK
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Česká literatura v ruském kontextu
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Česká literatura 19. století a ruský literární kontext
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Ruština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Ruština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět se zabývá vybranými tématy, která se vztahují k vývoji české literatury 19. století. Postupně budou objasněny hlavní rysy obecného a zvláštního v tomto období české literatury na pozadí historického a kulturního dění dané doby. Pozornost bude věnována začleňování významné ruské produkce do českého literárního kontextu a naopak. Akcentovány budou fenomény panslavismu a slavjanofilství. Bude pojednáno o překladech děl ruské literatury a jejich recepci v českém prostředí. Sledovány budou rozdílnosti v české a ruské kultuře.
Zahraniční studenti získají přehled o vzájemném působení ruské a české literatury, o souvislostech česko-ruského literárního kontextu.
|
Požadavky na studenta
|
- aktivní účast na seminářích
- zpracování a přednesení referátu
- odevzdání zpracovaného konspektu ústní prezentace
- úspěšné zvládnutí zápočtového testu
|
Obsah
|
1. Pojem národního obrození. Předpoklady, vznik, periodizace.
2. Preromantismus. J. Dobrovský a jeho cesta do Ruska. Příspěvek Dobrovského k formování
ukrajinské národní identity.
3. Panslovanský romantismus. K. J. Erben a Rusko. Ruští partneři českých panslavistů. Ideje
slavjanofilství.
4. Český romantismus v evropském literárním kontextu. Specifické rysy českého romantismu.
5. Recepce tvorby A.S.Puškina v Čechách. Vliv tvorby ruské klasiky na českou literaturu (Puškin,
Lermontov ).
6. Realismus. Podoby českého realismu a jeho žánry.
7. Jan Neruda - průkopník kritického realismu. Almanach "Máj"; májovci.
8. Alois Jirásek - tvůrce historického realistického románu.
9. Karel Čapek. Činnost petrohradské Společnosti bratří Čapků.
10. Masarykova interpretace díla Lva Tolstého. Z české korespondence s Tolstým.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Čornej, Petr. Česká literatura na předělu století. 2. upr. vyd. Jinočany : H & H, 2001. ISBN 80-86022-82-X.
-
Základní:
Kučera, Petr. Problémy slovanské recepce díla R.M. Rilka. 1. vyd. V Plzni : Západočeská univerzita, 2008. ISBN 978-80-7043-744-5.
-
Rozšiřující:
Markov, Konstantin Konstantinovič. Paleogeografija : istoričeskoje zemlevedenije. Izd. 2-e pererabotannoje. Moskva : Izdatel'stvo Moskovskogo universiteta, 1960.
-
Doporučená:
Základní lexikografické příručky. Svozil, B. Česká literatura ve zkratce 3. Praha, 2000.
-
Doporučená:
Kučera, Petr. Interkulturní literatura a srovnávací studium literatury. Problémy poetiky Brno : Ústav slavistiky Filozofic. 2006.
-
Doporučená:
Galperin, I.R. Text kak objekt lingvističeskogo issledovanija.. Moskva, 2005.
-
Doporučená:
Lomová, Lucie. Zlaté české pohádky : [komiks podle Karla Jaromíra Erbena]. Vyd. 1. Praha : Práh, 2008. ISBN 978-80-7252-233-0.
-
Doporučená:
Alena Ježková. 77 pražskych legend (v rj). Praha: Práh, 2006. ISBN 978-80-7252-241-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
92
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
26
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
12
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
definovat základní pojmy z oblasti literární teorie |
charakterizovat jednotlivé etapy vývoje světové literatury |
jmenovat významné osobnosti světové literatury, představitele jednotlivých epoch |
charakterizovat specifika slovanských literatur v kontextu světové kultury |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
interpretovat literární text v ruském jazyce |
správně aplikovat při interpretaci literárního textu literárněvědnou terminologie |
identifikovat charakteristické znaky poetiky určitého období v konkrétním literárním textu |
identifikovat projevy autorského stylu významných představitelů jednotlivých období vývoje světové literatury v konkrétních textech |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat vývojové etapy české literatury (zejména pak v 19. a v první polovině 20. století) |
jmenovat české literární osobnosti, v jejichž díle se projevují vlivy ruské literatury |
porovnat základní vývojové tendence v ruské a české literatuře 19. a první poloviny 20. sotletí |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
identifikovat vlivy ruské literatury v tvorbě významných českých autorů 19. století |
identifikovat vlivy ruské literatury v tvorbě významných českých autorů první poloviny 20. století |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|